Kamēr citur pasaulē vēl diskutē par sieviešu ienākšanu darba tirgū, Latvija atrodas attīstīto valstu lokā, kurā risina nākamā līmeņa izaicinājumu - sieviešu īpatsvara palielināšanu vadošās pozīcijās, uzņēmumu valdēs un padomēs. 2020. gadā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs 37% no visām vadošajām pozīcijām ieņēma sievietes, bet augstākā līmeņa vadītāju amatu - tikai 18%. Lai gan Latvijas rādītāji ir nedaudz virs vidējā, progress ir pārāk lēns, un, šādi turpinot, pie pilnīgas dzimumu līdztiesības mēs nonāksim tikai pēc 60 gadiem. Vienlaikus ieguvumi no dzimumu līdztiesības vadošās pozīcijās ir vērojami jau šodien, un gudri uzņēmumi to izmanto savā labā.
Sievietes vadošās pozīcijās ietekmē uzņēmumu peļņu
Vērtīgu ieskatu sniedz “Credit Suisse” pētījumu institūta (CSRI) atkārtotais pētījums, kurā apstiprinās - augstāks sieviešu īpatsvars uzņēmumu valdē palīdz sasniegt labākus biznesa rezultātus. Pētot vairāk kā 3000 uzņēmumu un 27 000 vadītāju, pierādījies, ka augstāka sieviešu proporcija uzņēmuma valdē uz pusi paaugstina uzņēmuma ienesīgumu, veicina straujāku pārdošanas apjoma pieaugumu, labāku naudas plūsmas atdevi pret ieguldījumiem, tirgus kapitalizācijas (P/B ratio) un citus biznesa rādītājus.
Pētījums liecina, ka, pirmkārt, sievietes rūpīgāk izvērtē riskus, uzdodot trāpīgus jautājumus, un labāk ierauga “aklās zonas”. Tas ļauj pieņemt izsvērtus un finansiāli pamatotus lēmumus. Otrkārt, viņas izmaina diskusijas kursu, runājot ne tikai par to, kas tiek izdarīts, bet arī to, kā tas tiek darīts. Tas ļauj paraudzīties dziļāk un plašāk, diskusiju padara bagātīgāku. Pozitīva blakusparādība šādām diskusijām valdēs ir mazāk publisku skandālu, kas saistīti ar pārvaldību, piemēram, strīdi starp kapitāldaļu turētājiem, korupcija un krāpšana. Treškārt, sievietes sniedz vērtīgu pienesumu citu sieviešu kā patērētāju uzvedībā un skatpunktā, tādējādi uzņēmumiem parādot iepriekš neatklātu ekonomisko potenciālu.