to jēga reizēm pazūd birokrātijā, un tas ne tikai sadrumstalo nozari, bet rada papildu slogu un nemudina privātos uzņēmējus atvērt jaunas pirmsskolas, lai gan tas no pašvaldību budžeta prasītu daudz mazākas izmaksas, turklāt ļautu rindas samazināt daudz ātrāk.
Aizdevums - 19 000 eiro par vienu vietu pirmsskolā
Vēl viens kavējošais aspekts ir atšķirīgie nosacījumi privātajām un pašvaldības pirmsskolām.
Aprēķinot līdzfinansējumu privātajiem bērnudārziem, netiek ņemtas vērā vairākas būtiskas izmaksas – kapitālieguldījumi, grāmatvedības izmaksas, juridiskie pakalpojumi un veselības apdrošināšana.
Atšķirīgus spēles noteikumus rada arī telpu noma, kas pašvaldībai nav jāmaksā, bet privātai pirmsskolai sastāda lielu izmaksu daļu – vidējā nomas maksa ir 7-12 eiro m2 plus 21%. Tas vienam bērnam uz izmaksām var sastādīt līdz pat 105 eiro. Pastāv arī ļoti būtiskas atšķirības izmaksās, kas veidojas,sākot darbību privātajam vai pašvaldības bērnudārzam. Piemēram, lai privātā pirmsskola sāktu darbību, izmaksas ir 1200 eiro vienas vietas izveidei. Tas ietver telpu nomas maksas depozītu, mēbeļu iegādi, mācību materiālu iegādi, teritorijas iekārtošanu, rotaļlietu iegādi, kā arī virtuves aprīkojuma iegādi (trauki, iekārtas u.tml.). Lai gan pašvaldību pirmsskolām izpaliek daļa no šīm izmaksām, saskaņā ar valdības apstiprinātajiem projektiem tiks piešķirts aizdevums 11,52 miljonu eiro apmērā, lai radītu 601 vietu pirmsskolā – tas nozīmē aptuveni 19 000 eiro par vienu vietu. Un tas ir tikai aizdevums, kam klāt jārēķina arī citi izdevumi. Spilgts piemērs ir arī 18 pirmsskolas grupu jeb aptuveni 360 vietu izveide Mārupē, kas izmaksāja aptuveni 12 miljonus eiro (vairāk nekā 33 000 par vienu vietu).