Tatija Brēninga reiz bija piemērs, kādam būt sociālā tīkla “Instagram” lietotājam. Pandēmijas sākumā Brēninga sāka savu fotogrāfes karjeru, savas veidotās fotogrāfijas publicējot “Instagram” un piesaistot simtiem tūkstošu sekotāju. Tomēr pēdējā laikā viņas (un arī citu lietotāju) attiecības ar “Instagram” ir sākušas mainīties.
Pieaug neapmierinātība ar "Instagram", kas "kļūst par "TikTok" kopiju"
Pagājušajā nedēļā Brēninga sociālajā tīklā publicēja ierakstu, aicinot “Instagram kļūt atkal par Instagram”. Kā fotogrāfe norādīja medijam CNN, viņu neapmierina fakts, ka viņa vairs neredz saturu no cilvēkiem, kam viņa seko, tā vietā tiek piedāvāti ieraksti un īsie video no “Reels”.
“Tas, ko es redzu, ieejot “Instagram”, - vispirms man jāredz vairākas dienas veci video, lai tiktu pie jaunākajiem manu draugu ierakstiem,” sacīja Brēninga.
Savā ierakstā “Instagram” viņa publicēja aicinājumu sociālajam tīklam - “pietiek kopēt “TikTok”, es tikai gribu redzētu jaukas manu draugu fotogrāfijas!”
Viņas aicinājums atrada dzirdīgas ausis. Jau dienu vēlāk ierakstam bija 1,7 miljoni “patīk” atzīmju, turklāt ar šo ierakstu dalījās divas ietekmīgākās figūras sociālajā tīklā – Kima Kardašjana un Kailija Dženere. Abas slavenās pusmāsas kopā var lepoties ar teju 700 miljoniem sekotāju, līdz ar to viņu viedoklis sociālajā tīklā ir ļoti nozīmīgs.
Piemēram, 2018. gadā Dženere tviterī kritizēja “Snapchat” dizaina maiņu, kā rezultātā kompānija nedēļas laikā zaudēja 1,3 miljardus dolāru savas vērtības.
Uzmanība, ko izdevies piesaistīt Brēningas ierakstam, atspoguļo pieaugošo neapmierinātību ar “Instagram” atjauninājumiem. Lai spētu konkurēt ar “TikTok”, kura algoritmi tiek uzskatīti par lielu priekšrocību, arī “Instagram” sācis piedāvāt lietotājiem plašāku rekomendēto saturu no profiliem, kam viņi nemaz neseko, – nereti pat neparādot draugu ierakstus. Tāpat “Instagram” kā prioritāti ir noteicis video saturu.
Šī problēma ir kļuvusi nozīmīga pēdējo gadu laikā. Kopš 2020. gada kompānija eksperimentē ar dažādiem modeļiem, kas ļauj lietotājiem vairāk rādīt “ieteiktos ierakstus”. Ieteiktais saturs un reklāmas pašlaik aizņem nozīmīgu daļu sociālā tīkla laika joslas, kas nereti liek lietotājam redzēt dažādu kategoriju saturu (piemēram, attiecību padomus un receptes), kas var būt pretrunā ar lietotāja patiesajām interesēm un tam, kādiem profiliem tiek sekots.
“Instagram” problēmu izgaismošana notiek laikā, kad sociālā tīkla māteskompānija “Meta” meklē iespējas, kā noturēt novecojošo un stagnējošo lietotāju bāzi “Facebook” platformā, kā arī lai piesaistītu jaunāku auditoriju “Instagram”.
“Meta”, tāpat kā citi sociālie tīkli, saskaras ar nozīmīgu konkurenci, ko sastāda “TikTok”, tieši tāpēc viens no veidiem, kā cīnīties pret “TikTok” ietekmi, ir vienkārši kopēt tā funkcijas.
Aprēķināts, ka “Instagram” lietotāji dienā pavada vidēji 45 minūtes mazāk laika, nekā “TikTok”. Februārī “Meta” vadītājs Marks Zakerbergs paziņoja, ka “Instagram Reels” saskaras ar “TikTok” konkurenci, kas ir ļoti liela, “tāpēc būs nepieciešams laiks, lai panāktu “TikTok”.
Tajā pašā laikā “Meta” paļaujas uz “Instagram” un citu lietotņu peļņu, kas var palīdzēt investēt interneta nākotnes versijā – metaversā.
Ņemot vērā Brēningas ierakstu, uz ko reaģējušas arī Kardašjana un Dženere, “Meta” akciju vērtība otrdien kritās par 3%.
“Problēma ir tā, ka nekas nenotiek “Meta” labā. “Instagram” ir paredzēts kā “Meta” aktīvs jaunākajai auditorijai, tāpēc dabiski, ka viņi šo tīklu izmanto, lai atbildētu “TikTok” radītajai konkurencei,” skaidro “D.A. Davidson” analītiķis Toms Forts.
Kompānijai “Meta” kopēt konkurentu saturu nav nekāds jaunums. 2016. gadā “Instagram” ieviesa īsstāstus (Stories), kas ir viena no galvenajām “Snapchat” funkcijām. Tas ar laiku “Instagram” ļāva pat sasniegt labākus rezultātus nekā “Snapchat”, taču ar “TikTok” funkciju kopēšanu gan klāsies grūtāk.
Daudzi norādījuši, ka “Instagram Reels” platformā esošie video ir tie paši, kas “TikTok” - bieži vien pat ar “TikTok” logo. Dažos gadījumos lietotāji dara tā, ka vienkāršai fotogrāfijai pievieno mūziku un publicē to kā īso video, jo tas ļauj labāk sasniegt auditoriju.
“Instagram”, savukārt, apgalvo, ka cenšas palīdzēt lietotājiem veidot oriģinālus video, ar dažādiem video apstrādes rīkiem.
Taisnības labad gan jāsaka, ka “Instagram” nav vienīgā sociālo tīklu platforma, kas cenšas kā prioritāti noteikt video saturu, lai cīnītos pret “TikTok”, kas pagājušajā gadā sasniedza vienu miljardu aktīvo lietotāju skaitu mēnesī.
“Twitter”, “Facebook” un citas sociālo tīklu platformas arī ir spērušas soli šajā virzienā.
“Jāņem vērā, ka tās ir evolucionāras interneta lietošanas patēriņa pārmaiņas. Ko var darīt “Facebook”? Iegādāties “TikTok”, kā tas iepriekš tika izdarīts ar “Instagram”, ir faktiski nereāli. Tāpēc viņiem jābūt inovatīviem,” teica Forts.
Satura radītājiem kā Brēningai, kam galvenā prioritāte ir tieši fotogrāfija, pateicoties kam arī ir izdevies padarīt savu vārdu atpazīstamu, notiekošās pārmaiņas “Instagram” ir īpaši sāpīgas. Turklāt jāatceras, ka “Instagram” sākotnējais mērķis bija piesaistīt tieši fotomāksliniekus un fotogrāfus, uzsvaru liekot uz attēliem.
“Ir tik nepareizi mainīt algoritmus, un piespiest arī satura veidotājus mainīt to, ko viņi dara, – principā mainīt savu dzīvesveidu, lai izpatiktu algoritmiem,”
rakstīja Brēninga “change.org” petīcijā, aicinot “Instagram izbeigt būt vēl vienam TikTok”. Viņas izveidotā petīcija ir savākusi jau vairāk nekā 150 000 parakstu četrās dienās.
“Instagram” pārstāvji nav komentējuši Brēningas pretenzijas, taču sociālā tīkla vadītājs Ādams Moseri otrdien publicēja video paziņojumu.
“Mēs eksperimentējam ar dažādām pārmaiņām lietotnē, tādēļ nākas dzirdēt lietotāju bažas. Mēs turpināsim atbalstīt arī fotogrāfijas, jo tā ir daļa no mūsu izcelsmes. Man jābūt godīgam – es ticu, ka arvien vairāk un vairāk “Instagram” satura būs tieši video,” teica Moseri.
“Ja jūs skatieties, ko ar ko cilvēki dalās “Instagram”, tad var redzēt, ka cilvēki paši arvien vairāk publicē video. Ja skatās uz to, ko cilvēki patērē un kas patīk – arvien vairāk tas ir video saturs. Šādas tendences būtu arī tad, ja mēs neko nemainītu. Tāpēc mums ir jāpielāgojas šīm tendencēm, tajā pašā laikā jāatbalsta arī foto saturs,” tā Moseri.
“Instagram” vadītājs arī atgādināja, ka šī gada pirmajā pusē lietotāji varēja iespējot funkciju, kas ļauj hronoloģiskā secībā redzēt tikai to profilu saturu, kam tiek sekots.
Tomēr šāds atgādinājums nebija pietiekams, lai apklusinātu kritiku. Daudzi lietotāji komentāros uzsvēra, ka ““Instagram” faktiski piespiež veidot video, lai lietotāju saturs “patiktu algoritmiem” un kaut kur tiktu izcelts”.
Citi uzskata, ka “Instagram” faktiski ir kļuvis par “TikTok” kopiju, tāpēc daudzi lietotāji izvēlas lietot vienu lietotni, nevis abas kopā.
“Cilvēki veido video, jo ar fotogrāfijām vairs nav iespējams sasniegt auditoriju!! Kā satura veidotājai man vajag un gribu, lai ar fotogrāfijām būtu iespējams sasniegt tikpat lielu auditoriju kā ar video saturu.
Nav godīgi, ka fotogrāfijām tiek “nogriezta” iespēja sasniegt auditoriju, jo tiek izcelti tikai video. Mēs neesam vainīgi. Tie esat jūs, kas visu maina tikai tāpēc, ka baidāties no “TikTok”,”
paziņoja “Instagram” lietotāja, modes blogere Alina Tanasa (@fabmusealina).
Kosmētikas influenceris Džeimss Čārlzs, kam ir teju 23 miljoni “Instagram” sekotāju, savā komentārā norādīja, ka “ir saprotams, ka katram biznesam ir jāattīstās, jāsacenšas un jāizpatīk investoriem, tomēr “Instagram” zaudē konkurences cīņā, jo tas ir zaudējis savu identitāti. Mēs [lietotāji] esam vīlušies, jo mums ir svarīga šī lietotne un sabiedrība, ko varam radīt un pievienoties. Es baidos, ja nekas nemainīsies, tad šis sociālais tīkls pilnībā zaudēs savu nozīmi”.
“Instagram” par labu spēlē fakts, ka pastāv dažas lietotnes, kurās prioritāte ir foto saturs, taču tās nav populāras. Turklāt “Instagram” lietotāji ar stāžu parasti kritizē, nevis pamet šo sociālo tīklu, jo tajā ir ieguldīta zināma daļa dzīves.
“Man, piemēram, joprojām “Instagram” patīk, un drīzumā neplānoju pamest šo sociālo tīklu,” piebilda Brēninga.