Raitis Čerņavskis, kas daudziem labāk zināms kā “Tik Tok” zvaigzne Raiders Raitis, Latvijā ir viens no pazīstamākajiem elektro auto īpašniekiem. Saviem soctīklu sekotājiem atraktīvais tiktokeris atklāj, ar ko jārēķinās, ikdienā pārvietojoties ar “Teslu”. Viņš atzīst, ka latvieši ir kūtri un aizdomīgi uz inovāciju ieviešanu, arī par elektromobiļiem ir nācies dzirdēt gana daudz mītu, bet reti kurš no tiem ir patiess.
20 jautājumi elektroauto īpašniekam: atbild “TikTok” zvaigzne Raiders Raitis (15)
Aicinājām Raiti uz sarunu, lai rastu atbildes uz 20 jautājumiem, kas varētu būt aktuāli tiem, kuri šobrīd apsver elektroauto iegādi.
Kā nolēmāt pāriet no tradicionālas mašīnas uz elektroauto?
Pirms vairākiem gadiem biju “Youtube” kanālos redzējis “Teslas” salīdzinājumus ar iekšdedzes dzinēju automašīnām. Tā kā iepriekš man visas mašīnas ir bijušas sportiskas, ar jaudīgiem dzinējiem, tad “Tesla” tajā laikā bija vienīgā, kura pārspēja tradicionālos auto gan jaudas ziņā, gan arī tehnoloģijās. Šobrīd esmu “Tesla Model X” īpašnieks jau trīs gadus.
Kādi apsvērumi bija pamatā šai izvēlei?
Galvenie kritēriji bija jauda, paātrinājums un inovācijas, jo, kā jau zina mani “Tik Tok” sekotāji, es esmu gadžetu cilvēks.
Kādas markas auto izvēlējāties un kāpēc?
Izvēlējos “Tesla Model X”, jo tā ir ne tikai jaudīga un inovācijām ļoti bagāta, bet arī ļoti ietilpīga, ar trīs sēdvietu rindām un diviem lieliem bagāžas nodalījumiem aizmugurē un priekšā – dzinēja vietā. Tas mums kā ģimenei ar diviem bērniem ir ļoti ērti.
Kādi ir elektromobiļa lielākie plusi?
Manuprāt, lielākie plusi ir zemās ekspluatācijas un servisa izmaksas. Nav iekšdedzes dzinēja ar ātrumkārbu, kuram regulāri jāmaina eļļas, zobsiksnas, filtri un vēl tūkstošiem citu dzinēja detaļu, kuras var sabojāties. Pat bremžu kluči elektroautomašīnām, pateicoties rekuperācijai, ir jāmaina stipri retāk. Kā arī
liels pluss ir tas, ka nav jāmaksā ceļa nodoklis un “Rīgas satiksmes” autostāvvietas var izmantot par brīvu.
Ja salīdzina elektroauto ar tradicionālo, kādas ir nozīmīgākās atšķirības?
Elektroauto ir īpašs ar to, ka nerada izplūdes gāzes, tam nav dzinēja vibrācijas un nav izpūtēja radītā trokšņa.
Kā ikdienu mainīja pāriešana no tradicionālas mašīnas uz elektroauto?
Vairs nav nepārtraukti jāmeklē benzīntanks, turklāt sastrēguma laikā var izmantot sabiedriskā transporta satiksmei paredzētās joslas.
Kā tiekat galā ar auto uzlādi?
Mans ikdienā nobrauktais attālums nepārsniedz 350 kilometrus, līdz ar to man visam pietiek ar vienu uzlādi.
Cik ilgu laiku aizņem viena uzlādes reize?
Man mājās no trīs fāžu rozetes pilna uzlāde aizņem trīs stundas, bet ātrajās uzlādes stacijās – 15 minūtes. Tā kā mana privātmāja ir aprīkota ar savu “Teslas” uzlādes staciju, auto parasti lādēju naktī, kad elektrības cenas ir viszemākās.
Aptuveni cik izmaksā viena uzlādes reize? Vai ir sanācis aprēķināt, kāds ir ietaupījums salīdzinājumā ar benzīnu?
Tā kā uzlādes stacijas atšķiras gan pēc jaudām, gan pēc cenām, to ir grūti pateikt. Taču ir arī daudz bezmaksas uzlādes staciju. Es pārsvarā “lādējos” mājās, jo man tā ir ērtāk. Uz 100 kilometriem "Tesla" patērē 16 kwh.
Vai ar elektroauto ir sanācis doties tālākā ceļojumā?
Jā, vairākas reizes ar ģimeni esam braukuši uz Somiju. Pirms brauciena izpētījām, kur pa ceļam varēsim bez maksas “uzlādēties”, un viss izdevās bez aizķeršanās.
Ieteikumi tiem, kas plāno doties ceļojumā ar elektroauto. Kādas kļūdas nevajadzētu pieļaut?
Pirms brauciena noteikti vajadzētu uzlādēt auto bateriju. Un maršrutu noteikti vajadzētu saplānot tā, lai tiktu līdz nākamajai uzlādes stacijai ar rezervi.
Kādas ir elektroauto uzturēšanas izmaksas – garantijas laikā un pēc tam?
Uzturēšanas izmaksas garantijas laikā “Teslai” viennozīmīgi ir izdevīgākas, jo
pirmos četrus gadus arī ritošā daļa tiek remontēta bez maksas, un baterijai ir 8 gadu garantija.
Arī pēcgarantijas uzturēšana kopumā ir lētāka, jo, kā jau iepriekš minēju, ir mazāk detaļu, kas varētu salūzt.
Vai Latvijā šobrīd ir gana plašs uzlādes tīkls, lai varētu brīvi pārvietoties ar elektromobili?
Manuprāt, šobrīd tīkls ir pietiekams, bet nākotnē, pieaugot elektroauto skaitam, vajadzēs daudzreiz vairāk uzlādes staciju.
Vai ir gadījies nenokļūt līdz galamērķim dēļ tā, ka izlādējusies baterija? Kā to atrisinājāt?
Līdz galam vienmēr esmu nonācis, bet laika ziņā ir gadījies nedaudz nokavēt tāpēc, ka pa ceļam jāpiestāj, lai uzlādētu auto.
Vai, braucot ar elektroauto, ir sanācis piedzīvot arī kādus pārsteigumus?
Nē, nav gan.
Vai ir jau sanācis izmēģināt elektroauto ziemas apstākļos?
Jā, esmu vairākas ziemas izbaudījis.
“Teslai” var ļoti ērti caur aplikāciju attālināti atkausēt sniegu un uzsildīt salonu.
Tā kā mans “Teslas” modelis ir pilnpiedziņas, ziemā es braucu uz sporta ledus trasēm baudīt ziemas priekus.
Kādi ir biežāk dzirdētie mīti par elektroauto?
Ka ziemā “neleks”, ka ziemā ir auksts salons, ka būs ātri jāmaina baterija un ka nekur nevarēs aizbraukt. Neviens no šiem mītiem nav patiess.
Vai Latvija šobrīd ir tehniski gatava elektroauto masveida ienākšanai apritē?
Manuprāt, mēs vēl neesam tam gatavi. Tiem, kam pie mājām vai darba nav uzlādes stacijas, būs neērtības.
Pēc cik ilga laika Latvijā elektroauto skaits varētu pārsniegt parasto mašīnu skaitu?
Prognozēju, ka ne ātrāk kā pēc 10 gadiem.
Ieteikums tiem, kuri šobrīd vēl tikai apsver elektroauto iegādi?
No elektroauto nevajag baidīties, tikai jāpadomā par to, kur to ikdienā varēs uzlādēt.
***
Ja domā par jaunu auto, pirms tā iegādes iepazīsties ar "Luminor" bankas ekspertu ieteikumiem šeit.
Raksts tapis sadarbībā ar "Luminor".