Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Trīs ieteikumi uzņēmējiem, lai bez raizēm sagatavotos Ziemassvētkiem

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Katru gadu uzņēmēju vidū, it īpaši mazumtirdzniecības segmentā, oktobris ir viens no aktīvākajiem mēnešiem, lai laicīgi paspētu sagatavoties Ziemassvētku periodam. Gada noslēgums loģistikas nozarē vienmēr ir izaicinājumu pilns, tomēr šogad tas būs īpaši saspringts vairāku faktoru ietekmē. Tas nozīmē, ka uzņēmējiem kravu plānošanai oktobris ir ieteicams kā pēdējais brīdis, lai līdz Ziemassvētkiem saņemtu kravas un papildinātu veikalu plauktus, norāda "MyDello" pārstāvji.

1. padoms: kravu plānošana jāsāk tagad

Līdz Ziemassvētkiem ir palikuši vien mazliet vairāk par diviem mēnešiem. Loģistikas speciālisti iesaka rīkoties savlaicīgi, ja uzņēmums vēlas savu internetveikalu vai klātienes veikala plauktus laicīgi papildināt ar dažādām precēm Ziemassvētku sezonai. Pirmkārt, nevar izslēgt, ka rudens-ziemas sezonā ASV, Kanāda vai Ķīna vīrusa izplatības dēļ var noteikt jaunus ierobežojumus un līdz ar to preču saņemšanas laiks Latvijā var būtiski paildzināties.

Vērojot šī brīža situāciju loģistikas jomā, uzņēmēji ir aicināti izmantot jūras pārvadājumus no Ķīnas uz Eiropu, jo šobrīd cenu izmaiņas atšķiras no maršruta, bet populāros Tālo Austrumu virzienos cenu starpība sniedzas pat 50 % un vairāk, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn.

Daudzās valstīs šobrīd novērojams darbaspēka trūkums, it īpaši ASV un Eiropā. Arī vairāku aviokompāniju darbinieki ilgstoši streiko. Cilvēku izdevumi aug neproporcionāli ienākumiem, līdz ar to darbinieku streiki, kas ietekmē loģistikas nozari, ir sagaidāmi vairāk. Ņemot vērā iepriekšējo pieredzi, tie biežāk novēroti lielajos uzņēmumos, kā "Lufthansa", SAS, Hamburgas ostu terminālī, kur arodbiedrības gatavas cīnīties par atbilstošu darba apmaksu. Loģistikas speciālisti prognozē streikus arī citos uzņēmumos, kuri saistīti ar starptautisko transportu.

Šāda veida force majeure būtiski ietekmēs kravu apstrādi pirms izsūtīšanas un paildzinās piegādi uz Latviju. Tieši tāpēc uzņēmumiem ieteicams kravu pasūtīšanu veikt jau līdz oktobra vidum.

“Aicinām visus uzņēmējus rīkoties savlaicīgi un pasūtīt kravu bez raizēm to saņemt laikā.

Sava laika ieekonomēšana šī brīža tirgus apstākļos ir īpaši būtiska neatkarīgi no tā, vai esat mazā, vidējā vai lielā uzņēmuma pārstāvis un ar vai bez sava loģistikas speciālista jūsu kolektīvā,”

norāda tiešsaistes loģistikas platformas “MyDello” risinājumu izstrādes vadītājs Artūrs Smirnovs.

2. padoms: pirms Ziemassvētkiem gaidāms vēl “Black Friday”

Katru gadu novembra pēdējā piektdienā vairākās valstīs notiek populārā “Black Friday” jeb melnās piektdienas izpārdošana, liekot daudziem mazumtirgotājiem vēl ātrāk gatavoties izpārdošanas bumam. Pēc loģistikas speciālistu ilggadējās pieredzes, novembrī novērojams augsts pieprasījums pēc aviopārvadājumiem, jo tas ir salīdzinoši ātrs piegādes laiks – šajā periodā var strauji kāpt pārvadājumu izmaksas, jo novembrī uzņēmēji savā starpā “cīnīsies” par sava sūtījuma ievietošanu kravas lidmašīnā.

3. padoms: diversificējiet savus piegādātājus

ASV un Ķīna potenciāli var būt tās valstis, kuru dēļ var tikt būtiski ietekmēta kravu plūsma un piegādes laiki. Kāpēc tas ir svarīgi? Ja kādi būtiski pavērsieni notiek vienā vai otrā valstī, uzņēmumam ir alternatīvas – kāda Eiropas Savienības dalībvalsts, no kuras ir iespējams pasūtīt, piemēram, Ziemassvētku lampiņu virtenes vai eglītes.

Neskatoties uz pirmajām eksporta krituma pazīmēm, Ķīnā nav atcelta Covid-19 nulles gadījumu politika, kura tiek īstenota ar augstāko atbildību.

Ja iedzīvotāju vidū tiek fiksēti jauni vīrusa uzliesmojumi, visu uzņēmumu darbība šajā reģionā tiek ļoti ierobežota vai pat uz laiku apturēta. Nedz ražošanas, nedz transporta infrastruktūras uzņēmumi (ostas, lidostas) nav izņēmumi.

Tas rada pārslodzes citos pieejamajos transportēšanas mezglos un veido kravu kavējumus.

Uzņēmēji tiek aicināti izvērtēt – jo tuvāk gada izskaņai, jo pastāv lielāki riski saistībā gan ar Covid-19, gan ar aviokompāniju darbinieku streikiem. Ļoti iespējams, ka no šiem riskiem neviens nespēs izvairīties, tāpēc arvien svarīgāk kļūst vajadzība kravu plānošanu īstenot tagad.

Svarīgākais
Uz augšu