Viņš sapņoja ne tikai lidot, bet arī veidot savas lidmašīnas - viņam tas izdevās! Genādijs Uļjanovs pats uzbūvējis 13 lidmašīnas un pie sasniegtā negrasās apstāties.
Kā Ogrē ražo lidmašīnas, kas lido visā pasaulē (7)
Ja jums liekas, ka Latvijā nekas labs nenotiek, tad tieši jums tiek iesākta jauna, iedvesmojošu rakstu sērija "Ražots Latvijā". Vadīt savu biznesu nav vienkārši, taču katru dienu mūsu varoņi dara to, lai sniegtu savus pakalpojumus un preces, padarot dzīvi mūsu valstī labāku, skaistāku un perspektīvāku.
Ogres lidmašīnas
Ārēji neuzkrītošā ēkā Ogrē jau divus gadus tiek būvētas latviešu lidmašīnas mazajai aviācijai - viss tiek darīts uz vietas. Sākumā no metāla tiek izgrieztas detaļas, metinātas degvielas tvertnes, kam atsevišķas daļas izdrukā ar 3D printeri. Pēc tam notiek lidaparātu kniedēšana, krāsošana, žāvēšana un tad "laišana debesīs" - vai nu no Ādažu lidlauka, vai arī no pasūtītāja teritorijas.
Vien atsevišķas detaļas tiek pasūtītas Čehijā, bet ādu uz sēdekļiem velk lietuvieši. Mūsu uzņēmēji plāno, ka jau tuvākajā nākotnē visa ražošana notiks šeit, Latvijā.
"Visas lidmašīnas, kas tiek veidotas no metāla, ir sarežģītas. Tās nav plastmasas lidmašīnas. Ir daudz detaļu, daudz darba - izgriezt, krāsot, piestiprināt, nogruntēt. Sarežģīti, bet interesanti," stāsta Uļjanovs.
Tīrā laboratorijā (netīrs ir tikai vienā cehā, kur tuvākajā laikā ieviesīs kārtību) pašlaik desmit cilvēki strādā pie uzreiz četrām lidmašīnām. Šos lidaparātus ar nepacietību gaida jaunie īpašnieki, skaitot dienas līdz tam brīdim, kad būs iespējams lidot ar jaunajiem lidaparātiem. No pasūtījuma brīža līdz gatavam lidaparātam paiet aptuveni gads.
Divu darbības gadu laikā "Belmont Aero" ir pabeigusi 14 lidmašīnas. Lai bizness būtu ienesīgs, nepieciešams pabeigt vismaz 10 lidmašīnas gada laikā. Pagaidām lidmašīnu būves kompāniju atbalsta cits, rentablāks bizness.
"Ir ļoti daudz pasūtījumu, un čehi nevar nodrošināt pietiekami daudz dzelža, tāpēc cenšamies veidot paši. Kļūdāmies, pārveidojam, mācāmies," stāsta Uļjanovs.
Viņš ir kurators ražotnē, kur viņš atbild par visu un piedalās katrā procesā. Īpaša uzmanība tiek pievērsta plastmasas detaļu ražošanai, jo viņu nav apmierinājusi iepriekšējo detaļu kvalitāte. Lidmašīnu meistars saka, ka vēlas panākt tādu ražošanas līmeni, lai katru detaļu varētu izveidot bez pārstrādes un pielāgošanas un lai lidmašīnas varētu būvēt arī sievietes un jaunieši.
Sapnis par debesīm
Uļjanovs ir dzimis Daugavpilī un kopš bērnības sapņojis par debesīm. Viņš gaidīja, kad sasniegs 16 gadu vecumu, lai varētu iesaistīties aeroklubā. Kad viņam palika 16, aeroklubā Uļjanovam nācās nevis lidot, bet lēkt ar izpletni. Genādijs, pēc paša teiktā, "iestrēga" izpletņlēkšanas sportā, pārstāvēja Latvijas izlasi, piedaloties PSRS čempionātos. Pēc kāzām un bērnu piedzimšanas sportam metis mieru, taču debesis nav laidušas prom.
Pēc pārcelšanās uz Rīgu jau neatkarīgās Latvijas laikā viņš uzzināja, ka ir eksperimentāla lidmašīnu ražotne, tāpēc devās uz turieni. "Man bieži jautā: kā tu varēsi būvēt lidmašīnas, ja tu to neesi mācījies. Es atbildu, ka dzīvoju netālu no aviācijas institūta. Un tur man bija iespēja tikt uz bibliotēku," smaidot stāsta Uļjanovs.
Vasarnīcas lidaparāts
Pirms 25 gadiem viss sākās ar planiera būvi. Paša komplektētais planieris stāvēja Uļjanova vasarnīcā, un tajā spēlējās bērni. Galu galā lidaparāts tika pārdots, bet par iegūto naudu nopirkti instrumenti, ar ko turpināt iemīļoto nodarbošanos. Pašlaik Uļjanovs ir nokomplektējis 13 lidmašīnas - visu līdz pēdējai skrūvītei. Vienu lidmašīnu palīdzēja veidot meita, otru dēls. Lai arī bērni negāja tēva pēdās, meita apprecējās ar pilotu.
Uļjanova mīļākais ražojums ir 15 gadus veca lidmašīna - amfībija, kas prasa saimnieka uzmanību un rūpes. "Šī lidmašīna var lidot, taču pie tās vēl ir jāstrādā. Mēs šajā lidaparātā ielikām "Subaru" automobiļa dzinēju, jo tas ir tuvāks aviācijas dzinējam, taču tas ir smags," stāsta Uļjanovs.
Viņš atzīst, ka reiz sapņoja izveidot lidmašīnu, ar kuru varētu ceļot pa Latvijas ezeriem, jo ne visur var piekļūt ar automašīnu. Tādēļ lidmašīna, kuru nosēdināt uz ūdens, būtu tieši laikā.
Piecu minūšu lidojums
Starp citu, ar šo lidmašīnu Uļjanovs pirmo reizi devās lidojumā, kas ilga piecas minūtes.
"Spilves lidlaukā izbraucu uz skrejceļa, uzņēmu ātrumu un pārbaudīju bremzes. Zaudēju kontroli pār ātrumu un lidmašīna pacēlās gaisā. Es lūdzos: "Dievs, palīdzi man nosēdināt lidmašīnu, jo es taču to nemāku darīt!" Smagi, bet nosēdināju lidmašīnu, pēc tam nācās remontēt. Tas bija tāds piecu minūšu lidojums. Vēl trīs dienas bija stress, bet tāpat - atkal sēdos kabīnē," atminas Uļjanovs.
Viņš atzīst, ka nekad nav vēlējies būt pilots, jo viņam patīk brīvība, nevis lidojumi pēc saraksta. Tāpēc viņam nav pilota licences.
Sapnis dzīvokļa cenā
Ne tikai Uļjanovam ir sapnis ceļot pa gaisu - tāds pats sapnis ir visiem "Belmont Aero" produkcijas pasūtītājiem no Eiropas. Pasūtījumi tiek saņemti galvenokārt no Eiropas. Katrs klients izstāsta savas vēlmes - gan par navigāciju, gan par dzinēju, gan citām lietām.
"Mēs ražojam lidmašīnas savam priekam. Pašlaik 14. lidmašīnu pērk cilvēks, kurš dzīvo netālu no kalniem. Viņš vēlas tos pārlidot. Tam nepieciešams dzinējs ar turbīnu, ar turbokompresoru. Jo augstāk celies, jo retinātāks gaiss, tāpēc turbīnu vajag piepildīt ar gaisu. Standarta lidmašīnas pārsegs neder, nākas to pagarināt," tā Uļjanovs.
Lidmašīnas standarta cena ir 80 tūkstoši eiro. Tomēr nianšu un pasūtījuma īpatnību dēļ cena var palielināties līdz 120 000 eiro. Tā ir laba cenas un kvalitātes attiecība, norāda Uļjanovs. Pasūtījumi tiek saņemti gan no pircējiem, gan no tirgotājiem Itālijā un Francijā. Viena lidmašīna gan ir atstāta testa lidojumiem, taču - visticamāk, arī tā tiks pārdota, jo pieprasījums ir liels.
Šīs lidmašīnas ir aprīkotas ar izpletņa sistēmu: "Jebkurā gadījumā - nospied podziņu un lidmašīna nosēdīsies ar izpletni," stāsta Uļjanovs.
Sarunas noslēgumā žurnāliste kā cilvēks, kurš ar lielu atvieglojumu pamet lidmašīnu pēc nosēšanās, jautāja Uļjanovam: "Ko jūs jūtat, kad redzat savu lidmašīnu debesīs?" Atbilde bija satriecoša.
"Mieru un prieku. Kad izmēģinājām pirmo lidojumu, bija satraukums. Bet tad, kad manas lidmašīnas ir lidojušas visur Eiropā, Portugālē, aizlidojušas līdz Āfrikai un atpakaļ, man radās pārliecība, es sajutu mieru. Prieku. Cilvēki ir apmierināti, cilvēki lido. Un es arī priecājos izjust šo prieku un lidot," noslēdz Uļjanovs.