Kādi ir biežākie triki, ko izmanto uzņēmumi, saucot sevi par ilgtspējīgiem?
Triks #1: Apslēptais kompromiss
Piemēram, ūdens pudeļu ražotājs reklamē savu vienreizējo plastmasas ūdens pudeli kā dabai draudzīgu izvēli, jo pudeles iepakojumā ir mazāk plastmasas nekā iepriekš. Protams, ir nepieciešams samazināt plastmasas daudzumu, kas tiek ielaists “sistēmā”, bet tas nav risinājums sistemātiskai problēmai, no kuras šis uzņēmums gūst peļņu. Vienreizlietojamie plastmasas iepakojumi ir viens no lielākajiem dabas piesārņojuma avotiem, un šis produkts tiešā veidā turpina šo procesu. Dabai draudzīga izvēle ir lietot vienu pudeli daudzkārt, to uzpildīt no krāna vai avota.
Triks #2: Pierādījumu neesamība
Uzņēmumam nav tiesības savu produktu saukt par “zaļu”, “dabai draudzīgu” vai “ilgtspējīgu” bez pierādījumiem. Lai gan Eiropas Komisija strādā pie šo aspektu sakārtošanas, Latvijā šobrīd joprojām valda “mežonīgie rietumi” – uzņēmumam nav nozīmīgu seku par patērētāju maldināšanu. Saprotams, ka nav iespējams iekļaut visu informāciju uz ziepju iepakojuma, bet informācijai jābūt pieejamai un viegli atrodamai.
Triks #3: Neesošu zaļo etiķešu izmantošana
Šobrīd Eiropā ir vairāk nekā 200 dažādu simbolu (labels), kas apzīmē draudzīgumu dabai un ilgtspēju. Lai iegūtu kādu no šiem simboliem, uzņēmumam jāpierāda šīs zīmes izdevējam sava uzņēmuma labās prakses. Ne vienmēr uzņēmumam ir ko parādīt, un tas vienkārši pasūta dizaineram pats savu “zaļo etiķeti”. Tā kā etiķešu ir vairāk, nekā normāls patērētājs spēj atcerēties un atpazīt, uzņēmums tiek sveikā cauri pavisam viegli. Patērētājam ir jāpievērš uzmanība simboliem un etiķetēm, kuras patiešām norāda uz uzņēmuma ilgtspēju un labo praksi.
Ilgtspēja neizbēgami kļūst par daļu no mūsu katra ikdienas tuvāko gadu laikā. Iepazīsimies ar šīs industrijas līkločiem, mācīsimies no labajām praksēm un neļausim sevi maldināt. Un atceries - ilgtspējīgākais pirkums ir tas, ko tu neesi veicis.
Raksts tapis sadarbībā ar biznesa iespēju festivāla "Icebreakers" ilgtspējas tēmu bloka vēstnesi Kristīni Nagli. Satiec Kristīni festivālā 6. oktobrī Latvijas Universitātes (LU) Akadēmiskajā centrā, Zinātņu mājā. Bezmaksas biļeti paņem šeit.
Festivālu organizē LU Biznesa inkubators, pateicoties Latvijas Universitātes Studentu padomes, LU fonda un mecenātu, Rīgas domes un LIAA atbalstam, kā arī pasākuma galvenajiem partneriem “LMT Retail & Logistics” un AS "4finance".
Festivālu informatīvi atbalsta TVNET.