Ja gribam būt zaļi, jāizmanto enerģija no atjaunojamiem resursiem
Komentējot cilvēku vēlmi iegādāties pēc iespējas lētāku un videi saudzīgāku auto, RTU Transporta institūta Automobiļu katedras vadītājs, docents Mg. sc. ing. Gundars Zalcmanis uzskata, ka jautājums patiesībā ir plašāks, nekā šķiet, jo cilvēki iegādājas tādu mašīnu, kādu var atļauties.
"Runājot globāli par CO2 izmešiem – bieži vien informācija tiek pārspīlēta, bet dīzelim šajā jomā tomēr nav konkurentu. Ja spriežam par citiem parametriem, vecākas paaudzes dīzeļi, piemēram, Euro3 un Euro4, ir daudz neekoloģiskāki par Euro5 un Euro6 klasi. Taču atgāzu normas mūsdienu dīzeļdzinējiem jau ir tik līdzīgas benzīna motoriem, ka kļūst grūti saprast, kāpēc cilvēkiem ir tik negatīva attieksme pret mūsdienu dīzeļiem, jo degvielas patēriņš tiem tomēr ir ievērojami mazāks," situāciju raksturo Zalcmanis.
"Samazināt apkārtējās vides piesārņojumu var, tikai pilnīgāk sadedzinot degvielu un samazinot tās patēriņu. Būtībā iekšdedzes motors konstruktīvi sevi ir izsmēlis, tajā kaut ko vēl optimizēt ir grūti.
Nu varbūt vēl var uzlabot aerodinamiku vai samazināt masu, optimizēt transmisijas parametrus vai samazināt rites pretestību. Vēl ir iespējams pilnveidot degvielas izsmidzināšanu un izmantot atgāzu pēcapstrādes sistēmas – tādas pārveides sistēmas, kas neiejaucas motora darbībā, bet pārveido kaitīgos izmešus izplūdes sistēmā," saka RTU mācībspēks.
Hibrīdauto, nenoliedzami, ir labi, jautājums ir – cik bieži ar to brauc pa pilsētu un ārpus tās. "Jāņem vērā, ka hibrīds ir smagāks par tradicionālo auto. Salīdzinājumam – tas būtu kā tradicionālā dzinēja mašīnai piekraut bagāžnieku, piemēram, ar kartupeļu maisiem. Hibrīdiem akumulators nav tik liels kā elektroauto, bet puse elektroauto noteikti varētu būt. Un tas ir diezgan smags.