Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Drons — palīgs meža apsaimniekošanā: kādas ir priekšrocības un mīnusi

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Arī mežu apsaimniekošanā strauji ienāk modernās tehnoloģijas. Tā, piemēram, AS “Latvijas valsts meži” (LVM) ikdienā arvien biežāk izmanto bezpilota gaisa kuģus jeb dronus – šobrīd tālvadības pilota apliecību ieguvuši gandrīz 300 uzņēmuma darbinieku, aktīvi tiek izmantoti 80 droni un šogad plānots iegādāties vēl 52 bezpilota gaisa kuģus. 

LVM bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas vadītājs Kārlis Linde.
LVM bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas vadītājs Kārlis Linde. Foto: Privātais arhīvs

LVM bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas vadītājs Kārlis Linde stāsta par to, kā bezpilota gaisa kuģi ienākuši meža apsaimniekošanas nozarē, kādus uzdevumus tie veic, atklāj dronu priekšrocības un mīnusus, kā arī ieskicē nākotnes vīziju.

Zināms, ka AS “Latvijas valsts meži” darbībā bezpilota gaisa kuģi jeb droni tiek izmantoti arvien plašāk. Cik sen un kā tie ienākuši meža apsaimniekošanas nozarē?

"LVM bezpilota gaisa kuģi pirmoreiz tika testēti jau 2014. gadā, kad tika veikti testa lidojumi grāvju trašu apskatē. Testa veikšanai piesaistījām ārpakalpojumu un secinājām, ka iegūtie dati nav pārliecinoši un pakalpojuma izmaksas ir pārāk dārgas.

Pie bezpilota gaisa kuģiem LVM atgriezāmies 2016. gadā, kad tie bija kļuvuši jau daudz lētāki un pieejamāki.

Nolēmām, ka darīsim paši, nevis ņemsim ārpakalpojumu, un iegādājāmies paši savus bezpilota gaisa kuģus. Turpmāko trīs gadu laikā izpētījām, kuros procesos dronu lietojums sniedz efektīvāku darbu izpildi.

Pašreiz izpētes projekti jau labu laiku ir noslēgušies, bet tāpat turpinās jaunu lietojumu meklēšana.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Dronu izmantošana uzņēmumā paplašinās - tālvadības pilota apliecību ieguvuši gandrīz 300 uzņēmuma darbinieku, aktīvi tiek izmantoti 80 droni un šogad plānots iegādāties vēl 52 dronus. Bezpilota gaisa kuģu iepirkumam līdz šim ir izlietoti nepilni 200 tūkstoši eiro, bet darbinieku apmācībai ir pieejamas bezmaksas mācības Civilās Aviācijas aģentūras portālā.

LVM darbinieki bezpilota gaisa kuģus var sākt izmantot darba vajadzībām tikai pēc tālvadības pilota apliecības iegūšanas un mācībām, kuras organizē LVM,

iepazīstinot ar bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas prasībām uzņēmumā un tā lietošanas īpatnībām meža vidē.

Sadarbojamies arī ar Latvijas Dabaszinātņu un tehnoloģiju universitāti, kā arī Ogres Valsts tehnikumu, iepazīstinot studentus ar bezpilota gaisa kuģu izmantošanu mežsaimniecībā, kā arī ļaujot drošos apstākļos gūt pirmās iemaņas bezpilota gaisa kuģu pilotēšanā."

Kādus uzdevumus droni šobrīd veic mežā?

"Droni ļauj vizuāli sasniegt objektus, kuru apskatei līdz šim bija jāpārvar dažādi fiziski šķēršļi. Galvenokārt bezpilota gaisa kuģi tiek izmantoti apsekošanas vajadzībām, kā palīgrīks ātrākai un efektīvākai datu ieguvei.

Visbiežāk dronus lietojam meža meliorācijas sistēmu apsekošanā, potenciāli bojātu audžu un potenciālo bebraiņu apsekošanā, mežizstrādes kvalitātes noteikšanai, vēja radīto bojājumu noteikšanai.

LVM ikdienā izmanto dronus arī lielo ligzdu monitoringu laikā, meža inventarizācijas datu ievākšanā, mežsaimniecības darbu plānošanā un citviet. Tāpat droniem ir būtiska loma arī uguns un vētru postījumu gadījumos.

Šogad droni arvien plašāk tiek izmantoti LVM Nekustamo īpašumu pārvaldes darbā. LVM ar droniem apseko nomas platības, pārbaudot, vai nomnieks veic zemes apsaimniekošanu atbilstoši līgumā noteiktajam, kā arī, gatavojoties nomas izsolēm, iegūst pietiekami plašu skatu uz konkrētā objekta situāciju no putna lidojuma.

Tāpat dronus izmanto arī bīstamo būvju pārbaudēs un veicot Nekustamo īpašumu valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēto meža autoceļu atbilstības kontroli, tā iegūstot precīzu ceļu konfigurāciju.

Kopējais darbu skaits, kurā bezpilota gaisa kuģa izmantošana ir efektīva, ir vairāk nekā trīsdesmit.

Iepriekš lielākā daļa šo darbu tika veikti, darbiniekam kājām izstaigājot konkrētās meža platības un iegūstot vajadzīgo informāciju."

Kāda informācija tiek iegūta ar bezpilota gaisa kuģu palīdzību?

"Bieži vien darbinieks spēj pieņemt vajadzīgo lēmumu uzreiz lidojuma laikā, tādēļ foto vai video materiāls nav nepieciešams. Bet

tiek veikti arī gana daudz lidojumu, lai fiksētu fotogrammetrisko materiālu, kas tiek apstrādāts, un šādi iegūstam ortofotokartes lokālām teritorijām.

Raksta foto
Foto: Kārlis Linde

Reizēm tiek iegūti arī video materiāli. Šāda informācija ir ļoti svarīga, jo ļauj darbiniekam uzreiz redzēt attiecīgās teritorijas kopskatu, kas palīdz ātrāk pieņemt vajadzīgos lēmumus. Tāpat arī šādos datos iespējams apskatīt visu teritoriju, un ir daudz mazāka iespēja palaist garām kādu nozīmīgu aspektu, jo, kājām ejot, pilnīgi visu nav iespējams izstaigāt, un pastāv risks, ka kaut kas būtisks paliks nepamanīts."

Cik plaši nozarē tiek izmantoti droni? Vai tie var būt noderīgi arī privātajā sektorā?

"Zināms, ka bezpilota gaisa kuģus izmanto arī “Rīgas meži” un “Valsts mežu dienests”. Pietiekoši liela interese to lietošanā ir radusies arī privātajā sektorā. Septembrī notika “Latvijas Meža īpašnieku biedrība” rīkots tiešsaistes seminārs par bezpilota gaisa kuģu lietojumu mežsaimniecībā, kas pulcēja krietnu skaitu privāto meža īpašnieku un mežsaimniecības uzņēmumu pārstāvju. Interese par bezpilota gaisa kuģu lietojuma iespējām bija augsta, tāpēc uzskatu, ka arī privātajā sektorā ar laiku pieaugs bezpilota gaisa kuģu izmantošana.

Jāņem vērā, ka bezpilota gaisa kuģu izmantošana ir veicama saskaņā ar noteikto likumdošanas regulējumu, kas nosaka prasības un pienākumus katram ekspluatantam – veikt drošus lidojumus, saskaņotus lidojumus un, kur tas nepieciešams, reģistrēt lidojumus.

Bezpilota gaisa kuģu izmantošanas disciplīnai ir liela nozīme šodien un nākotnē, it īpaši tādēļ, ka pieaug lietotāju skaits. Gaisa telpā atrodas ne tikai droni, bet arī cita civilā un speciālā aviācija, kur neatbilstoša bezpilota gaisa kuģa izmantošana var radīt nopietnus draudus."

Kādas ir dronu izmantošanas priekšrocības un mīnusi?

"Priekšrocības dronu izmantošanai ir daudzas un dažādas. Darbiniekiem vairs nav tik daudz jādodas iekšā objektos, tādēļ samazinās darba drošības riski, piemēram, risks, ka speciālists, veicot meža meliorācijas sistēmu apsekošanu, varētu izmežģīt potīti, neveiksmīgi iekāpjot bebra raktā alā. Tāpat arī mūsu vides ekspertiem vairs nav ar alpīnisma ekipējumu jākāpj kokos, lai pārbaudītu lielo putnu ligzdošanas sekmes. Priekšrocība ir arī laika ietaupījumā, jo,

daudzus darbus veicot ar bezpilota gaisa kuģi, iespējams ietaupīt pat trīs reizes vairāk laika, nekā to pašu attālumu nostaigājot.

Bezpilota gaisa kuģu lielākais mīnuss ir ierobežotais lidojuma laiks ar vienu bateriju. Pašreiz lielākajai daļai bezpilota gaisa kuģu baterija spēj nodrošināt 20-35 minūšu lidojumu, tādēļ teritorijas lielums, kuru varam apsekot vienā lidojumā, ir visai ierobežots. Tāpat arī

laikapstākļi ir nozīmīgs ierobežojošais faktors, jo bezpilota gaisa kuģus nav iespējams izmantot lietus vai sniegputeņa laikā.

Arī vējš ietekmē drona darbību – jo spēcīgāks vējš, jo ātrāk tiek izlietota drona baterija. Ja vējš spēcīgāks par 10 m/s, tad bezpilota gaisa kuģa izmantošana nav iespējama."

Vai ir plānots paplašināt dronu izmantošanu mežu apsaimniekošanā? Kādus uzdevumus vēl tie varētu veikt jau tuvākajā nākotnē?

"Nākotnē esam iecerējuši paplašināt LVM uzņēmuma dronu floti, tāpat arī meklēt jaunus to lietojuma veidus. Ir plānots paplašināt bezpilota gaisa kuģu lietošanu mežu apsaimniekošanā, iesaistot mākslīgo intelektu. 

Pašreiz tiek strādāts pie programmas, kas spētu atpazīt un skaitīt kokus, šādi ļaujot mums ātrāk un efektīvāk veikt jaunaudžu apsekošanu.

Apzinām mežsaimniecības darbus un procesus, kuros varam papildus izmantot bezpilota gaisa kuģus – meža infrastruktūras objektu būvniecības un ekspluatācijas uzraudzība, meža datu ieguve, bezpilota gaisa kuģiem pievienojot dažādus sensorus. Meklējam veidus, kā varam pēc iespējas efektīvāk pārnest meža datus no LVM informācijas sistēmām uz droniem un otrādi, no bezpilota gaisa kuģa iegūtos datus uz informācijas sistēmām.

Skatāmies arī fiksēto spārnu dronu virzienā (lidmašīnas tipa) – pateicoties īpašai uzbūvei, šāds drons spēj veikt daudz lielākus attālumus īsākā laika sprīdī salīdzinājumā ar šobrīd LVM rīcībā esošajiem gaisa kuģiem. Lidmašīnas tipa droni lieti noderētu lielu platību apsekošanā, jo uzņēmuma pārvaldībā ir arī kūdras purvi, kurus līdz šim ar bezpilota gaisa kuģiem nevarējām apsekot, jo tas būtu ļoti laikietilpīgi un neefektīvi.

Ik gadu reģistrēto lidojumu skaits pieaug, apliecinot, ka bezpilota gaisa kuģa izmantošana darba vajadzībām aizvien vairāk darbiniekiem kļūst par ikdienu un tas kļuvis par neaizstājamu palīgu darbu veikšanā."

Raksts tapis sadarbībā ar AS "Latvijas valsts meži".

Svarīgākais
Uz augšu