Kā vērtējamas priekšvēlēšanu programmas? (07.02-12.15)
Izskatot partiju priekšvēlēšanu programmas, politoloģe min, ka pēc programmām partijas varētu iedalīt četrās grupās: koalīcijas partijas, kas sola turpināt pašreizējo kursu; partijas, kas nav parlamentā, bet esošo kursu vēlētos pagriezt nedaudz citādākā virzienā; t.s. populistiskās partijas - no piezemēta līdz utopiskam populismam; uz krievvalodīgo vēlētāju orientētas partijas. No ārpusparlamenta partiju dotajiem solījumiem minamas tādas tēmas kā tautas vēlēts prezidents un prezidenta funkcijas maiņa, ciešāka sasaite vēlētājam ar deputātu (piemēram, iespēja atsaukt konkrētu deputātu no amata), kā arī referendumu kārtības maiņa, proti, samazināt referenduma ierosināšanai nepieciešamo parakstu skaitu. “Tāpat ir jāsaprot, ka viena referenduma sarīkošana ir dārga - izmaksas mērāmas miljonos eiro! Taču par šo aspektu programmās netiek runāts,” min politoloģe.
Kāda būs vēlētāju aktivitāte? (12.15-20.51)
Runājot par gaidāmo vēlēšanu aktivitāti, Metla-Rozentāle pauž, ka, jo mazāk cilvēku aizies uz vēlēšanām, jo sadrumstalotāka būs 14. Saeima. Līdz ar to valdības izveides process būs sarežģīts un “buksēs”, bet Saeimas darbs būs apgrūtināts, tāpēc ir svarīgi katram doties uz vēlēšanām un izdarīt savu izvēli.
Sarunas noslēgumā eksperte pauž, ka partijas var iedalīt arī pēc atsevišķām personībām jeb tie ir gadījumi, kad viens cilvēks iemieso visas partijas tēlu. “Reizēm šādos gadījumos partijas funkcionē tā, ka pamata darbu dara “fona” cilvēki, bet partiju vada šis tēls - komanda strādā kopā -, taču ir gadījumi, kad pārējie partijas biedri ir pakļauti šim vienam līderim,” komentē Metla-Rozentāle, atgādinot vēlētājiem, ka valsts neveidojas no brīnumainiem solījumiem. “Protams, mums gribētos, lai mēs jau rīt dzīvotu kā Dubaijā vai Skandināvijā. Neticam tādiem trīs dienu solījumiem kā “Notievē trīs dienās” vai “Kļūsti laimīgs trijās dienās!”. Arī valsti nevar uzcelt trīs dienās - esam pragmatiski un racionāli!”
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par projekta "Nedēļas fokusā" saturu atbild TVNET GRUPA.