“Iedomājies iestādes vadītāju. Vai tas ir vīrietis? Iztēlojies medmāsu. Vai tā ir sieviete?” 2022. gada sākumā radošās aģentūras "CPB London" ar izaicinošu eksperimentu izgaismoja pastāvošos stereotipus par dzimumu lomām profesionālajā vidē. Uzņēmuma “Novatore” veiktais “Baltijas līdztiesības barometrs 2022” liecina, ka pēc 88% Baltijas iedzīvotāju domām dzimumam nav nozīmes, lai ieņemtu kādu amatu. Vienlaikus pārsteidzoši daudzi norāda, ka dažādu līmeņu vadošs amats tomēr ir atbilstošāks vīrietim. Kā šīs pretrunas un mūžsenā stigma ietekmē darba vidi un to sieviešu karjeru, kuras izvēlējušās strādāt “vīriešu nozarēs”?
Lēns progress vienlīdzības virzienā
Bezpeļņas organizācija “Catalyst”, kas palīdz veidot labākas darbavietas sievietēm, par “vīriešu” nozarēm sauc tās, kurās sieviešu darbaspēks ir mazāks par 25%. Par tādām tradicionāli uzskata, piemēram, finanses, inženieriju, tehnoloģijas, aviāciju, būvniecību, ražošanu un daudzas citas.
Lai gan rietumu pasaulē dalījums “vīriešu” un “sieviešu” profesijās kļūst arvien izplūdušāks, 2019. gada “Catalyst” dati liecina, ka
- joprojām vidēji tikai 16% sieviešu ir būvinženieres,
- 8,7% - mašīnbūves inženieres,
- 19,4% - programmatūras izstrādātājas,
- 3,5% - būvniecības tirdzniecības pārstāves un ražošanas līniju vadītājas.
"Moller Baltic Import" izpilddirektores Ilzes Grases-Ķibildes karjera ir veidojusies un attīstījusies auto nozarē. Viņa sāka darbu "Toyota" pārstāvniecībā Igaunijā kā mārketinga speciāliste laikā, kad studēja un dzīvoja Tallinā. Šobrīd Ilze vada uzņēmumu, kas importē “Volkswagen” automašīnas Baltijā un “Audi” Latvijā un Lietuvā.
“Vēsturiski auto industrija, protams, ir bijusi pasaule, kurā valda vīrieši, taču pasaule attīstās, tajā skaitā auto industrija,” par savu darbu stāsta Grase-Ķibilde.
“Nekas nav tik “salds” kā panākums, kurš gūts caur grūtībām. Retrospektīvi skatoties, saprotu, ka aiz visām vēsturiskajām grūtībām patiesībā stāvēja izaicinājums ieraudzīt iespēju – personīgu, komandas vai uzņēmuma līmenī.