Kurās vietās lidmašīna var biežāk piedzīvot tāda veida apstākļus?
“Pastāv divas galvenās vietas. Vai nu ap vasaras negaisa mākoņiem, kuriem apkārt parasti ir lielas gaisa straumes, vai arī kādā no gaisa strūklām, kas ir tādas kā vēja upes augstu atmosfērā, kurām ir liela ietekme uz klimatu, jo tās virza gaisa masas un ietekmē laikapstākļus,” skaidroja Gretons.
Lietus gubmākoņus parasti dēvē par vētras mākoņiem, jo tie vienkārši tādi ir. Tas ir vienīgais mākoņu veids, kurā var rasties zibens un pērkons. Turbulence šo mākoņu tuvumā ir ļoti bieža parādība.
Protams, nav patīkami atrasties augstu lidojošā lidmašīnā un kratīties tā, ka pusdienas sāk kāpt uz augšu vai gribas jau sākt mest krustus. Tomēr vai turbulence var kaitēt lidaparātam un likt tam nogāzties vai likt pilotam veikt piespiedu nolaišanos?
“Ekstrēmos gadījumos turbulence var sabojāt lidmašīnu. Ja, piemēram, lidmašīna sāk strauji palielināt vai samazināt augstumu un lido pārāk ātri zināmajiem apstākļiem, lidmašīna var potenciāli piedzīvot pārāk lielu spriegumu. Vienkārši sakot, tas viss var noraut spārnus un novest pie nenovēršami nopietnas situācijas,” turpināja skaidrot Gretons.
Arī vējgrieze var ietekmēt lidmašīnu citādos veidos.
“Saskaršanās ar vējgriezi, ja lidmašīna atrodas tuvu zemei, var likt lidmašīnai nekontrolējami ietriekties zemē. Tā ir gadījies,” piebilda Gretons.
Tiesa, tie ir paši sliktākie scenāriji, kas var gadīties ārkārtīgi reti. Realitātē lielākas briesmas varētu radīt lidmašīnas kabīnē nenostiprināti priekšmeti, kas turbulences gadījumā var aizlidot un bojāt lidmašīnu vai traumēt cilvēku.