Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

10 jautājumi veiksmīgai uzņēmējai: atbild vairumtirdzniecības uzņēmuma "Gemoss" dibinātāja Ieva Treija

Foto: Kaspars Filips Dobrovoļskis

Ieva Treija ir vairumtirdzniecības uzņēmuma “Gemoss” radītāja, vadītāja, īpašniece un valdes locekle. Viņai patīk organizēt svētkus, uzņemt viesus un iet - gar jūru, pa meža takām un ne tikai. “Iešana man vairo prieka hormonu. Šovasar nogāju Santjago ceļu."

Raksta foto
Foto: Kaspars Filips Dobrovoļskis

Pieredze kā uzņēmuma vadītājai: 29 gadi

Uzņēmuma klientu skaits: 8000

Darbinieku skaits: 235

Uzņēmuma 2022. gada apgrozījums: 32 milj. eiro

Moto: dari, cik vien labi vari!

 

 

Kas jūs iedvesmoja radīt savu uzņēmumu?

Uzņēmumu "Gemoss" kopā ar vīru dibinājām 1993. gadā, lai nodarbotos ar Latvijā līdz šim nepazīstamu produktu importu. Bija daudz liktenīgu sagadīšanos, kuras pavēra mums iespēju un nepieciešamību veidot savu biznesu. Deviņdesmito gadu sākumā, kad bērni vēl bija mazi, es palīdzēju kādam vācietim, kurš vēlējās šeit būt “pirmā bezdelīga", veidot dažādus kontaktus, lai eksportētu Latvijas preces uz Vāciju. Bija ārkārtīgi daudz ideju, daudzas iestrādnes, lielāki un mazāki mēģinājumi, bet pilnīgi nekas nesniedza cerēto rezultātu - kaut arī bijām nodibinājuši kopuzņēmumu, darījumi nenotika.

Bijām ārkārtīgi noguruši no tā, ka plāni un virzieni mainījās katru dienu, un noreaģējām uz pilnīgi pretēju biznesa modeli, nolemjot veidot kontaktus, lai importētu preces no Vācijas.

Pēc profesijas esmu pārtikas tehnoloģe. Sagadījās tā, ka ar vācu kungu nonācām šokolādes fabrikā “Laima”, piedāvājot kakao pupiņas no Ziloņkaula Krasta. Izmantojot izdevību, pajautāju, kādas izejvielas “Laimu” vēl varētu interesēt, uz ko saņēmu pavisam konkrētu atbildi - kokosriekstu skaidiņas. Kad pēc kāda laika devāmies uz Vāciju, lai Hamburgas ostā paņemtu kakao pupiņu paraugus, pajautāju pupiņu tirgoņiem, vai viņi gadījumā nepazīst kādu, kurš nodarbojas ar kokosriekstu skaidiņu importu. Tūlīt tikām pie kontaktiem, aizbraucām uz ofisu un iepazināmies ar ļoti ieinteresētiem ģimenes uzņēmuma pārstāvjiem, kuri pēc tam vēl ilgu laiku bija mūsu nozīmīgākie sadarbības partneri. Ilgus gadus strādājām ar pēcapmaksu, attīstot plašu riekstu, žāvētu augļu un sēklu sortimentu. Bijām ļoti uzticami klienti un tai pašā laikā no vācu sadarbības partneriem burtiski uzsūcām zināšanas par uzņēmējdarbību un produktiem.

Kāda ir jūsu panākumu atslēga?

Mūsu pieredze rāda, ka divas it kā pavisam atšķirīgas nozares - riekstu, žāvētu augļu, sēklu un pārtikas produktu vairumtirdzniecība un HoReCa* nepieciešamais sortiments veido lielisku sinerģiju. 

“Gemoss” ir pilnīgi atšķirīgs no tradicionāliem vairumtirdzniecības uzņēmumiem, jo liela daļa mūsu sortimenta ir pašu ražots vai radīts. Turklāt, lai audzētu pārdošanas apjomus, izmantojam ne tikai tirdzniecības pārstāvjus, bet mums ir arī seši specializētie veikali, no kuriem pieci atrodas Latvijā (trīs Rīgā, pa vienam - Valmierā un Liepājā), viens Igaunijā - Tallinā.

Ar pārliecību varu teikt, ka “Gemosa” panākumu pamatā ir cilvēki.

Pirmkārt, darbinieki, kuri aug, pilnveidojas kopā ar uzņēmumu un strādā šeit ilgstoši. Otrkārt, klienti, kuri pie mums vienmēr ir ļoti gaidīti - mēs esam uzticami saviem sadarbības partneriem. Protams, liela nozīme ir arī sortimentam un konkurētspējai. Ar saviem piegādātājiem veidojam ilgstošas attiecības. Esam panākuši, ka vairākiem mūsu zīmoliem ir labākais pārdošanas rezultāts uz vienu iedzīvotāju.

Vai ceļā uz panākumiem ir nācies pieļaut arī kļūdas, un ko no tām mācījāties?

Sākot uzņēmējdarbību, mums pilnīgi viss bija izaicinājums, jo nebija ne līdzekļu, ne atbilstošu telpu, ne arī pieredzes, toties bija valodas zināšanas, azarts, aizrautība un mūžīga nepadošanās.

Reizēm dzīvē notiek tādi pavērsieni, ka kļūdas pārvēršas par iespējām. Kad nopirkām pirmās divas tonnas kokosriekstu skaidiņu, novietojām tās garāžā ar domu, ka tūlīt tās vedīsim uz “Laimu”, lai viņi sāktu ražot iecerēto izstrādājumu ar kokosriekstu skaidiņu piedevu, bet izrādījās, ka šim produktam fabrikā vēl nav izstrādāta tehnoloģija. “Laima” tā arī nekad nenopirka ne šīs skaidiņas, ne citas, bet

mums bija līdz ūkai pilna garāža ar Latvijā tolaik vēl diezgan nepazīstamu produktu, kurš turklāt bija nopirkts par vienīgo naudu. Palīdzēja drosme meklēt un atrast kontaktus ar daudziem pārtikas ražotājiem, iedrošinot viņus pievienot kokosriekstu skaidiņas sortimentā jau esošajiem produktiem.

Tā radās ”gotiņas”, karameles, bulciņas, kūkas, šokolādes sieriņi un citi gardumi ar kokosriekstu skaidiņām, bet mēs ieguvām pārtikas ražotāju uzticību un kontaktus, to izmantojot, lai pilnveidotu savu sortimentu, jau balstoties uz klientu vajadzībām.

Kādu atbalstu izmantojāt uzņēmuma attīstībai?

Varētu jau teikt, ka savā attīstībā neesam izmantojuši nekādus mentorus un koučus, tomēr tas nebūtu godīgi.

Mūsu mentori bija mūsu piegādātāji, kuri bija ieinteresēti, lai mums sanāk, un mēs daudzu gadus balstījāmies uz viņu zināšanām un pieredzi.

Arī mūsu pirmā fasēšanas iekārta lietota tika iegādāta Vācijā – piegādātāji palīdzēja to izvēlēties un samontēt atbilstoši mūsu vajadzībām. Arī mūsu zīmola “Zelta Rieksts” pirmais dizains ir tapis Vācijā, fotostudijā fotografējot atsevišķi katru riekstu.

Šobrīd, kad "Gemoss" ir jaunu izaugsmes izaicinājumu priekšā, izmantojam konsultāciju uzņēmumu, kurš palīdz no malas paskatīties uz mūsu procesiem un izvēlēties digitalizācijas risinājumus, bet tas nav mentorings.

Un kā ar kredītiem vai Eiropas fondu līdzekļu apguvi?

Attīstot uzņēmējdarbību, esam izmantojuši banku kredītus noliktavu celtniecībai. Mums ir bijusi visai ierobežota iespēja piesaistīt Eiropas fondu līdzekļus, jo, kaut gan pēc PVD ieskatiem esam ražotājs, pēc definīcijas “Gemoss” ir vairumtirdzniecības uzņēmums, tādēļ atbalstu esam saņēmuši un arī saņemam tikai eksporta veicināšanai.

Raksta foto
Foto: Kaspars Filips Dobrovoļskis

Kas jums sagādā prieku un motivē, vadot savu uzņēmumu?

Mani ikdienā iepriecina citu cilvēku prieks - smaidīgi darbinieki un klienti. Bet, ja nopietnāk, tad prieks vienmēr nāk pēc grūtībām, pēc pārvarētām sarežģītām situācijām, kuras ir attaisnojušās.

Man prieku sniedz ceļš – un arī uzņēmējdarbība ir ceļš ar līkumiem, kalniem un pakalniem.

Ir gandarījums, ka tas var turpināties un tam varu piešķirt dziļāku jēgu un saturu.

Vai sievietei-uzņēmējai ir kādas priekšrocības attiecībā pret vīrieti-uzņēmēju?

Sievietei kā uzņēmuma vadītājai nav nekādu atlaižu, jo noteikumi spēlē, kuru spēlējam, visiem ir vienādi. Iespējams,

sievietes ir apveltītas ar lielāku empātiju - līdzīgi kā mēs rūpējamies par saviem bērniem, tāpat mēs rūpējamies arī par saviem uzņēmumiem.

Man ir ļoti būtiska cilvēku labsajūta, tāpat arī atbildība par to, ko un kā darām.

Biznesa vidē es nekad neesmu izjutusi diskrimināciju, bet varbūt arī tāpēc, ka darbojos nozarē, kura tradicionāli nepieprasa vīriešu kompetences. Jautājumos, kuros neesmu spēcīga, vienmēr piesaistu konsultantus, tādējādi izvairos no situācijām, kurās varētu būt diskriminēta kompetenču jautājumos.

Kādas īpašības ir nepieciešamas, lai kļūtu par veiksmīgu uzņēmēju?

Veiksmīga uzņēmēja izjūt “laukumu”, intuitīvi paredzot dažus soļus uz priekšu, viņai ir vīzija un nelokāma griba.

Griba, manuprāt ir ļoti būtiska uzņēmējdarbības sastāvdaļa, jo bez tās nekas nav iespējams.

Tajā pašā laikā ir svarīgi apzināties arī savu vājo pusi un to ilgstoši neatstāt novārtā. Arī izprast laiku un mainīties tam līdzi.

Vai ir kāda konkrēta sieviete-uzņēmēja, kas jūs iedvesmo?

Mani iedvesmo jauno laiku uzņēmējas ar stipru ideju un vīziju – jo īpaši tās, kuras strādā inovatīvās nozarēs. Piemēram, Riga tech girls ir ļoti iedvesmojoša kopiena, kura pierāda sabiedrībai sievietes varēšanu attīstīties tehnoloģiju pasaulē. Nasdaq Riga vadītāja Daiga Auziņa Melnalksne, kura iepriekš bija Rīgas Fondu biržas galva. Principā

es iedvesmojos no to nozaru vadītājām, kuru biznesā man nav kompetenču, bet es redzu, ar kādu jaudu tās virzās un attīstās.

Kādu padomu jūs dotu nākamajai sieviešu līderu paaudzei, kuras vēl ir ceļā uz savu uzņēmumu?

Jaunajām uzņēmējām novēlu būt drosmīgām un nekad nepārstāt ticēt savai lietai, bet tai pašā laikā reāli skatīties acīs situācijai. Visu vajag darīt ar aizrautību, bet vislabāk, lai darbs kļūst par hobiju, kā tas ir man, jo tad ir sajūta, ka nevienu dienu nav jāstrādā.

*Hotels Restaurants Catering – tulkojumā no angļu val. “viesnīcas, restorāni, sabiedriskā ēdināšana” - tirgus segments, kas apvieno viesmīlības nozari.

___________________________________________

Raksts tapis sadarbībā ar "Visa" She's Next.

"Visa" iniciatīvas She’s Next mērķis ir sniegt atbalstu uzņēmīgām sievietēm: nodrošināt biznesa attīstībai nepieciešamos rīkus un resursus, lai veicinātu tieši sieviešu vadīto uzņēmumu attīstību un izaugsmi. Grantu* programma tiek realizēta sadarbībā ar banku Luminor un globālo finansēšanas platformu IfundWomen. Tās ietvaros četrām Baltijas uzņēmējām tiks piešķirts 10 000 eiro finansējums uzņēmējdarbības attīstībai, 5000 eiro mārketinga izdevumiem un biznesa konsultācijas viena gada garumā.

* Tiek piemēroti noteikumi un nosacījumi.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu