Pavasarī Eiropa atsāka ceļošanu, bet lidsabiedrības tik ātri nevarēja atrast darbiniekus pandēmijas laikā atlaisto vietā un arī lidmašīnu trūka. Pieprasījums pēc "airBaltic" neizmantotajiem "airbusiem" un apkalpes pieauga.
Cik lido un cik iznomāts?
Oficiāli "airBaltic" ziņo, ka iznomājis 11 gaisa kuģus ar apkalpi. Tomēr "Fligthradar24" datu bāze rāda citu ainu. Atsevišķās dienās svešos maršrutos bijušas noslogotas 13 lidmašīnas. Tā ir puse no tobrīd visiem gaisā esošajām "airBaltic" lidaparātiem. Ieskaitot tos gadījumus, kur viena un tā pati lidmašīna dienā apkalpo gan "airBaltic", gan citus reisus, skaitlis ir vēl lielāks.
Sākumā lidmašīnu iznomāšanu lidsabiedrības vadītājs Martins Gauss pamatoja ar Krievijas un Ukrainas tirgus zaudēšanu. "AirBaltic" līdz karam bija regulāri lidojumi uz Maskavu un Sanktpēterburgu Krievijā, kā arī Kijevu, Ļvovu, Odesu Ukrainā. Papildus tam lidsabiedrība regulāri nodrošināja čarterreisus Krievijas teritorijā. Zināms, ka šo pakalpojumu izmantoja Kontinentālās hokeja līgas komanda "Dinamo Rīga". Kas lidoja, piemēram, šajā pagājušā gada novembra maršrutā Soči - Kazaņa - Tatarstāna, "airBaltic" neatklāj. Bet, pat ieskaitot čarterlidojumus, Krievijas un Ukrainas reisi neatbilst 11 gaisa kuģu noslodzei.
Tagad Satiksmes ministrija un "airBaltic" spiesti atklāt, ka plāns iznomāt lidmašīnas ir iestrādāts uzņēmuma stratēģijā, ko pandēmijas laikā apstiprinājusi gan ministrija, gan Eiropas Komisija.
Stratēģijā ierakstīts, ka “airBaltic” drīkstēs iznomāt līdz pat 15 lidmašīnām. Pirms diviem gadiem zīmētais scenārijs par 50 un pat 80 lidmašīnu nodrošinātiem reisiem ar Baltiju centrā izrādījies neizpildāms.