Veiksmīgas sievietes sociālais kapitāls: kāpēc tas nepieciešams un kā to veidot?

No kreisās: Dagnija Lejiņa; Ineta Done; Ieva Margeviča. Foto: publicitātes

Latviešu izteiciens “viens nav karotājs” precīzi raksturo mūsdienu pasaules patiesību - gūt personīgos panākumus bez citu cilvēku iesaistes ir teju neiespējami. Tieši tāpēc kontaktu loka un sociālā kapitāla nozīme biznesā ir tik svarīga, jo viena no veiksmīgu cilvēku pazīmēm - viņi zina, ka citu cilvēku palīdzība ļaus atrisināt problēmas labāk, nekā to darot vienatnē.

Kas ir sociālais kapitāls, un kam tas vajadzīgs?

Sociālais kapitāls sniedz priekšrocību atrisināt biznesa vai sadzīves problēmas, izmantojot sev pazīstamo cilvēku loku. Augsts sociālais kapitāls iet roku rokā ar augstāku nodarbinātību, akadēmiskajiem sasniegumiem, labāku fizisko veselību un straujāku ekonomisko izaugsmi. Vienlaikus sociālajam kapitālam var būt arī negatīva ietekme uz sabiedrību un indivīdu. Kamēr vienas sociālās grupas ciešās saites to dalībniekiem palīdz gūt panākumus, tās var liegt vai apgrūtināt piekļuvi un ieguvumus tiem, kuru šajā lokā nav.

Pētījumi rāda, ka sievietēm ir vairāki izaicinājumi tīklošanās jomā. Piemēram, viņas nereti kontaktu veidošanai velta mazāk laika, jo dažādi neformāli pasākumi bieži notiek pēc darba laika, kad sievietēm jāvelta laiks bērniem un mājas solim; sievietes kopumā mazāk uzdrošinās prasīt profesionālu un personīgu palīdzību, kā arī izvairās no pasākumiem, kuros vairums apmeklētāju ir vīrieši, lai viņu nolūki netiktu pārprasti. Turklāt žurnāls “Forbes” vēstīja, ka sievietes bieži vien atzīst - viņas mulsina tīklošanās utilitārā daba, ar to saprotot īstermiņa attiecību veidošanu savu vajadzību sasniegšanai un sava labuma gūšanai.

Uzņēmuma “Novatore” līdzdibinātāja Dagnija Lejiņa uzskata, ka kontaktu veidošana ir veiksmīga biznesa attīstīšanas stūrakmens. Viņa ir izveidojusi uzņēmumu, lai iedrošinātu sievietes nebaidīties no karjeras izaugsmes un cita starpā arī uzsvērtu kontaktu nozīmi veiksmīgam biznesam.

“Nesen ar vienu draugu gandrīz sastrīdējāmies, jo minēju, ka jāiet uz konferenci: “Jo jāstiprina sociālais kapitāls, kas īpaši svarīgi pēc pandēmijas.” Viņam nepatika jēdziens “sociālais kapitāls”, jo tas izklausoties tā, it kā attiecības tiek vērtētas tikai no izdevīguma viedokļa.

Bet tiešām plašs attiecību loks ir svarīgs, un īstenībā izdevīgs visiem. Tas ir profesionālais “īsceļš”, jo vairāk uzticamies tiem, ko pazīstam.

Attiecības ir svarīga “valūta” profesionālai izaugsmei - visādā ziņā tas var būt paātrinājums,” skaidro Lejiņa.

Spēcīgs kontaktu loks sniedz daudz ieguvumu. Pirmkārt, tas padara cilvēku redzamu citiem un līdz ar to paver jaunas sadarbības iespējas. Otrkārt, tikšanās reizes ir platforma ideju apmaiņai un radošā intelekta paaugstināšanai, jo jauna informācija vai redzējums var izmainīt skatījumu un līdz ar to veicamā darba, projekta, amata un pat karjeras gaitu. Treškārt, sarunas ar citiem cilvēkiem ir iespēja gūt atbalstu izaicinājumos un iegūt kontaktus lēcienam karjerā. Ceturtkārt, ne mazāk svarīgi - katra tikšanās reize audzē pašpārliecinātību un ir iespēja attīstīt ilgtermiņa attiecības ar iedvesmojošiem cilvēkiem.

Kā izlauzties cauri stikla griestiem?

ASV Kelogas Biznesa vadības skolas (Kellog School of Management) profesors Braiens Uzi (Brian Uzzi) nesenā pētījumā konstatēja, ka sievietēm, kuras vēlas gūt panākumus biznesā, ir nepieciešami divi dažādi kontaktu loki. Pirmkārt, plašs attālu paziņu loks, kas jāveido pēc iespējas dažādāks gan dzimumu un vecuma, gan profesiju un hobiju ziņā, lai iegūtu daudzveidīgu informāciju. Otrkārt, ir nepieciešams spēcīgs, ciešs un uzticams divu līdz trīs sieviešu loks, kurā dalīties ar informāciju, iespējām, padomiem par karjeras izaugsmi un savu pieredzi. Jā, tieši sieviešu loks! Pētījumā viņš atklāja, ka 77% biznesa vadības maģistrantu - sieviešu ar augstiem panākumiem karjerā ir šāda cieša sociālā grupa, un līdz ar to šo sieviešu iespējas iegūt vēlamos amatus ir trīs reizes lielākas.

Sievietes vecumā no 25 līdz 33 gadiem dalās ar kolēģēm-sievietēm ar informāciju ievērojami vairāk nekā to darīja iepriekšējās paaudzes, tādējādi cita citai palīdzot izmantot karjeras iespējas un gūt panākumus.

Svarīgākais iemesls šai tendencei ir domāšanas maiņa - šī paaudze citu sieviešu panākumus neuzskata par savu zaudējumu, raksta autore Kellija Houija grāmatā “Kā uzbūvēt savu sapņu kontaktu loku”.

“Signet Bank” vecākajai viceprezidentei Inetai Donei gan profesionālajā, gan personīgajā izaugsmē līdzās ir bijis un joprojām ir daudz iedvesmojošu personību – sieviešu. Runājot par to, kā sievietes vadošos amatos var cita citu atbalstīt, viņa saka:

“Pirmkārt, protams, sieviešu kurpēs ir vieglāk iekāpt nekā vīriešu, jo situācijas un to uztvere kaut vai no mentālā viedokļa ir labāk saprotamas. Iespējams, ka gadījumi ir līdzīgi, atliek tikai dalīties pieredzē!

Man ir liels gandarījums, ja manas zināšanas vai padomi kādai ir noderējuši izaugsmē vai būtisku lēmumu pieņemšanā. Otrkārt, tā noteikti ir partnerība! Partnerība, kas ļauj efektīvi sadarboties, attīstīt savstarpēju cieņu, veidot jēgpilnas attiecības, līdzsvarot personīgos sniegumus un sasniegt efektīvus rezultātus un nospraustos mērķus.”

Nevis vairāk, bet gudrāk: kā veidot kontaktu loku?

Tīklošanās ir līdzīga sportam un veselīgam uzturam - mēs visi zinām, ka tas ir labi, bet reti kad to izvirzām par vissvarīgāko prioritāti. Vienīgais veids, kādā pārliecināt sevi par kontaktu veidošanas lietderīgumu, ir sākt to darīt un redzēt rezultātus savām acīm!

Lai uzturētu plašo paziņu loku, eksperti iesaka veikt darbības, kuras neprasa pārāk lielu ieguldījumu, piemēram, ar sociālo tīklu palīdzību paturot kontaktu lokā cilvēkus, ar kuriem attiecības veidotas studējot, strādājot kopīgos projektos, veicot brīvprātīgo darbu u.tml. Sociālo tīklu komunikācijai nav jābūt pārspīlēti biežai, taču regulārai gan - atjauno informāciju par savas karjeras attīstību un sasniegumiem. Vēl ieteicams, piemēram, reizi gadā apmeklēt kādu no savas augstskolas absolventu jeb alumni pasākumiem, lai saviem bijušajiem studiju biedriem pastāstītu, kā šobrīd attīstās tava karjera. Ja augstskolai nav šādu pasākumu, izvēlies apmeklēt kādu sev vērtīgu un nozarē būtisku konferenci, kurā iepazīties ar jauniem cilvēkiem.

Šaurā un spēcīgā kontaktu loka galvenā atslēga ir izvēlēties līdzīgi domājošas sievietes, kuru kontaktu loki nepārklājas ar taviem. Tas nozīmē, ka ir svarīgi veidot ciešu un uzticamu loku, bet uzmanīties, lai tas nav burbulis. Dažādībai ir izšķiroša nozīme. Lai uzturētu šīs attiecības, ieplānojiet īsas, bet regulāras tikšanās vai sazvanus, lai iegūtu atgriezenisko saiti un atbalstu, iegūtu vērtīgus padomus no sievietēm, kuras ļoti iespējams, ka jau ir saskārušās ar šo pieredzi.

“Kas ir sliktākais, kas varētu notikt?”

Ieva Margeviča ir “INDEXO” valdes locekle, kura uzskata, ka pašai apzināts sociālā kapitāla veidošanas process ir sācies nesen, taču tas nekad nebeidzas: “Ejot tīkloties, manuprāt, sevi var salīdzināt ar bāku - tā ir redzama, raida signālu, lai citi to pamanītu un atrastu. Ar sociālo kontaktu veidošanu ir tā - ja tu nekur nebūsi, kontakti neveidosies paši no sevis.”

“Sākumā es domāju, kā es iešu un kāpšu ārā no savas komforta zonas, rakstīšu svešiem cilvēkiem?

Kādā svētdienā LinkedIn ieraudzīju vienas sievietes profilu ar interesantu profesionālo gājumu un pieredzi un nodomāju - cik interesanti būtu ar viņu aprunāties! Savām šaubām pretī liku kolēģes ieteikumu: “Kas ir briesmīgākais, kas var notikt? Tev neatbildēs?” Es saņēmos, uzrakstīju viņai, un rezultātā mums bija teju stundu gara saruna, daudz vērtīgu atziņu abos virzienos un 5 vērtīgi profesionāli kontakti, kurus es nemaz negaidīju un kas sākotnēji nebija sarunas mērķis. Ar daļu no tiem man šobrīd ir veiksmīga sadarbība,” par savu pieredzi stāsta Margeviča.

Nudien viens no biežākajiem ieteikumiem, kā sākt tīkloties, ir uzdrīkstēties: pieteikties pasākumam, aiziet uz to un sākt sarunu, lai cilvēki zina, kas tu esi, kā tu domā un ko tu piedāvā.

Bieži vien rīkojamies pretēji: dodamies uz pasākumu, noklausāmies prezentāciju, esam pēc iespējas klusi un dodamies mājās, tiklīdz sākas tīklošanās daļa. Viena laba apņemšanās ir iet uz mazāk pasākumiem, bet, ja aizej - ieguldies pilnībā.

“Varbūt pašos pirmsākumos ir labi iet uz pasākumiem kopā ar kādu uzticamu cilvēku, bet uzmanīties, lai visu vakaru nepavadāt kopā, jo var attapties, ka ne ar vienu citu nav sanācis parunāties. Reizēm pietiek ar to, ka paziņa ir telpā, un tas ļauj sajusties drošāk, ka neesi te viena,” savu padomu iesācējiem piedāvā Margeviča.

No šī gada 22. līdz 23. septembrim Rīgā notiks starptautiska konference sieviešu ekonomiskai spēcināšanai “Novatore Impact Summit”.

Raksts tapis sadarbībā ar "Novatore".

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu