Autoražotājiem labpatīk stāstīt, ka to jaunākie modeļi ir tikpat ērti un mājīgi kā mūsu viesistaba. Šis apgalvojums, protams, ir pārspīlējums, jo mašīnas interjers tomēr pārāk atšķiras no istabas, taču zināmas līdzības pastāv, un abos gadījumos liela nozīme ir ērtai sēdēšanai.
Kā top auto sēdekļi: iedvesma nāk pat no kosmosa
Idejas gūst burtiski no kosmosa
Panākt optimālu komfortu gan auto sēdekļos, gan mājas sēžammēbelēs, ir iespējams ar kvalitatīviem materiāliem, progresīvām tehnoloģijām un daudzum daudziem testiem. Augstvērtīgi, komfortabli sēžamie tiek ievietoti kā dārgās, tā lētākās mašīnās, bet vislabākos rezultātus sasniedz tie ražotāji, kas pastāvīgi un neatlaidīgi meklē jaunus ergonomikas risinājumus. Protams, nepieciešamas arī oriģinālas idejas.
Izrādās, iedvesmu var smelties no visdažādākajām jomām. Tā Mazda inženieri, meklējot veidu, kā radīt maksimāli relaksējošu un vienlaikus labi atbalstošu sēdekli, pētīja kosmonautu ķermeņa stāvokli bezsvara apstākļos.
Liela nozīme ir ergonomikā investējamo līdzekļu apjomam. Protams, ērtas mēbeles un auto elementus vieglāk izveidot, ja dizainerus neierobežo produkta cena – tāpēc ne velti britu Rolls-Royce sēdekļus uzskata par vieniem no ērtākajiem pasaulē. To, cik daudz pūļu un investīciju to izstrādē ieguldīts, ilustrē kaut vai fakts, ka apdare tiek izgatavota no speciāli šim nolūkam Vācijā audzētu liellopu ādas.
Ja iespējas ļauj, var izmantot tehniski progresīvus un videi draudzīgus risinājumus. Zviedru Volvo, kas arī pazīstami ar saviem ērtajiem sēdekļiem, piedāvā piepūšamu sānu atbalstu, jostasvietas atbalsta regulēšanu ļoti plašā diapazonā, kā arī sēdvietas garuma regulēšanu.
Auto sēdekļu konstrukcijā arvien svarīgākas kļūst elektroniski vadāmas komforta funkcijas. Latvijā un arī citur cilvēki jau sen bauda apsildāmos sēdekļus, kas ir ļoti patīkami aukstā laikā, taču nu tajos ir pieejamas vēl citas funkcijas, tādas kā ventilācija un masāža.
Progress ļauj ražotājiem ieviest arī interesantas viedās tehnoloģijas. Piemēram, ievadot šofera garumu, Mercedes-Benz E-klases un jaunā Mazda CX-60 sēdeklis šim cilvēkam pielāgosies pats. Ja piedāvātā sēdpozīcija nešķiet gana ērta, to var nomainīt un labāko variantu saglabāt vadītāja profilā. Nākamreiz iekāpjot šajā CX-60, kamera centrālajā konsolē atpazīs šo šoferi pēc sejas un auto pats noregulēs sēdekli atbilstoši iepriekš izvēlētajiem iestatījumiem.
Ar atbilstību ergonomikas standartiem ir par maz
Pēc Viļņas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļas vadītāja profesora Joza Brundzas teiktā, veids, kā mēs sēžam, mainās atkarībā no vides un situācijas. Mašīnā cilvēks sēž tā, pie pusdienu galda – citādi. Tāpat darbavietā un pie televizora, kad cilvēks stundu atpūšas, – tās ir divas dažādas sēdēšanas.
“Atkarībā no tā mainās arī komforta un ērtuma prasības krēslam vai citai mēbelei. Mašīnās prasību sarakstam pievienojas drošība, turklāt šoferim jāspēj ērti darboties – stūres ratam un pedāļiem ne vien jābūt sasniedzamiem, bet vadītāja rokām un kājām jābūt pareizā, drošā leņķī,” skaidro produktu dizaina eksperts.
Tāpat gan profesors piebilst – lai cik ērts būtu sēžamais, ilgstoši palikt tajā nav ieteicams. Fizioterapeiti iesaka mainīt pozīciju, darba laikā ik pa laikam piecelties un pastaigāt, bet, braucot ar auto, regulāri apstāties un izvingrināt kājas.
Izstrādājot sēžammēbeles un auto sēdekļus, tiek ievēroti noteikti ergonomikas standarti, taču labam rezultātam ar to vien nepietiek. Optimālu produktu ir iespējams panākt, vien īstenojot detalizētus testus. “Cilvēku ķermenis mainās, tāpēc nākas pārskatīt arī spēkā esošos standartus. Katrā ziņā, projektējot mēbeles un auto sēdekļus, jaunie produkti vienmēr tiek pakļauti veselai pārbaudes programmai – tā ir svarīga ražošanas procesa daļa,” atklāj Jozs Brundza.
Dažkārt tiek izmantoti arī neatkarīgi eksperti. Piemēram, Mazda veic izmēģinājuma braucienus dažādos pasaules reģionos un ņem vērā pieaicināto automobilistu komentārus. Katra replika par to, ka sēdeklis ir pārāk ciets vai izraisa muguras sāpes, vienmēr tiek uztverta ļoti nopietni. Seko iemesla analīze un, ja nepieciešams, izmaiņas konstrukcijā. Šad tad optimālam rezultātam pietiek ar korekciju par dažiem milimetriem, bet reizēm jāmeklē nestandarta risinājumi.
Regulēšana palielina komfortu
Tā kā mūsdienās auto ir globāls produkts, konstruktoriem nākas orientēties uz braucēju vidējo augumu un tai pašā laikā ņemt vērā, ka dažādos reģionos auguma proporcijas ir atšķirīgas. Tas ir pamatīgs izaicinājums. Ražot sēdekļus dažādiem tirgiem nav ekonomiski izdevīgi, tāpēc speciālisti koncentrējas uz maksimālas pielāgošanas iespējām. Izņēmums ir dārgi sporta auto: to sēdekļus gluži kā smalku uzvalku burtiski darina pēc klienta auguma.
“Sēdekļu regulēšana iespējas tiek nepārtraukti paplašinātas. Viss sākās ar vienkāršu mehānisku sēdekļa pastumšanu uz priekšu un atpakaļ, kā arī atzveltnes leņķa pielāgošanu, bet modernajos auto iespējas ir visai plašas pat standarta izpildījumā, un diezgan daudzos spēkratos sēdpozīciju var mainīt arī aizmugurējie pasažieri,” komentē profesors.
Ražotāji nopūlas, lai sēžamos varētu pielāgot pēc iespējas dažādiem braucējiem, taču tas nav viegli, jo pie stūres labi jājūtas gan sīkai dāmai, gan raženam kungam, gan slaikam stūrētājam, gan apaļīgam.
Vēl viens veids, kā ražotāji uzlabo sēdekļus, – to izstrādei veido jauktas dizaineru komandas. Tādā veidā jau agrīnā izstrādes fāzē sēžamos izmēģina cilvēki ar dažādiem auguma tipiem un dzimumiem. Jauktās komandas palīdz izdarīt svarīgus atklājumus. Piemēram, Mazda speciālisti ir izpētījuši, ka sievietes nav tik pārliecinātas par savām braukšanas prasmēm, tāpēc atzveltni noregulē teju perpendikulāri. Piebīdot sēdekli tuvu stūrei, dažos gadījumos tas rada sajūtu, ka salonā trūkst vietas, lai gan patiesībā tā nav.
Pasaki, kur tu brauksi, es pateikšu, kādu sēdekli tev vajag
Dizaineri vienmēr cenšas atrast ideālu izskata un funkcionalitātes apvienojumu. “Auto sēdeklis ir ļoti interesants skulpturāls objekts: tas var būt pievilcīgs acīm, sniegt visas vēlamās funkcijas, būt drošs un ērts. Tieši estētiskā veidola un tehnoloģisko iespēju kombinēšana ir viens no radošā procesa intriģējošākajiem aspektiem,” apgalvo profesors.
Visi ražotāji tagad piedāvā vairākus salona apdares līmeņus. Lai gan dārgāks aprīkojums parasti garantē lielāku komfortu, pirms lēmuma par to, kuri sēdekļi būs vispiemērotākie jaunajam auto, rūpīgi jāpārdomā, kur mašīna tiks izmantota visvairāk.
“Ikdienas braukšanai pilsētā derēs arī vienkārši sēdekļi, bet, ja daudz jābrauc pa lauku ceļiem un jāveic lieli attālumi, labāk izvēlēties ērtus, labi pielāgojamus sēžamos. Katrā ziņā sēdēšanas komfortam vajadzētu būt vienam no svarīgākajiem kritērijiem, izvēloties jaunu auto. Potenciālajam pircējam vajadzētu iekāpt salonā un pasēdēt tur kādu brīdi ilgāk – vismaz desmit minūtes, kā arī pievērst šim aspektam uzmanību, veicot izmēģinājuma braucienu,” iesaka produktu dizaina eksperts.