Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Jauna sistēma autovadītājam pielāgos vispiemērotāko sēdpozīciju

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Kādreiz ceļojums dažu simtu kilometru garumā daudziem bija izaicinājums, un tam vajadzēja pienācīgi sagatavoties. Daži vēl atceras, ka bija normāli šādā braucienā ņemt līdzi instrumentu komplektu vai pat iemest bagāžniekā dažas auto rezerves daļas.

Protams, runa ir par automašīnām, kas ražotas pirms vairākiem gadu desmitiem. Šobrīd zīmoli labi apzinās, kas cilvēkiem ir nepieciešams, un ar katru jauno modeli braukšana kļūst arvien patīkamāka. Ja jautā, kādi risinājumi atvieglo viņu ikdienu, autobraucēji parasti min tādas tehnoloģijas kā kruīza kontrole un automātiskā tālo gaismu pārslēgšana, taču tas ne tuvu nav viss, jo ražotāji nebeidz pārsteigt ar jauniem izgudrojumiem.

Viens no spēcīgākajiem tendenču virzītājiem ir jaunais Mazda CX-60. Šajā modelī ir tādas inovācijas, kas liek uzdot jautājumu – kāpēc neviens līdz šim nav izdomājis, ka par vadītāja komfortu un drošību var rūpēties arī šādi?

Nelieliem uzlabojumiem ir liela nozīme

Izstrādājot jauno modeli, japāņu ražotājs īpašu uzmanību pievērsis vadītāja zonas ergonomikai un pasažieru komfortam. CX-60 ir liels auto, kura salonā ērti jutīsies visa ģimene, paņemot līdzi arī visas ceļošanai nepieciešamās mantas. Savukārt interjers veidots tā, lai vadītājs pēc iespējas labāk pārredzētu apkārtni, jo no tā ir atkarīgs ne tikai komforts, bet arī drošība. CX-60 vadītājs sēž augstāk, un motora pārsegs ir izstrādāts tā, lai būtu vieglāk pārskatīt mašīnas priekšgalu, tāpēc manevrēt var drošāk.

Liela uzmanība pievērsta arī salona ergonomikai – jaunajam CX-60 ir tāda pati priekšējā paneļa koncepcija kā citiem šī ražotāja modeļiem. Lai vadītājs pilnībā varētu koncentrēties ceļam, funkcijas salonā ir ļoti viegli uztveramas. Respektīvi – ražotāja izvēlētie risinājumi ir gan svarīgi, gan arī vadītājam draudzīgi.

"Pirmkārt, auto ir jābūt ergonomiskam un jāļauj vadītājam savu “darba” vietu pielāgot tieši sev – sēdekli, stūri, spoguļus. Ērti izvietotām jābūt arī visām vadības svirām: pogām, slēdžiem, ekrāniem. Man nepatīk mašīnas ar nepārdomātām pogām un slēdžiem – tādiem, ko vadītājs no savas vietas pat neredz un kas kaut kā nebūt ir jāatrod. Tad, piemēram, lai kaut ko ieslēgtu, braucējs ir spiests novērst skatienu no ceļa, un sekas var būt pavisam nopietnas," saka drošas braukšanas eksperts un instruktors Artūrs Pakēns.

Raksta foto
Foto: Shutterstock

Auto pats nosaka labāko sēdpozīciju

Pareizas sēdpozīcijas nozīmi vislabāk izprot sportisti, jo viņiem tas ir dzīvības un nāves jautājums. "Drošību lielā mērā ietekmē tieši pareiza sēdpozīcija, jo krīzes situācijā nepareizi sēdošs cilvēks var nespēt nospiest bremzes vai pareizi pagriezt stūri, bet slikti noregulētā spogulī viņš var nepamanīt briesmas," saka drošas braukšanas eksperts.

Šo aspektu Mazda inženieri ņēmuši vērā, izstrādājot jauno CX-60, tāpēc ieviesuši inovatīvu risinājumu – auto pats nosaka labāko vadītāja sēdpozīciju. CX-60 automātiskā sēdekļa pozicionēšanas sistēma ar kameru piefiksē šofera acu augstumu un nosaka viņa auguma garumu. Pēc šo datu apstrādes sēdeklis un stūresrats tiek automātiski noregulēti, bet head-up jeb projekcijas displejs un sānskata spoguļi tiek pielāgoti vadītāja acu līmenim.

"Diemžēl cilvēki pie stūres bieži sēž nepareizi. Nezinu, kur ir problēma. Vai autoskolā to neviens nav izskaidrojis, vai arī cilvēki neņem vērā pasniedzēju ieteikumus. Vadītāji sēž pārāk tālu, pārāk zemu, pārāk augstu, pārāk tālu no stūresrata un pedāļiem, stūrē ar vienu roku un bieži vien labo roku tur uz pārnesumu sviras. Mēs ar kolēģi pat smejamies –

ja kreiso roku piesietu pie ķermeņa, ar labo viņi pat nespētu pabraukt.

Turklāt nepareiza sēdpozīcija sašaurina redzes lauku un paātrina nogurumu pat īsā braucienā," skaidro Artūrs Pakēns.

Viņš stāsta arī par dīvainiem dialogiem starp autovadītājiem. "Viena no muļķīgākajām replikām, kādu nācies dzirdēt, ir šāda. Viens vadītājs nodod savu auto otram un saka: "Tikai neregulē sēdekli un stūri – es tur esmu visu pielāgojis sev un negribu to darīt vēlreiz.” Kaut ko sliktāku par šo nemaz nevar iedomāties," atzīst braukšanas eksperts.

Jau minētā Mazda sistēma, kas piedāvā iestatīt pareizo sēdpozīciju, spēj saglabāt datus pat par sešiem vadītājiem. Kad cilvēks iesēžas vadītāja vietā, sistēma atpazīst seju un automātiski izvēlas saglabāto pozīciju un arī dažādas funkcijas. Tas pilnībā novērš drošas braukšanas eksperta minētās problēmas. Sistēma spēj iegaumēt vairāk nekā 250 individuālos iestatījumus – no sēdekļa pozīcijas līdz klimata kontrolei un radiostaciju izvēlei.

Starp citu, šī tehnoloģija palīdz ne tikai ērti sēdēt pie stūres, bet arī iekāpt mašīnā un izkāpt no tās. Kad auto tiek izslēgts, stūre un sēdeklis atbīdās viens no otra, radot vairāk brīvas vietas kustībām.

Troksnis mašīnā ir noguruma cēlonis

Runājot par braukšanas komfortu un galvenajiem faktoriem, kas novērš vadītāja uzmanību, Artūrs Pakēns min arī apkārtējo troksni. Viņš uzsver, ka laba trokšņu izolācija transportā ir svarīga ne tikai komfortam garajos ceļojumos, bet arī drošībai. "Mēs visi zinām, ka atrasties skaļā mašīnā ir nepatīkami, jo troksnis ir kaitinošs. Ir grūti koncentrēties uz braukšanu, jo troksnis novērš uzmanību, savukārt pēc izkāpšanas jūtamies saguruši un dažkārt pat sāp galva. Ne velti ražotāji trokšņu izolācijai pievērš tik lielu uzmanību. Klusums – tā ir patiesi komfortabla auto pazīme," uzsver instruktors.

Viņa vārdus ilustrē arī Mazda paveiktais. Jaunajā CX-60 ražotājs ne tikai nodrošina labu trokšņu izolāciju, bet arī sper soli tālāk ar Master Sound Revive trokšņu samazināšanas funkciju. Pateicoties šai tehnoloģijai, automobiļa audio sistēma likvidē nevēlamos trokšņus, un braukt ir patiess prieks.

Uz augšu