Covid pandēmijas laikā starptautiskajām piegāžu ķēdēm ieslīgstot krīzes režīmā, jaunas automašīnas kļuva aizvien nepieejamākas, tādēļ cilvēki vairāk iegādājās motociklus. Taču lietots motocikls var būt visai riskants ieguldījums, jo tam ir lielāka iespēja iekļūt negadījumā. Kā rezultātā pircēji biežāk riskē iegādāties bojātu motociklu.
Pieaugot motociklu popularitātei, pastiprinās arī krāpniecība lietoto transportlīdzekļu tirgū
Pārvietojoties ar bojātu motociklu, riskējat krietni vairāk nekā ar bojātu automašīnu. Nekvalitatīvi veikts remonts pēc negadījuma var novest pie ievērojama braukšanas drošības līmeņa krituma. Motociklu gadījumā šāda tipa remonts var sekmēties ar nopietnām un pat letālām sekām. Piemēram, Lielbritānijā motociklu īpašniekiem ir 62 reizes lielāks risks iekļūt letālā negadījumā nekā citu transportlīdzekļu vadītājiem.
Taču slēpti defekti pēc avārijām nav vienīgais lietoto transportlīdzekļu tirgus risks. Pastāv arī nepatiesa jeb sagrozīta nobraukuma, neatsauktu rūpnīcas brāķu riski. Cik gan izplatīta ir krāpniecība, pārdodot motociklus, un kā pircēji var no tās izvairīties?
Arī pieredzējuši šoferi var kļūdīties
100 vai pat 200 tūkstošu kilometru nobraukums lietotai automašīnai nav nekas ievērojams, atzīst pieredzējis motociklists-kaskadieris Šarūns Kezis. Taču motociklam šāds nobraukums ir pat vairāk nekā vērā ņemams.
“Motocikla nobraukuma grozīšana ir tikpat izplatīta, kā tas ir automašīnām. Interneta pārdošanas sludinājumos visbiežāk motocikliem norādīts 10 000 līdz 20 000 km nobraukums. Taču realitātē patiesais nobraukums var būt pat desmit reižu augstāks,” saka Kezis.
Pat pieredzējuši šoferi var kļūdīties un iegādāties bojātu motociklu.
“Reiz nopirku motociklu no paziņas, tādēļ to pilnībā nepārbaudīju. Pēc kāda laika pamanīju, ka motocikla rāmis ir sametināts no diviem atsevišķiem gabaliem, kas viesa aizdomas par nopietnu satiksmes negadījumu. Pēc izpētes sapratu, ka dažas detaļas nav oriģinālas vai arī to trūkst. Riteņu ģeometrija arī nebija pareiza. Ja būtu zinājis iepriekš, nebūtu pircis šo konkrēto motociklu vai arī būtu vienojies par zemāku cenu,” atminas Kezis.
Zinot motocikla patieso nobraukumu, iespējams plānot regulāras tehniskās apkopes. Ja nobraukums ir sagrozīts, tad šoferi nevar būt pārliecināti par to, kad būtu jāmaina motora ķēde un citas kustīgās detaļas.
Sākot ar automašīnu vēstures atskaitēm līdz motociklu pārbaudēm
Automašīnu vēstures atskaišu platforma carVertical nesen paplašināja piedāvāto produktu klāstu un sāka piedāvāt arī motociklu atskaites. Šoferi var pārbaudīt nobraukuma datu pareizību, zagto transportlīdzekļu datubāzes, rūpnīcas brāķu iespējamību, bojājumus, īpašumtiesību maiņu un vēsturiskās fotogrāfijas. Lai acumirklī iegūtu atskaiti, nepieciešams vien motocikla šasijas jeb VIN numurs.
“Kopš carVertical pirmsākumiem vien pirms dažiem gadiem mūsu klienti nepārtraukti vaicāja pēc iespējas pārbaudīt motorizēto spēkratu vēsturi. Taču jaunus produktus mēs ieviešam vien tad, kad ir pieejams pietiekami daudz datu. 2022. gadā visbeidzot esam nonākuši līdz šim brīdim. Mums ir pietiekami daudz datu, lai klientus nodrošinātu ar pilnvērtīgu motociklu vēstures atskaiti, tostarp strādājot arī pie klientu pieredzes uzlabošanas,” saka Roks Medonis, carVertical izpilddirektors.
Motocikla vēstures pārbaude palīdz pircējiem iepazīties ar motociklu vēl pirms tā apskatīšanas. Ja zināms, ka transportlīdzeklis cietis nopietnā negadījumā, tad reizēm nemaz nav vērts tikties ar pārdevēju.
Kādēļ motocikla vēstures pārbaude ir būtiska?
Lai arī automašīnu šoferi pamazām kļūst zinošāki par slēptiem bojājumiem, krāpniecību ar nobraukuma rādītājiem un citiem paņēmieniem, motociklu iecienītāji vēl aizvien par to nav tik zinoši. Motocikla vēstures atskaite ļauj šoferiem iepazīties ar vēsturiskajiem bojājumiem, nobraukuma izmaiņām, zādzību datiem, veiktajiem remontdarbiem un pat arī dažām fotogrāfijām. Kā šī informācija var palīdzēt, iegādājoties lietotu motociklu?
Iegūstiet labāku cenu. Zinot motocikla pilno vēsturi, šoferi iegūst iespēju būtiski nokaulēt cenu.
Izvairieties no krāpniekiem. 10 līdz 20 gadus vecam motociklam iespējami vairāki bijušie īpašnieki, dažādi bojājumi un slēptas kaites. Motocikla vēstures atskaite samazina risku tikt apkrāptam un iegādāties lūzni.
Atklājiet sliktā tehniskā stāvoklī esošos motociklus. Ja motocikls ir cietis nopietnā satiksmes negadījumā, tad iespējams, ka ar to vairs nav droši braukt. Taču prasmīgs mehāniķis spēj pārvērst pat teju iznīcinātu transportlīdzekli skaistā mākslas darbā. Ierasta prakse pēc negadījuma vienā valstī ir spēkrata pārdošana pavisam citā. Vēstures atskaitē precizēts, kurā valstī motocikls ir bijis reģistrēts, kas palīdz izvairīties no šaubīgiem vai pat bīstamiem pirkumiem.
ASV vien ik gadu notiek 90 līdz 100 tūkstoši motociklu negadījumu. Daļa no šiem motocikliem tiek pārdoti un to jaunie īpašnieki pat nenojauš par iepriekš iegūtajiem bojājumiem.
Protams, motociklu vēstures atskaite pilnībā neaizstāj vizīti pie mehāniķa. Daži bojājumi vai nolietojuma dēļ ciestās sekas var netikt uzrādītas atskaitē, tādēļ vienmēr ir noderīgi pavaicāt arī profesionāļa padomu.