Konkurences padome (KP) jūlija beigās pieņēmusi lēmumu atļaut AS "Latvenergo", Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un AS "Unifiedpost" paziņoto vienošanos, kas nodrošinās publisko elektroauto uzlādes tīklu sadarbspēju.
Atļauj "Latvenergo" un CSDD elektroauto uzlādes tīklu sadarbību
Šīs vienošanās rezultātā "Latvenergo" piederošā "Elektrum Drive" uzlādes tīkla klienti varēs veikt uzlādi Ceļu satiksmes drošības direkcijas "e-mobi" tīklā, izmantojot "Latvenergo" autentifikācijas rīkus un norēķinu kārtību, un otrādi.
Tādējādi tiks nodrošināta raita lietotāju autentifikācija, apmaksa un ar to saistītie pakalpojumi.
Kopīga mobilā aplikācija gan netiks veidota. KP paziņojumā norādīts, ka vienošanās ietvaros plānots saglabāt gan CSDD, gan "Latvenergo" uzlādes tīklu mobilās lietotnes, jo vienošanās mērķa sasniegšanai kopīgas lietotnes izveide nav nepieciešama, un šādas lietotnes izstrāde varētu kavēt vienošanās ieviešanu.
Savukārt uzlādes cenai, neatkarīgi no tā, kura operatora aplikācija izvēlēta norēķiniem, ir jāatbilst izvēlētā uzlādes punkta operatora tarifiem. To ņemot vērā vienošanās nosacījumi paredz konkurentu savstarpēju informēšanu par uzlādes tarifiem un to piemērošanas metodēm. KP uzsver, ka iepriekšēja informēšana ir nepieciešama, lai galapatērētājiem pakalpojums tiktu sniegts par konkrētajā brīdī atbilstošajiem tarifiem.
KP skaidro, ka vienošanās ietvaros paredzēta informācijas apmaiņa vienīgi par otras puses klientiem sniegtajiem pakalpojumiem, kas samazina informācijas apmaiņas apjomu līdz minimāli nepieciešamajam vienošanās izpildei.
Varētu rasties jautājums, kā šāda uzlādes tīklu sadarbspēja varētu kaitēt tirgum un kāpēc nepieciešama KP iesaiste. Taču atbilstoši Konkurences likuma 11. pantam vienošanās par tiešu vai netiešu cenu vai tarifu noteikšanu jebkādā veidā vai to veidošanās noteikumiem, kā arī par informācijas apmaiņu, kura attiecas uz cenām un realizācijas noteikumiem, ir aizliegtas. Vienlaikus konkurences tiesības atļauj tādas konkurentu vienošanās, kuras veicina preču ražošanas vai realizācijas uzlabošanu vai ekonomisko attīstību, radot labumu patērētājiem.
"Būtiski, ka šīs vienošanās nedrīkst iesaistītajiem uzņēmumiem uzlikt ierobežojumus, kuri nav nepieciešami minēto mērķu sasniegšanai, kā arī nedrīkst dot iespēju likvidēt konkurenci ievērojamā konkrētā tirgus daļā," uzsver KP.
Līdz ar to padome, konstatējot, ka konkrētā paziņotā vienošanās ir pakļaujama minētajam vienošanās aizliegumam, izvērtēja šādas sadarbības radītos efektivitātes ieguvumus un ietekmi uz konkurenci. Saskaņā ar uzņēmumu sniegto un iestādes rīcībā esošo informāciju KP secināja, ka
"Latvenergo", Ceļu satiksmes drošības direkcijas un AS "Unifiedpost" paziņotā vienošanās kopumā veicinās preču realizācijas uzlabošanu, radot labumu patērētājiem, padarot elektroauto uzlādes pakalpojumu vieglāk lietojamu, pieejamāku, kā arī kvalitatīvāku.
Tāpat KP secināja, ka paziņotā vienošanās neuzliek attiecīgajiem tirgus dalībniekiem ierobežojumus, kuri nav nepieciešami minēto mērķu sasniegšanai, kā arī nedod iespēju likvidēt konkurenci ievērojamā tirgus daļā, tādējādi tā ir atļaujama.
Taču tāpat KP atzīmē, lai gan šobrīd nekas neliecina par to, ka konkurencei radītie ierobežojumi pārsniegs vienošanās rezultātā iegūtos efektivitātes ieguvumus, ir praktiski neiespējami precīzi paredzēt, kā identificētie konkrētie tirgi attīstīsies un kāda varētu būt šādas vienošanās patiesā ietekme uz konkrētajiem tirgiem ilgtermiņā. Līdz ar to KP aicinājusi vienošanās dalībniekus veikt konkrētās vienošanās individuālu pašnovērtējumu pēc gada no lēmuma spēkā stāšanās dienas un pēc tam, atbilstoši faktisko un tiesisko apstākļu būtiskām izmaiņām, un vērtēt visus Konkurences likuma 11. panta otrajā daļā ietvertos kritērijus. Īpaši aicināts apsvērt to, vai vienošanās ietvaros joprojām tiek izpildīts obligātās nepieciešamības kritērijs -, tas ir, vai vienošanās ietvaros paredzētie konkurences ierobežojumi joprojām ir obligāti nepieciešami vienošanās izpildei.