Lai skolēniem ar likumu noteiktu obligātos eksāmenus STEM jeb dabas zinātņu un tehnoloģiju nozarē, ir nepieciešams veikt noteiktus priekšdarbus pedagogu darba apstākļu uzlabošanai, aģentūrai LETA trešdien pauda Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) vadītāja Inga Vanaga.
Obligāto STEM eksāmenu ieviešanai nepieciešams uzlabot pedagogu darba apstākļus, uzsver LIZDA
Kā norāda Vanaga, LIZDA centīsies ministriju pārliecināt, ka tiesību aktu grozījumos, kas noteiktu obligāto STEM eksāmenu ieviešanu, būtu jānorāda, kādas papildus aktivitātes veicamas.
LIZDA esot izteikusi vairākus priekšlikumus par ieteicamiem priekšdarbiem, kā piemēram, STEM nozares mācību līdzekļu nodrošināšana, pedagogu palīgu ieviešana vecākajās klasēs, interešu izglītības veicināšana un bērnu intereses veicināšana jau no pirmsskolas vecuma.
Papildus Vanaga norāda, ka centralizēto eksāmenu rezultātiem ir sasaiste ar mērķdotācijām jeb pedagogu atalgojums ir atkarīgs no eksāmena rezultātiem.
LIZDA vadītāja uzsver, ka nevar sodīt STEM nozares pedagogus ar algas samazinājumu, ja viņiem nav nodrošināta kvalitatīva darba iespēja un resursi.
Vanagas skatījumā, nepieciešams arī noteikt, ka obligātā centralizētā eksāmena indeksam ņems vērā matemātiku, latviešu valodu un svešvalodu, kamēr pārējie priekšmeti netiks iekļauti šajā aprēķinā.
Savukārt IZM ideju atsevišķos gadījumos otro svešvalodu, kas nav kāda no Eiropas Savienības valodām, aizstāt ar mācībām kādā no STEM priekšmetiem, Vanaga vērtē pozitīvi. Viņa uzskata, ka tas ļautu skolēniem jau agrākā vecumā labāk izprast savas vēlmes attiecībā uz nākotnes izglītību un karjeru.
Valdība otrdien uz divām nedēļām atlika jautājuma izskatīšanu par obligāto STEM eksāmenu ieviešanu vidusskolēniem.