Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

7300 kilometri caur 12 valstīm: Edija Bērziņa pieredze, ar elektroauto apceļojot Eiropu (10)

Foto: Privātais arhīvs

“Youtube” kanāla “Ceļo ar Ediju” autors Edijs Bērziņš ir elektroauto īpašnieks tikai nepilnu gadu, bet kopā ar draudzeni Laumu abi ar jauniegādāto spēkratu jau paspējuši apceļot Eiropu, nobraucot 7300 kilometrus caur 12 valstīm. Aicinājām Ediju uz sarunu, mēģinot rast atbildes uz jautājumiem, kas varētu būt aktuāli tiem, kas šobrīd vēl tikai apsver elektroauto iegādi.

Kā izdomājāt pāriet no tradicionālas mašīnas uz elektromobili?

Elektroauto mums ir kopš šī gada pavasara, tātad nepilnu gadu. Ņemot vērā, ka iepriekš esam bijuši īpašnieki dīzeļa, benzīna un ar gāzi darbināmām mašīnām, nolēmām pamēģināt elektroauto. Sava nozīme ir arī tam, ka šobrīd dzīvojam Norvēģijā, kur elektroauto ir ierasta lieta. Latvijā cilvēki baidās iziet no sava ierastā burbuļa, tāpēc pamēģināt ko jaunu, kas pat ir izdevīgāks, latviešiem pagrūti, līdz ar to mums šajā ziņā ir vēl tāls ceļš ejams, lai sasniegtu Norvēģijas līmeni.

Kādi apsvērumi bija pamatā šai izvēlei?

Elektroauto ir mūsu vienīgais spēkrats, un ar to pārvietojamies ikdienā. Izlēmām par labu šim risinājumam dēļ iespējas samazināt ikdienas izmaksas. Elektroauto uzturēšanas izmaksas ir mazas, jo ir daudz dažādu atvieglojumu, gan nodokļu, gan remontu ziņā - mašīnai nav daudz sastāvdaļu, kas būtu jālabo.

Kādas markas auto izvēlējāties un kāpēc?

Iegādājāmies 2014. gada “Tesla model S”, galvenokārt tāpēc, ka šī gada modelim ir bezmaksas lādēšana “Tesla supercharger” stacijās visā Eiropā. Mašīna ir arī liela, praktiska un ietilpīga, ar iespēju nobraukt lielu attālumu ar vienu uzlādes reizi - ap 400 km. Varu pēc pieredzes ieteikt “Tesla model S”, jo tam ir bezmaksas uzlāde “Teslas” stacijās. Šis auto der gan lielām ģimenēm, jo tajā ietilpst pat septiņi cilvēki, gan arī ātruma cienītājiem, jo mašīna ir ļoti jaudīga.

Kādi, jūsu ieskatā, ir elektroauto lielākie plusi?

Mūsu gadījumā, viennozīmīgi, lielākais pluss ir iespēja pārvietoties par velti. Elektroauto īpašniekam nav jāuztraucas par ierastajām mašīnas apkopēm un tādām problēmām kā, piemēram, eļļas maiņa. Auto arī ir videi draudzīgs - nepiesārņo gaisu, neizplata izplūdes gāzes - un ir kluss.

Ja salīdzina elektroauto ar parasto, kādas ir nozīmīgākās atšķirības?

Nozīmīgākā atšķirība ir auto izmaksas.

Kā un vai jūsu ikdienu mainīja pāriešana no tradicionālas mašīnas uz elektromobili?

Ikdiena ir mainījusies tādā ziņā, ka braukājam vairāk, bet līdz ar to arī vairāk un biežāk jāpavada laiks uzlādes stacijās.

Kā tiekat galā ar auto uzlādi? Cik izmaksā viena uzlādes reize?

Ikdienā visbiežāk mēs savu auto lādējam par velti “Telsas” uzlādes stacijās, mājās - pašiebūvētā uzlādes stacijā. Līdz šim nav nācies izmantot parastās uzlādes stacijas. Mājās lādējot, viss ir atkarīgs no tā, cik tajā brīdī izmaksā elektroenerģijas kilovats. Mūsu auto ir 85 kilovatu liela baterija, ar ko var nobraukt vidēji 320 kilometrus. Kilometrāža ir atkarīga no dažādiem apstākļiem - vēja pretestības, lietus, kalniem utt. Katrā ziņā, pat neskatoties uz elektroenerģijas cenu kāpumu, braukt ar elektrību šobrīd ir lētāk nekā ar degvielu, un ietaupījums ir jūtams.

Uzlāde “Teslas” stacijā parasti aizņem aptuveni stundu, mājās lādējot, tās ir padsmit stundas. Viss atkarīgs no tā, cik liela baterija ir auto un cik daļās tā sadalīta, jo, kad baterija paliek pilnāka, tās uzlādes laiks pagarinās. Tas tāpēc, lai nebojātu bateriju un tā kalpotu ilgāk. Lādējot auto, parasti lasām grāmatu vai skatāmies filmas. Lielākoties stacijas atrodas vietās, kur nav problēmu ar laika īsināšanu, piemēram, iepērkoties lielveikalā utt.

Zināms, ka jums ar savu auto jau ir sanācis apceļot teju visu Eiropu. Kāda ir jūsu pieredze un secinājumi?

Jā, ar elektroauto pavisam nesen bijām Eiropas tūrē, kur nobraucām 7300 kilometrus caur 12 valstīm, apceļojot Vāciju, Franciju, Spāniju, Itāliju, Šveici un daudzas citas valstis. Šo piedzīvojumu vairākās sērijās ir iespējams noskatīties “Youtube” kanālā “Ceļo ar Ediju”. Šī pieredze ir unikāla arī ar to, ka mūsu gadījumā mēs par uzlādi “Teslas” stacijās nemaksājām ne centa.

Kādi ir jūsu ieteikumi tiem, kas plāno doties ceļojumā ar elektroauto? Kādas kļūdas nevajadzētu pieļaut?

Noteikti vajadzētu zināt, vidēji cik daudz elektrības patērē jūsu auto. Iepriekš noskaidrojiet arī to, kas nepieciešams, lai varētu iegūt piekļuvi citvalstu elektro uzlādes stacijām. Ceļojot mums bija gadījums, kad mēģinājām mašīnu lādēt ne “Teslas” uzlādes stacijā, kur piekļuvi neieguvām, jo tajā mums prasīja uzrādīt attiecīgās valsts uzlādes kartiņu, kas ir iepriekš jāpasūta. Tad mums nācās braukt prom un meklēt tuvāko “Teslas” staciju. Ja godīgi, es laikam ieteiktu izvērtēt, vai doties tik garā ceļojumā ar elektroauto, ja vien tā nav “Tesla”, jo var rasties šādas aizķeršanās pie parastajām uzlādes stacijām. Bet citādi nekādu sarežģījumu mūsu pieredzē nebija.

Foto: Privātais arhīvs

Kādi ir lielākie ieguvumi, ceļojot ar elektroauto, un kādas - lielākās neērtības?

Mūsu gadījumā lielākais pluss ir ātrā bezmaksas uzlāde visā Eiropā. Kā arī plaša telpa pašā auto, jo, tā kā elektroauto nav tipiskā motora, tam ir divi milzīgi bagāžas nodalījumi gan priekšā, gan aizmugurē. “Tesla” piedāvā arī piepūšamu guļammatraci, un auto ir iebūvēta “camping mode” sistēma, kas visu laiku ļauj gaisam cirkulēt auto iekšpusē. Līdz ar to mums faktiski nebija nepieciešams ņemt līdzi telti vai tērēt naudu par viesnīcām - divu nedēļu garumā nakšņojām pārsvarā tikai auto. Mūsu gadījumā īsti nekādu neērtību nebija, bet, kā jau iepriekš minēju – dodoties šādā ceļojumā ar citas markas elektroauto, pieņemu, ka problēmas varētu sagādāt brīva piekļuve uzlādes stacijām, pat neskatoties uz to, ka Eiropā uzlādes staciju ir ļoti daudz.

Vai, jūsuprāt, Latvijā šobrīd ir gana plašs uzlādes tīkls, lai varētu brīvi pārvietoties ar elektromobili?

Uzlādes staciju pārklājums Latvijā ir labs, bet noteikti ne izcils - elektroauto noteikti šobrīd der cilvēkiem, kuri dzīvo lielākās pilsētās, bet ne daudzstāvu namos, jo pagaidām ir ierobežotas uzlādes iespējas. Viss attīstās, bet īsti tomēr vēl visur nav iespējams ērti nokļūt. Joprojām gaidām arī, kad Rīgā beidzot atklās šogad solīto “Teslas” uzlādes staciju.

Kāda šajā ziņā ir situācija Eiropā? Kuras valstis ir draudzīgākās ceļošanai?

Elektroauto īpašnieki bez bažām var doties uz Centrāleiropu un Ziemeļeiropas valstīm: Vācija, Francija, Nīderlande, Šveice, Itālija, Spānija, Dānija, Somija, Norvēģija utt.

Vai ir gadījies nenokļūt līdz galamērķim tāpēc, ka izlādējusies baterija?

Nē, mums tā nekad nav gadījies, bet pieļauju, ka šāda ķibele var piemeklēt, ja auto ir maza izmēra baterija. Tādus auto gan es neieteiktu pirkt. Manuprāt, ar vienu uzlādes reizi ir jābūt iespējai nobraukt vismaz 250 kilometrus. Lielākoties jau ir zināms ieplānotā maršruta attālums, līdz ar to šādā situācijā nevajadzētu nokļūt.

Vai, ceļojot ar elektroauto, ir sanācis piedzīvot arī kādus pārsteigumus vai kuriozas situācijas?

Pārsteigumu īsti nav bijis, bet varu pieminēt kādu ceļojumos noderīgu “laifhaku”: kamēr lādējām auto stacijās, šo brīdi izmantojām gulēšanai. Tā pa nakti divas reizes auto lādējot, nosnaužoties un braucot, rīta pusē jau bijām jaunā valstī vai pilsētā. Šādi mums izdevās divu nedēļu laikā apceļot lielu daļu Eiropas.

Vai ir jau sanācis izmēģināt savu auto ziemas apstākļos?

Vēl neesam paguvuši izmēģināt, uz ko mūsu auto ir spējīgs ziemā, bet plānojam doties ceļojumā uz Lapzemi.

Kādi ir biežāk dzirdētie mīti par elektroauto? Vai tie atbilst patiesībai?

Lielākoties cilvēki baidās iegādāties elektroauto, uztraucoties, ka nevarēs nekur tālu aizbraukt. Šajā gadījumā mīts atbilst patiesībai tikai attiecībā uz auto ar mazām baterijām. Šobrīd tirgū ir pieejami dažnedažādi mašīnu modeļi ar dažādas jaudas baterijām. Izvēlieties tādu, kurš spēj vienā piegājienā nobraukt vismaz 300 kilometrus, un varēsiet ne par ko neuztraukties, jo elektroauto neliks vilties.

Ko jūs ieteiktu tiem, kuri šobrīd vēl tikai apsver elektroauto iegādi?

Es noteikti ieteiktu, pirmkārt, skatīties cik liela ir auto baterija un cik tālu varat ar to aizbraukt (ne mazāk par 300 km). Otrkārt, noskaidrot, cik tuvu ir uzlādes stacijas. Treškārt, es noteikti ieteiktu apsvērt “Tesla” auto modeļu iegādi, jo tie tomēr ir elektroauto pionieri.

***

Ja domā par jaunu auto, pirms tā iegādes iepazīsties ar "Luminor" bankas ekspertu ieteikumiem šeit.

Raksts tapis sadarbībā ar "Luminor".

Uz augšu