Nav vērts maksāt par kaut ko, ko neizmantosiet
Arī žurnālists un Latvijas Gada auto tiesnesis Toms Timoško domā, ka starp lielu akumulatoru un labu auto ne vienmēr liekama vienādības zīme. Viņš lielu akumulatoru salīdzina ar ziemas zābakiem, kas ir teicami pašās aukstākajās un slapjākajās ziemas dienās, bet ļoti neērti, kolīdz kļūst silts. “Neliels akumulators ir kā vieglas kurpes – ērti apavi, kas ideāli piemēroti īsiem skrējieniem gada lielāko daļu,” atšķirības ilustrē Toms.
Viņš uzsver, ka elektroauto ar lielu akumulatoru vienmēr ir dārgāki, taču praksē iznāk, ka cilvēks samaksā par papildu enerģijas rezervi, ko izmanto reti, toties katru dienu līdzi vadā lieku balastu.
To, ka automobiļa cena aug kopā ar akumulatora ietilpību, var redzēt, piemēram, pēc šādiem modeļiem: Mazda MX-30 ar 35,5 kWh akumulatoru un 200 kilometru sniedzamību maksā no 35 990 eiro, bet Cupra Born ar 58 kWh akumulatoru – no 44 900 eiro. Abi modeļi ir līdzīga izmēra un ideāli pilsētai.
“Milzīga akumulatora lielākais trūkums, protams, ir augstā pašizmaksa un ietekme uz mašīnas cenu. Uz pusi ietilpīgāks akumulators gan nenozīmē divkārt dārgāku auto, jo citi komponenti, piemēram, lādētājs, invertors, vadības bloki un dzesēšanas sistēmas daļas, paliek tie paši, mainās tikai akumulatora bloku skaits. Tomēr par saviem 40–80 procentiem cena pieaugs gan, bet ikdienas ieguvumi būs nosacīti: uzlādēt vajadzēs vienu divas reizes nedēļā, nevis divas trīs, toties lielāka masa un inerce palielinās enerģijas patēriņu. Plus arī lielāks akumulators aizņems vairāk vietas mašīnas konstrukcijā,” skaidro Vids Žuraulis.
Elektrības patēriņu ietekmē inerce, kas īpaši izpaužas pilsētā, kur bieži jāsāk kustība un jābremzē. Lielāku masu ir grūtāk paātrināt un apstādināt. Tāpēc, ja elektromobili plānots izmantot galvenokārt pilsētā, mazākas akumulatora kapacitātes modelis var būt gan lētāks pērkot, gan izdevīgāks ekspluatācijā, gan saudzīgāks videi.