Latvijā pēc ilgas gaidīšanas šogad beidzot atvesti pirmie trīs jaunie pasažieru vilcienu sastāvi. Līdz nākamā gada beigām solīts, ka saņemsim visus 32. Bet 250 miljonu vērtajā iepirkumā radušās nopietnas problēmas. Latvijas drošības iestādes iebildušas pret kādu Krievijā ražotu iekārtu, kas iemontēta jaunajos Škodas vilcienos, vēsta raidījums "Nekā personīga".
Krievijas sakaru bloki iemontēti trīs Latvijā testētajos Škoda vilcienos (7)
Karš Ukrainā ļāvis arī pie mums Latvijā saprast, kam jāgatavojas, domājot par militāru vai cita veida apdraudējumu. Dzelzceļam tajā visā ir ļoti būtiska nozīme.
Ukrainas kara laikā tieši dzelzceļš palīdzēja no aktīvās kara darbības zonas ātri evakuēt tūkstošiem cilvēku. Vilcieni braukuši pat naktīs ar izslēgtu apgaismojumu, lai mēģinātu izvairīties no okupantu lodēm. Tikpat nozīmīgs dzelzceļš ir pārtikas apgāžu nodrošināšanai, kā arī smagās bruņu tehnikas transportēšanai. Tieši tāpēc arī saspridzināts Krimas tilts.
Dzelzceļš palīdz pārgrupēt arī Krievijas bruņojumu. Un Baltkrievijas dzelzceļa partizāni savā Telegram kanālā publicē ziņas un videoliecības, kā šajās dienās no ne tikai Baltkrievijas, bet arī Kazahstānas uz Krieviju dodas dzelzceļa sastāvi ar smago bruņojumu.
Konservatīvo satiksmes ministrs Tālis Linkaits pirms vēlēšanām lepojās, ka viņam izdevies beidzot Latvijai sagādāt jaunus pasažieru vilcienus. To ražotājs "Škoda vagonka" sola visus 32 sastāvus Latvijai piegādāt līdz nākamā gada beigām. Iepirkuma summa ir 257,889 miljoni eiro. Daļu no tā sedz Eiropas nauda.
"Pasažieru vilciens" līgumu ar "Škoda Vagonka" par jaunu elektrovilcienu iegādi parakstīja 2019.gada jūlijā. Šajā pašā mēnesī Satversmes aizsardzības birojs, Valsts drošības dienests un Militārās izlūkošanas un drošības dienests publicē ieteikumus, kas jāievēro valsts un pašvaldību iestādēm un uzņēmumiem, pērkot tehnoloģijas, ko izmanto īpaši svarīgu jomu infrastruktūrā. Dienesti iesaka izvairīties no valstīm, kas rīko, piemēram, kiberuzbrukumus pret NATO bloku. To skaitā ir Ķīna, Ziemeļkoreja, Irāna un arī Krievija.
Vērtējot infrastruktūras funkcionēšanai nozīmīgu informācijas tehnoloģiju produktu un pakalpojumu iepirkumus, nedod priekšroku tādiem produktiem un pakalpojumiem, kuru izcelsmes vai mītnes valstīm ir ofensīvas kiberprogrammas pret NATO, Eiropas Savienību un to dalībvalstīm (piemēram, Krievijai, Ķīnai, Ziemeļkorejai, Irānai).
Līdz Latvijai šobrīd ir atvesti trīs jauno vilcienu sastāvi. To transportēšanu būtiski apgrūtina karš Ukrainā. Vilcienus nevar kā plānots vest pa dzelzceļa sliedēm caur Baltkrieviju. Tos Čehijā samontē, notestē, tad izjauc un uz Latviju atved ar kravas automašīnām.
Kā "Nekā personīga" apstiprina kibertelpas uzraugi CERT.LV, pie viņiem pirms dažiem mēnešiem vērsies Valsts drošības dienests ar jautājumu par kādu iekārtu, kas atrodama jaunajos Škoda vilcienos. Arī tajos, ko šobrīd jau testē Latvijā.
Šī iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma ar nosaukumu "BLOK" ("БЛОК"). Ražotājs 1994.gadā Krievijā dibinātā Pētniecības un ražošanas asociācija "SAUT". Šis ir trešais lielākais dažādu dzelzceļu sastāvu drošības iekārtu ražotājs Krievijā.
Valsts drošības dienests atbildē "Nekā personīga" apstiprina, ka brīdinājis par Krievijas tehnoloģiju izmantošanu un paaugstinātiem izlūkošanas, kiberuzbrukumu, kā arī diversiju riskiem.
VAS "Latvijas dzelzceļš" no plašākiem komentāriem mums atteicās, bet apstiprina, ka arī uzņēmums ir pret šo iekārtu izmantošanu jaunajos Škoda Vagonka vilcienos.
"Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs esot neizpratnē par radušos situāciju. Latvijas dzelzceļa sistēma un infrastruktūra joprojām lielā mērā ir atkarīga no sakaru un citu veidu iekārtām, kas ražotas PSRS vai Krievijā un Baltkrievijā. Alternatīvas atrast esot grūti, jo jāmeklē tādas, kas spēj sastrādāties ar veco Latvijas dzelzceļa sistēmu.
Lietuvā pirms vairākiem gadiem bija skaļš skandāls, ka jaunajos pasažieru vilcienos nolemts izmantot līdzīgu arī Krievijā ražotu kustības drošības kontroles sistēmu KLUB U (КЛУБ У). Tās ražotājs bija no Krievijas militārā kompleksa. Lietuvas Seims pat izveidoja parlamentāro izmeklēšanas komisiju. Savukārt igauņu jaunajos vilcienos izmantota sistēma VEPS, kas ražota rietumos. VEPS iekārtas varētu izmantot arī Škodas vilcienos, bet to ražotājs Latvijā savu kustības drošības kontroles sistēmu neesot sertificējis.
Valdības locekļi no kolēģa Satiksmes ministra neesot saņēmuši ziņas, ka drošības iestāžu iebildes par Krievijā ražotās drošības sistēmas BLOK izmantošanu varētu apdraudēt jauno Škodas vilcienu iepirkumu.
Pasažieru vilciena valdes priekšsēdētājs brīdina - ja viņiem tagad būs jāsāk mainīt drošības dienestu prāt kaitīgā iekārta, tas var draudēt ar Eiropas naudas zaudēšanu, kas piesaistīta jauno vilcienu iepirkumā. Šobrīd visiem vilcieniem jābūt saražotiem līdz nākamā gada beigām, pretējā gadījumā Eiropa iecerētos 114 miljonus eiro mums neatmaksās. Un nauda būs jāmeklē no valsts budžeta.
Pasažieru vilciens vadītājs apgalvo, ka čehu Škoda Krievijā ražoto iekārtu sistēmu BLOK jau iepircis 23 Latvijai paredzētajiem vilcieniem. Savukārt Satiksmes ministrs par drošības iestāžu iebildēm un briestošajām problēmām esot uzzinājis tikai pēc tam, kad mēs ministra birojam nosūtījām mūs interesējošos jautājumus.