Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

"Virši turpina darīt" - no degvielas līdz elektrības un dabasgāzes tirdzniecībai (4)

Intervija ar "Virši-A" valdes priekšsēdētāju Jāni Vību
"Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība. Foto: Publicitātes foto

Pēc sarunas ar AS "Virši-A" ("Virši") vadītāju kļūst skaidrs, kāpēc kompānijas reklāmas sauklis ir "Virši turpina darīt". Pašreiz uzņēmums lielākajai daļai asociējas ar degvielas tirdzniecību, taču tā tas ir tikai šobrīd. "Viršiem" ir attīstības ieceres tik daudzos sektoros, ka visas stundas laikā nevar pārrunāt - no plāniem nākamgad sākt elektroenerģijas tirdzniecību mājsaimniecībām, veidot savus saules parkus, līdz iespējamam startam dabasgāzes tirdzniecības segmentā, papildus attīstot veikalu segmentu un paralēli strādājot pie biometāna ražošanas attīstības Latvijā. Nevar aizmirst arī "Viršu" iesaistīšanos Skultes sašķidrinātās dabasgāzes termināļa projektā. Par šo visu un degvielas tirgus tendencēm, kas pagaidām ir "Viršu" galvenā darbības nozare, intervijā tiešsaistes žurnālam KLIK stāsta uzņēmuma vadītājs Jānis Vība.

Kāds degvielas tirdzniecībā ir bijis gads līdz šim? Kas ir būtiskākais, ko degvielas tirgi šogad ir piedzīvojuši?

Ja runājam par globālo bildi, jāmin tas, ka gada sākumā pirms Krievijas iebrukuma Ukrainā naftas cena bija apmēram 80 dolāri par barelu. Vairākas nedēļas pirms un pēc iebrukuma, naftas cena būtiski paaugstinājās. Iemesls bija tāds, ka Krievijas nafta tirgū kļuva "toksiska" sankciju risku dēļ. Tā kā Krievija ir viena no lielākajām naftas eksportētājvalstīm, sekojoši piedāvājums naftas tirgū mazinājās, bet pieprasījums joprojām bija diezgan augsts, jo globālā ekonomika bija salīdzinoši spēcīga. Līdz ar to cenu līmenis naftai sāka būtiski augt. Pašus griestus aizvadītajos mēnešos naftas cena sasniedza martā un jūnijā, kad nafta maksāja jau ap 120 dolāriem par barelu. Pašlaik naftas cenas ir atgriezušās aptuveni februāra sākuma līmenī – ap 90 dolāriem par barelu.

Tajā pašā laikā droši vien iedzīvotājiem un klientiem ir jautājums: ja februāra sākumā naftas produkti jeb dīzeļdegviela maksāja ap 1,45 eiro/l, kāpēc pašlaik pie it kā līdzīgām naftas cenām degvielas cena ir ap 1,85 eiro/l? Šeit ir jāņem vērā divi faktori.

Pirmkārt, nafta un degvielas produkti, ko tirgotāji iegādājas biržā ir divas dažādas lietas. Lai arī naftas cena biržās ir atgriezusies februāra līmenī, pašu degvielas produktu cena ir būtiski augstāka, nekā tā bija februāra sākumā. Visi degvielas tirgotāji produktus pērk, balstoties uz dīzeļdegvielas kotācijām biržā, un šobrīd šī kotācija ir būtiski augstāka – pašlaik vairāk nekā par 40% augstāka nekā tā bija februāra sākumā. Tam iemesls ir tāds: lai arī, no vienas puses, naftas cenas ir atgriezušās februāra līmenī, pārstrādes jaudas, lai ražotu degvielu, ir būtiski mazinājušās. Jo, kā jau minēju, gan Krievijas nafta, gan degvielas produkti no šīs valsts ir kļuvuši “toksiski”, tāpēc apjomu ziņā tieši galaprodukts, kas ir dīzeļdegviela, piedāvājuma ziņā ir būtiski mazinājies, un tas izdara spiedienu uz biržas cenām.

Otrs iemesls, kas noteikti jāpiemin, ir tas, ka pašlaik dēļ izaicinājumiem Eiropas ekonomikā vērojam ļoti vāju eiro kursu.

Svarīgākais
Uz augšu