Jau ziņots, ka Valsts drošības dienests (VDD) un informācijas tehnoloģiju (IT) drošības incidentu novēršanas institūcija "Cert.lv" iebilst, ka Latvijas vajadzībām iepirktajos jaunajos pasažieru vilcienos "Škoda" tiek izmantoti Krievijā ražoti sakaru bloki, vēstīja TV3 raidījums "Nekā personīga".
Šaubīgā iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma ar nosaukumu "Blok", kas ražota Krievijā 1994.gadā dibinātajā Pētniecības un ražošanas asociācijā "Saut".
Speciālisti skaidro, ka minēto iekārtu funkcionalitāte ir saistīta ar vilcienu vadību un tās monitoringa nodrošināšanu. Nevarot izslēgt, ka kāds, kurš zina konkrēto iekārtu vājās vietas, nākotnē to var attālināti izmantot ļauniem mērķiem. No speciālistu teiktā noprotams, ka šo iekārtu padziļināta analīze prasītu lielus laika resursus, bet riski esot pārāk augsti.
VDD ir rekomendējis konkrēto sistēmu aizstāt ar alternatīvu tehnisko risinājumu. Tikmēr PV vadība skaidro, ka minētā Krievijā ražotā sistēma ir saderīga ar līdz šim Latvijas dzelzceļā izmantotajām. To varētu mainīt pret Rietumos ražotu sistēmu "Veps", kādu izmanto Igaunijā, taču Latvijā tā nav sertificēta, kas nozīmē, ka vispirms būtu jāatrisina sertifikācijas jautājums.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (K) "Nekā personīga" atzina, ka, ņemot vērā sarežģītos apstākļus un risku zaudēt ES finansējumu, vilcienu iepirkums tiks turpināts, bet apšaubāmās Krievijā ražotās iekārtas nomainīs pēc tam, kad vilcieni būs piegādāti Latvijā un iepirkums noslēdzies.
"Sastāvi ir jāsaņem šeit, Latvijā, un tad laika gaitā atbilstoši tam, kādas ir Latvijas dzelzceļa tehniskās prasības, ir jānomaina visas šīs riskantās sistēmas," sacīja Linkaits.
Kā ziņots, kopumā PV Čehijas uzņēmumam pasūtījis 32 jaunus elektrovilcienus. Latvijā līdz šim nogādāti pirmie trīs vilcienu sastāvi, bet visu pasūtījumu plānots izpildīt līdz 2023.gada beigām.
Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.