Kravas automašīnām ir trīs galvenās aklās zonas:
- Sānu “aklās” zonas – tā daļa transporta līdzekļa sānos, kas nav pārskatāma sānu spoguļos un caur auto logu. Labās puses “aklā” zona ir daudz bīstamāka par kreisās puses “aklo” zonu, jo vadītāja novietojuma kabīnē dēļ labā puse ir mazāk pārredzama.
- Priekšējā aklā zona – tā atrodas transporta līdzekļa priekšpusē.
- Aizmugurējā aklā zona – tuvu auto aizmugurei. Kravas automašīnām nav atpakaļskata spoguļa, tāpēc satiksme jāpārrauga no sānu spoguļiem.
Lai izvairītos no nelaimes gadījumiem, nonākot cita transporta līdzekļa “aklajā” zonā, būtiski ņemt vērā šādus principus:
- Ja neredzat transportlīdzekļa vadītāju, visticamāk, arī viņš var neredzēt jūs!
Esiet toleranti pret citiem satiksmes dalībniekiem. Lai arī Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka pirms jebkura manevra veikšanas transportlīdzekļa vadītājam jāpārliecinās par ceļu satiksmes drošību un par to, vai netiks traucēti citi ceļu satiksmes dalībnieki, tomēr nevajag būt stūrgalvīgiem un principiāliem. Jāatceras, ka manevra veikšanas brīdī kravas auto vadītājs var neredzēt to, kas notiek “aklajās” zonās, pat ja pirms tam ir pārliecinājies par to, ka viņam ceļš ir brīvs.
- Ja atrodaties cita transporta līdzekļa aklajā zonā, centieties to pamest pēc iespējas ātrāk.
“Aklo” zonu pārzināšana, apzināšanās, ka transporta līdzekļu vadītāji var neredzēt citus satiksmes dalībniekus, kā arī izvairīšanās no principiālas rīcības, nerēķinoties ar apkārtējiem apstākļiem un citu satiksmes dalībnieku “aklajām” zonām, var ievērojami uzlabot satiksmes drošību un samazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu.
Informatīvās kampaņas “Uzmanies – aklās zonas!” mērķis ir veicināt satiksmes dalībnieku, īpaši mazāk aizsargāto, zināšanas par transporta līdzekļu “aklajām” zonām, kā arī to, kā no tām izvairīties. Kampaņu organizē LAMB sadarbībā ar Latvijas autopārvadātāju asociāciju “Latvijas auto”, atbalsta Valsts policija un “Pilsēta cilvēkiem”. Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.
Pētījumu par satiksmes drošību un “aklajām” zonām veica SKDS pētījumu centrs, aptaujājot 1005 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 75 gadiem, izmantojot CAWI metodi. Pētījums veikts no 09.07.2022. līdz 11.07.2022.