Pēc karstās diskusijas nolēmu par šo vairs neizteikties. Līdz noskatījos interviju ar Rīgas mēru. Šoreiz atļāvos teikt, ka intervijā saskatu lienošas propagandas pazīmes un viedokļa apzinātu veidošanu no žurnālistes puses, saskatot smalku manipulācijas tehniku, kas nepiedien kvalitatīvai žurnālistikai, pie kam arī centos to pamatot. Tomēr šoreiz tie paši cilvēki iebilda, ka viedokļa veidošana ir normāla žurnālistikas sastāvdaļa, viedokļa paušana no žurnālistes puses ir tikai veids, kā noformulēt jautājumu, un Staķa atbildes bija tik labas, ka uz žurnālistes darba dažām niansēm vispār nevajadzētu skatīties. Bija arī viedoklis, ka žurnālista viedokļa plaša paušana vispār ir raksturīga krievu medijiem un to var uzskatīt par stilu.
Nolēmu tomēr sniegt īsus savus apsvērumus par to, kāpēc tā īsti nav.
1. Tāds krievu žurnālistu “stils”, kurš mani samulsināja, ir veidojies, visdrīzāk, tāpēc, ka viņi jau gadiem darbojas propagandas apstākļos, un viedokļa veidošana ir vienīgais veids, kā viņi var iegūt un noturēt auditoriju. Gari, paskaidrojoši, viedokli saturoši jautājumi noteikti nav tiešā veidā pausts viedoklis, tomēr novada viedokli līdz mērķauditorijai, ko es apzīmēju kā tādu lienošu propagandu.
2. Lai noformētu žurnālistes pausto viedokli, var izdarīt ļoti vienkāršu vingrinājumu (atceros no studiju laikiem) – no intervijas izdzēst atbildes un vienlaidus samontēt jautājumus. Jo skaidrāk veidojas doma, jo labāk ir noformēts viedoklis.
3. Vēl viena būtiska nianse tiem, kas strādā ar auditorijām. Informācijas uztveri ietekmē tas, ko indivīds grib dzirdēt, un vieglāk uztver to no personas, ar kuru grib identificēties. Šo metodi labi var izmantot propagandā. Tas ir tas pats, kas atvest pie mūsu folijas cepurīšu auditorijas vienu 5G ekspertu, kuram jautājumus uzdod folijas cepurīte. Auditorija klausīsies “pareizos” jautājumus, ja vēl tie saturēs viedokli, tad nostiprinās savējo, bet vīpsnās par sniegtajām atbildēm, jo tās jau pēc būtības nesakrīt ar viņu viedokli. Šādi intervija kļūst par instrumentu manipulācijai. Tehnika ir ļoti laba medija auditorijas paplašināšanai, jo tie, kas klausās jautājumos ietverto viedokli, kam piekrīt, var izlemt sekot medijam. Loģiska ir arī mūsu auditorijas, kas koncentrējās uz Staķa atbildēm, atbalstošā reakcija intervijai, jo tās patiesi bija kopumā ļoti kvalitatīvas un faktiski, izglāba žurnālisti, lai viņu viedokļa veidošanā nevar pieķert katrs un katra. Bet apstākļi izcili - Krievijas opozīcijas medija žurnāliste Gruzijas krieviete intervē latvieti, kas turklāt vēl būs tieši tas, kurš realizēs Saeimas lēmumu un fiziski nojauks pieminekli. Bet šī ir būtiska metode arī darbā ar dzirdēt motivētu auditoriju – pareizs jautājums, pareizs virsraksts, pareizā runas persona, pareizā platforma un atbildēm ir otršķirīga nozīme.