Ir arvien vairāk pazīmju, ka VW Golf 8 varētu palikt bez pēcteča. Vismaz tā liek domāt zīmola vadītāja Tomasa Šēfera līdzšinējie paziņojumi.
VW Golf 8 varētu palikt bez pēcteča (2)
Golf vienmēr ir bijis Volkswagen modeļu klāsta mugurkauls, vismaz Eiropā. Līdz 2019. gada beigām VW bija uzbūvējis vairāk nekā 35 miljonus vienību, no kuriem 7 gadu periodā 5,7 miljoni bija 7. paaudzes automašīnas. Taču kompaktā bestsellera statuss, kas kopš tā ienākšanas 1974. gadā nekad nav ticis apšaubīts, arvien vairāk brūk. Tas ir saistīts ar vairākām kvalitātes un programmatūras problēmām, kas ir skārušas astoto paaudzi kopš tās izlaišanas 2019. gada beigās un turpina to darīt. Tāpēc VW joprojām tērē daudz naudas un resursu, lai uzlabotu Golf. Vidēja dzīves cikla feisliftam attiecīgi jābūt visaptverošam, raksta vācu Auto motor und sport.
Taču pārdošanas rādītāju tendence liecina pret bijušo bestselleru. 2020. gadā, kas ir pirmais pilnais Golf 8 pārdošanas gads, Vācijā tika reģistrētas tikai 136 324 jaunas automašīnas. Nākamajā gadā Vācijā bija pat tikai 91 621 jauna reģistrācija. Tā joprojām bija augstākā pozīcija, taču 2021. gada pēdējos trīs mēnešos Golf vairs nebija sastopams jauno auto reģistrācijas statistikas augšgalā – tā tas nebija bijis gadu desmitiem. Konkurence golfu panāca arī visā Eiropā: ar 205 408 pārdotām automašīnām Golf 2021 ierindojās tieši priekšā Peugeot 208 un Dacia Sandero.
Ikviens, kam Golf simpatizē, protams, var iebilst, sakot, ka modelis bija tikko nonācis tirgū, kad pandēmija aptvēra pasauli. Kad šķita, ka koronavīrusa negatīvās sekas beidzot ir beigušās un tirgos bija redzama atveseļošanās, Krievija iebruka Ukrainā. Un saasināja problēmas. Taču visu nozari nomoka visas tagad labi zināmās problēmas, un Golf ir modelis, kas piedzīvo nesamērīgi lielus zaudējumus.
Taču sākumā minētās problēmas un pārdošanas rādītāju vājināšanās nav vienīgie iemesli, kas liek Tomasam Šēferam izteikt šādus paziņojumus: "Mums būs jāskatās, vai ir vērts izstrādāt jaunu transportlīdzekli, kas ražošanā nebūs pilnus septiņus vai astoņus gadus. Tas būtu ārkārtīgi dārgi," atbildot uz "Welt am Sonntag" jautājumu, vai Golf 8 būs pēdējais, sacīja VW zīmola šefs. Tai pašā laikā Šēfers arī norāda, ka Golf ir ļoti svarīgs Volkswagen auto un nekas vēl nav izlemts, un vairāk "mēs uzzināsim pēc divpadsmit mēnešiem."
Tajā pašā intervijā Šēfers sniedz galveno iemeslu Golf neskaidrajai nākotnei. "Politiskais kurss ir iestatīts uz "E", un Volkswagen nepārprotami virzās pilnībā elektrisko transportlīdzekļu virzienā. Golf vairs nav tāds pēc elektriskās versijas izņemšanas no aprites. Nākotne pieder ID. modeļiem, pieprasījums pēc kuriem strauji aug." Neskatoties uz pārsteidzošo izpilddirektora Herberta Dīsa aiziešanu, nekas būtiski šajā stratēģijā nevarētu mainīties.
CO2 ierobežojumu dēļ VW nākotnē būs jāpārdod liels skaits elektromobiļu, jo tikai Golf 8 plug-in hibrīda versijām ir krietni zem 95g CO2/km. Un tā kā CO2 mērķi līdz 2030. gadam ir jāsamazina vēl par 37,5 procentiem, tikai ar elektromobiļiem ir iespējams noturēt vidējo visa autoparka patēriņu un līdz ar to arī CO2 emisijas zem robežas, kas būs apmēram 60 g/km.
Tomēr, tā kā VW tagad pamatā būvē savus elektromobiļus uz elektriskās moduļveida konstrukcijas (MEB), savukārt Golf 8 pamatā ir modulārā šķērseniskās konstrukcijas platforma (MQB), Golf saskaras ar grūtu nākotni CO2 tehnoloģiju ziņā. It īpaši, ja runa ir par pēcteci, kam pēc pašreizējiem paaudžu cikliem būtu jādebitē 2026. gadā. Bijušais Volkswagen grupas stratēģijas vadītājs Mihaēls Josts jau 2018. gada beigās bija teicis: "Pēdējo iekšdedzes dzinēju platformas automobiļu laišana tirgū sāksies 2026. gadā." Teorētiski ar to pietiek, lai iznāktu arī Golf 9, taču diskusijas vēl turpināsim, jo, kā jau izteicās Šēfers, radīt auto, ko nevar ražot pilnu septiņus vai astoņus garu ciklu, būtu ļoti dārgi.
Teorētiski gan VW Golf 9 vēl var iznākt, ja vien tas būtu pieejams tikai kā plug-in hibrīds, un modeļu saimes vidējais CO2 emisijas līmenis iekļautos 2030. gadā plānotajās normās. Bet, ja līdz tam laikam e-automobiļu ražošana kļūs ievērojami lētāka, kam ir jābūt ražotāja mērķim, varētu būt neizdevīgi uzturēt atsevišķu PHEV sēriju, ja noiets tajā būtu nepietiekams.
Auto motor und sport atgādina, ka pašreizējā situācija atgādina 70. gadu sākumu, kad markas seja aizvien bija VW vabolīte, tai bija labi pārdošanas rādītāji, taču tehniski modelis sen jau bija novecojis. Volfsburgas koncerna vadība stāvēja dilemmas priekšā, tomēr galu galā izlēma laist klajā Golf, un šis lēmums, kā labi zināms, izrādījās pareizs.