Vērtējot infrastruktūras funkcionēšanai nozīmīgu informācijas tehnoloģiju produktu un pakalpojumu iepirkumus, nedod priekšroku tādiem produktiem un pakalpojumiem, kuru izcelsmes vai mītnes valstīm ir ofensīvas kiberprogrammas pret NATO, Eiropas Savienību un to dalībvalstīm (piemēram, Krievijai, Ķīnai, Ziemeļkorejai, Irānai).
Līdz Latvijai šobrīd ir atvesti trīs jauno vilcienu sastāvi. To transportēšanu būtiski apgrūtina karš Ukrainā. Vilcienus nevar kā plānots vest pa dzelzceļa sliedēm caur Baltkrieviju. Tos Čehijā samontē, notestē, tad izjauc un uz Latviju atved ar kravas automašīnām.
Kā "Nekā personīga" apstiprina kibertelpas uzraugi CERT.LV, pie viņiem pirms dažiem mēnešiem vērsies Valsts drošības dienests ar jautājumu par kādu iekārtu, kas atrodama jaunajos Škoda vilcienos. Arī tajos, ko šobrīd jau testē Latvijā.
Šī iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma ar nosaukumu "BLOK" ("БЛОК"). Ražotājs 1994.gadā Krievijā dibinātā Pētniecības un ražošanas asociācija "SAUT". Šis ir trešais lielākais dažādu dzelzceļu sastāvu drošības iekārtu ražotājs Krievijā.
Valsts drošības dienests atbildē "Nekā personīga" apstiprina, ka brīdinājis par Krievijas tehnoloģiju izmantošanu un paaugstinātiem izlūkošanas, kiberuzbrukumu, kā arī diversiju riskiem.
VAS "Latvijas dzelzceļš" no plašākiem komentāriem mums atteicās, bet apstiprina, ka arī uzņēmums ir pret šo iekārtu izmantošanu jaunajos Škoda Vagonka vilcienos.
"Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs esot neizpratnē par radušos situāciju. Latvijas dzelzceļa sistēma un infrastruktūra joprojām lielā mērā ir atkarīga no sakaru un citu veidu iekārtām, kas ražotas PSRS vai Krievijā un Baltkrievijā. Alternatīvas atrast esot grūti, jo jāmeklē tādas, kas spēj sastrādāties ar veco Latvijas dzelzceļa sistēmu.