Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Plešs aicina Skultes LNG termināļa piestātni atbrīvot no ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanas

LNG tankeris. Ilustratīvs attēls.
LNG tankeris. Ilustratīvs attēls. Foto: Issei Kato

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs vēstulē Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai piedāvā vairākus priekšlikumus, lai mazinātu administratīvos šķēršļus sašķidrinātās dabasgāzes termināļa Skultē izbūvei un paātrinātu projekta īstenošanas virzību, pavēstīja ministra padomnieks komunikācijas jautājumos Miks Strazdiņš.

Plešs uzsver, ka līdzīgi, kā izstrādājot atvieglotu kārtību lielu vēja parku straujākai attīstībai Latvijas teritorijā, arī šobrīd Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) redz virkni priekšlikumu, kā paātrināt Skultes termināļa būvniecību. Tostarp ministrijā ir izstrādāti vairāki iespējamie risinājumi, kā mazināt birokrātisko slogu termināļa attīstībai.

"Lai stiprinātu Latvijas enerģētisko drošību un neatkarību, šobrīd vilcināties nedrīkst. Vienlaikus jāuzsver, ka ministrijas piedāvātie risinājumi balstās sistēmiskos uzlabojumos. Priekšlikumi nekādā veidā neparedz samazināt vides un dabas aizsardzības prasības," pauž Plešs. 

Saskaņā ar sniegto informāciju VARAM aicina papildināt komisijas skatīto likumprojektu ar aktivitāti, kas atvieglotu kārtību Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos un teritoriālajā jūrā paredzētu energoapgādes infrastruktūras attīstību.

Pieļaujot iespēju, ka Latvijā varētu attīstīties arī citi sašķidrinātās dabasgāzes attīstības projekti, VARAM ir gatava piedāvāt grozījumus Ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) likumprojektā, paredzot grozījumus, kas nosaka, ka IVN ir nepieciešams tirdzniecības ostas, iekraušanas un izkraušanas kuģu piestātnes ārpus ostām, kas savienotas ar zemi (izņemot prāmju piestātnes) un kas var uzņemt kuģus, kuru masa pārsniedz 1 350 tonnu. Proti, arī IVN likumā paredzot, ka IVN procedūra būtu nepieciešama tikai tām piestātnēm, kas ir savienotas ar zemi (jeb piesaistītas gruntij), savukārt, piemēram, peldošām piestātnēm IVN procedūras veikšana nebūtu nepieciešama.

Tāpat vēstulē gan VARAM, gan tās padotības iestāde – Vides pārraudzības valsts birojs (VPVB) – apņemas izvērtēšanu uzsākt jau ziņojuma sabiedriskās apspriešanas posmā un sniegt savus priekšlikumus ziņojuma pilnveidošanai, ja tādi būtu nepieciešami, lai tādējādi samazinātu termiņus. Vienlaikus tiek piebilsts, lai paātrinātu atzinuma izdošanas procesu, kā arī uzsāktu izvērtēšanu jau sabiedriskās apspriešanas posmā, ir nepieciešama ne tikai VARAM un VPVB rīcība, bet arī atbildīga, ātra un profesionāla komersanta un ziņojuma izstrādātāja līdzdarbība un sadarbība.

VARAM arī solās, ņemot vērā plānotā termināļa attīstības tehniskos parametrus, risinājumus, atrašanās vietu un citus saistītos apstākļus, iespēju robežās piedāvāt arī citus procesuālus atvieglojumus.

Jau vēstīts, ka uzņēmumam "Skulte LNG Terminal" ir izsniegta atļauja sagatavot un iesniegt IVN ziņojumu līdz 2025.gada 8.janvārim. Pēc Saulkrastos, Krimuldā, Limbažos un Sējā notikušajām sākotnējām sabiedriskajām apspriedēm par projekta īstenošanu tika izsniegta programma, kurā bija norādīts, kam ir jābūt iekļautam IVN.

Tomēr "ņemot vērā, ka vietējie iedzīvotāji ļoti aktīvi iebilda pret projekta īstenošanu, turklāt daudzi no iebildumiem bija pamatoti, "Skulte LNG Terminal" šo programmu neturpināja," iepriekš aģentūrai LETA atzina SIA "Vides konsultāciju birojs" valdes loceklis Sigits Duduris.

Viņš sacīja, ka patlaban uzņēmums nav sācis izstrādāt šo programmu, jo īsti nav skaidrs par IVN saīsināto procesu, kas tiks piemērots.

Svarīgākais
Uz augšu