"Pieņem, maini vai aizej!" Saruna ar Ilzi Grasi-Ķibildi (2)

Foto: publicitātes

"Trīs vārdi, kas man palīdz saprast, kā labāk rīkoties, - pieņem, maini vai aizej!" intervijā atzīst "Moller Baltic Import" izpilddirektore Ilze Grase-Ķibilde. Viņa ir viena no "Novatore Impact Summit" atbalstītājām. Šis starptautiskais forums notiks 22.-23. septembrī Rīgā, un tā galvenais mērķis ir sieviešu iedrošināšana un motivēšana savā karjerā sasniegt visaugstākos mērķus, tādējādi pilnībā realizējot savu potenciālu.

Kādā no intervijām teicāt, ka “This is a man’s world! and I still feel its where I belong”. Kāds ir jūsu karjeras personiskais stāsts? Vai karjeru veidojāt mērķtiecīgi, vai arī ir bijuši kādi notikumi, kas to ievirzīja?

Laimīgi ir tie un, tajā skaitā arī es, kas var strādāt darbu, no kā nevajag atvaļinājumu. Strādāt jomā un vidē, kurā ir patīkami būt gan darba dienā, gan kādreiz ārpus darba laika, un netiek skaitītas minūtes līdz darba laika beigām.

Tas ir viens no maniem pamatnosacījumiem, strādāt tur, kur es varu atdot savu enerģiju pilnībā un būt godīga pret sevi un citiem, un tas ir patiesi.

Runājot par sievietēm biznesā, es gribētu pieminēt globāli lielo uzstādījumu par dažādību biznesos un dažādību arī augstākā līmeņa vadībā. Tā kā es strādāju ar "Audi" un "Volkswagen" zīmoliem, varu teikt, ka šis Vācijas uzņēmums joprojām ir ļoti konservatīvs un vēl aizvien daudzos augsta līmeņa amatos ir redzami sirmi kungi no Vācijas. Un tas ir liels izaicinājums šādam uzņēmumam transformēties un mainīties, taču šobrīd viens no mūsu mērķiem ir globāli kļūt par uzņēmumu, kas ir dažādības piemērs.

Dažādība nenozīmē tikai vīrietis un sieviete. Manuprāt, mēs bieži vien, pieminot dažādību, domājam uzreiz par dzimumu, bet patiesībā ir vēl daudz, proti, dažādības mērījumi. (..)

Jautājums par to, vai karjera ir mērķtiecīgi veidota... Manā gadījumā pašā sākumā daudz kas notika negaidot, bet nākamie soļi tomēr ir apzināti. Mēs sevi virzām apzināti uz attīstību, uz lielāku pienākumu uzņemšanos un tādējādi mūs arī vairāk pamana no vadības puses un vairāk uzticas. Tas ir savstarpējs sadarbības process.

No pārdošanas ļoti bieži cilvēkiem karjera attīstās par uzņēmuma vadītājiem, jo vadītājs jau arī pārdod. Pārdod labā nozīmē - to, ka darbinieks jūtas piederīgs uzņēmumam, ievieš ticību, ka mērķi, kurus mēs uzstādām, ir izaicinoši, bet sasniedzami, iedvesmo un parāda to, ka uzņēmumam rūp, ko dara darbinieki un kā viņi jūtas.

Līdz ar to noteikti jāpiekrīt, ka bez pārdošanas vai pārliecinošām rūpēm par darbiniekiem ir ļoti grūti vadošos amatus ieņemt.

Kādas ir jūsu dzīves atziņas vai mācības, ko praktiski darīt sievietei, kas redz sevī potenciālu ieņemt vadītājas pozīciju?

Man liekas, varbūt nevietā tik ļoti atdalīt sievietes un vīriešus šajā gadījumā, bet man ir sajūta, ka viss, ko mēs darām, nav pēkšņs notikums. Vairāk vai mazāk tās ir mūsu apzinātas rīcības, un mēs spējam ietekmēt savu gājumu. (..) 

Man patīk tā filozofija, ka ekselence nav vienkārši sakritība, tas ir apzinātu lietu kopums.

Vajag safokusēties uz to, kādā līmenī mēs darām lietas, jo paviršība ir lielākais bieds - ja mēs esam pavirši, tad īstermiņā mēs to varam noslēpt, bet ilgtermiņā to visu pamanīs.

Es bieži domāju - ko es darītu, ja man nebūtu bail? Piemēram, mācīties ko jaunu vai aiziet pie sava vadītāja un teikt, ka es esmu gatavs kaut kam vairāk.

Intervijā žurnālam "IR nauda" jūs teicāt, ka piekrītat Medeleinai Olbraitai (Madeleine Albright): "There is a special place in hell for women who don't help other women" (Ellē ir īpaša vieta sievietēm, kuras nepalīdz citām sievietēm). Kāpēc jums ir svarīgi atbalstīt "NOVATORE Impact Summit"?

Es esmu ļoti priecīga par to, ka šogad projekts “Novatore” ir sevi ļoti skaļi pieteicis Baltijā, jo uzskatu, ka tas ir kā pierādījums tam, ka mēs progresīvi domājam, ka mēs arī esam tauta vai nācija, kurā izvirzām šo jautājumu kā aktuālu.

Virspusēji paskatoties, mums var šķist, ka mums ir daudz sieviešu vadītāju, bet, ja mēs paskatāmies valdes vai padomes līmeņos, mums vēl aizvien tas skaits salīdzinoši ir minimāls. Tādēļ es uzskatu, ka šāds projekts ļoti labi izglīto mūsu sabiedrību.

21. gadā "Forbes" jūs iekļāva 100 ietekmīgāko sieviešu vadītāju sarakstā. Ko jums nozīmē atzinība, redzamība, ietekme sabiedrībā?

Rezultātu sasniegšana ir kopīgs darbs. Man nav tik svarīgi, cik tas pēc tam tiek atspoguļots, man ir svarīgi, ka komanda jūt, ka ir paveikts kas vērtīgs, ka tā nav mana uzvara, bet tā ir mūsu uzvara. Par publicitāti runājot - ir prieks, ja izdodas iedvesmot kādu cilvēku ar stāstu, bet tas noteikti nav pašmērķis.

Tas ir ļoti atkarīgs no mums pašiem, kā mēs veiksmes svinam, kā mēs par tām priecājamies un kā mēs tās nododam tālāk citiem. Manuprāt, ir svarīgi atzīmēt veiksmes, jo mēs ļoti daudz sava laika un uzmanības veltām neveiksmēm.

Augstas spriedzes apstākļos labu vadītāju raksturo ne tik daudz profesionālās iemaņas, cik psiholoģiskā noturība un elastības spēja atgūties no stresa un pārdzīvojumiem. Kā ir ar jums?

Man ir paveicies strādāt jomā, kas vēl aizvien man pēc 20 gadiem liekas interesanta, jo auto industrijā ir tik ļoti daudz dažādu procesu.

Stresa situācijās es mēģinu mainīt sevi, nevis citus.

Tas, ko mēs varam izmainīt, ir mūsu pašu attieksme, mūsu pašu zināšanas, mūsu pašu sajūtas konkrētā situācijā. Pirms risinu kādu jautājumu, man patīk saprast, ko no šīs situācijas varu ietekmēt es. Un šis ietekmes aplis ir tas, uz ko cenšos koncentrēties.

Kā jūs līdzsvarojat profesionālo ar personīgo dzīvi? Vai sievietei ir jāziedo personīgā dzīve, lai veidotu veiksmīgu karjeru?

Ar pirmo bērniņu man bija ļoti grūti aiziet pilnvērtīgā atvaļinājumā. Darbs man tiek atstāts, bet bija iekšējās bailes ne īsti pazaudēt amatu, bet kaut kādā ziņā nebūt apritē. Aizejot atvaļinājumā un pēc tam atnākot atpakaļ, sapratu, cik tas bija svarīgs laiks sev un ģimenei. Ar otro bērnu atceros, ka vairs nebija pārmetumu sev, kaut gan man bija tik tikko piedāvāts paaugstinājums.

Kā darba devējs uzskatu, ka uzņēmumā vadītājam ir jāsniedz atbalsts saviem darbiniekiem arī ikdienas lietās.

Tas ilgtermiņā palīdz uzlabot produktivitāti. Mēs piedalāmies pētījumā “Great place to work”, un šis pētījums parāda, cik svarīgi veidot vidi, kurā cilvēks jūtas droši, kur ir atvērta komunikācija par izaugsmi un problēmsituācijām, vieta, kur cilvēki nebaidās izteikties pat tad, ja nepiekrīt otra viedoklim.

Bet kopumā atrast līdzsvaru dzīvē ar visu, ko vēlos darīt, ir mans uzdevums, kas nekad netiks līdz galam izpildīts.

Nav noslēpums, ka mūzikai ir liela nozīme jūsu dzīvē - Verona Opera Festival, arī populārā mūzika. Jūs spēlējat arī vijoli! Jūsuprāt, kāda nozīme ir hobijiem, lai veidotu veiksmīgu vadītājas karjeru?

Jā, mūzika ir mana mīlestība kopš bērnības. Gan klausīties, gan spēlēt. Ārpus darba intereses ir kā mentālā ēdienkarte, kur mēs varam izvēlēties, ko mēs vēlamies un kas mums garšo. Tas pabaro mūsu iekšējo pasauli. Un tad esam daudz efektīvāki savā ikdienā.

Ne velti lieli uzņēmumi bieži aicina runātājus no pilnīgi citām jomām, jo tas ir zinātniski pierādīts, ka smadzenēm ir nepieciešams uztvert dažādu informāciju, lai mēs varētu būt spēcīgi stresa situācijās, atvērti diskusijām. (..)

Manuprāt, "darbaholisms", kurā tu nevari atrast laiku nekam citam, ir īstermiņa risinājums.

Kāds auto vislabāk piestāv sievietei vadītājai?

Vislabāk mums piestāv auto, kurā jūtamies droši, katrai pašai izvēloties sev labāko dizainu, krāsu, jaudu un izmēru.

Intervija tapusi sadarbībā ar vadošo starptautisku augstākā līmeņa vadītāju atlases kompāniju "Pedersen & Partners".

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu