Antisemītiski izteicieni sociālajos tīklos, koncertos un presē populārajam reperim Kanjem Vestam izmaksāja pusotru miljardu dolāru. Visas lielās kompānijas, kā reklāmas seja viņš bija, tostarp vācu “Adidas”, nekavējoties pārtrauca sadarbību ar reperi, vēsta “Forbes”.
Kā populārs reperis antisemītisku izteikumu dēļ zaudēja lielāko daļu savas bagātības (3)
Vēl pirms dažām dienām Kanje Vests izaicinoši paziņoja, ka “Adidas” vadībai “nepietiks drosmes atteikties no viņa pakalpojumiem”.
“Es varu teikt jebkādas antisemītiskas muļķības, un “Adidas” mani neatlaidīs,” lepojās Vests, kurš septembra beigās nomainīja vārdu uz Je. Vests kļūdījās - “Adidas” reputācija izrādījās svarīgāka nekā sadarbība ar reperi.
Vests ar “Adidas” sadarbojās jau kopš 2013. gada. Viņš kopā ar “Adidas” radīja ļoti dārgu sporta apavu līniju “Yeezy”, kas kļuva ļoti populāra. Tas, pēc Vesta viedokļa, padarīja viņu neaizskaramu. Investīciju bankas “Cowen” analītiķi aprēķinājuši, ka Vestam pienācās 4-8% no “Yeezy” pārdošanas rezultātiem. Vesta līgums ar “Adidas” sporta apģērba ražošanā bija vēl svarīgāks – tas ļāva reperim nopelnīt 1,5 miljardus dolāru.
Tomēr ar saviem antisemītiskajiem izteicieniem Vests apdraudēja “Adidas” reputāciju. Šīs kompānijas dibinātāji jau tā ir apsūdzēti sakaros ar nacistiem. Bet tad, kad Vests sāka nosodīt slavenus Holivudas producentus, spiediens pret “Adidas” pieauga. Galu galā izskanēja arī atklāti aicinājumi kompānijai pārtraukt sadarbību ar Vestu. Vairākas nedēļas “Adidas” klusēja, līdz 6. oktobrī paziņoja, ka “analīzē” savu sadarbību ar Vestu.
Par pēdējo pacietības pilienu kompānijai kļuva baneris virs šosejas Losandželosā, kurā bija rakstīts “Kanjem ir taisnība par ebrejiem”. Baneri uzstādīja baltādainu cilvēku grupa, kas ar nacistu žestu “sveica” garām braucošās automašīnas. Acīmredzot rasisti pievērsa uzmanību Vesta ierakstam “Twitter”, kurā viņš apgalvoja, ka “tūlīt ieslēgs trešā līmeņa nāves režīmu pret ebrejiem”. Šī ieraksta dēļ “Twitter” bloķēja repera profilu. Par cita veida antisemītiskiem izteicieniem reperi bloķēja arī “Instagram”, pēc kā tūkstošiem sociālo tīklu lietotāju pieprasīja, lai “Adidas” pārtrauc sadarbību ar Vestu.
Mīnus pusotrs miljards dolāru
25. oktobrī “Adidas” paziņoja, ka pārtrauc sadarbību ar reperi. Uzņēmums tāpat arī apturēja “Yeezy” produktu līnijas ražošanu, kā arī apturēja izmaksāt peļņu Vestam un viņa kompānijām. Šis solis kompānijai maksās dārgi, taču Vestam finansiālās sekas būs daudz jūtamākas. Ar saviem izteikumiem Vests iznīcināja lielu daļu savas bagātības. Cilvēks, kura foto reiz rotāja “Forbes” vāku, nu vairs nav miljardieris.
Pēc “Forbes” aprēķiniem, darījums ar “Adidas” bijis 1,5 miljardu dolāru vērts, ņemot vērā gada peļņu, ko no sadarbības līguma guva Vests. Aptaujājot nozares ekspertus, “Forbes” noskaidroja, ka dividendes, kuras Kanje ieguva no “Adidas”, faktiski bija kā maksa par autortiesībām uz mūziku un filmām. Faktiski Vests varēja pārdot tiesības uz savu “Adidas” preču kolekciju tāpat, kā to izdarīja Bobs Dilans, Brūss Springstīns un citi mūziķi, pārdodot autortiesības uz savām labākajām dziesmām.
Bez “Adidas” līguma Vesta aktīvu apjoms ir 400 miljoni dolāru. Tajā ietilpst nekustamie īpašumi, nauda, tiesības uz 5% kompānijas “Skims” mūzikas darbu kataloga. Tiesa gan, kopš 2019. gada Vestam nav nekādas saistības ar šo uzņēmumu, jo tajā darbojas viņa bijusī sieva Kima Kardašiana.
Līdz ar Vesta izslēgšanu no miljardieru saraksta noslēdzas arī Vesta vairākus gadus ilgušais konflikts ar “Forbes”. Reperis vienmēr ir uzskatījis, ka viņa bagātības ir nenovērtētas. Pirmo reizi nokļūstot miljardieru sarakstā 2020. gadā, “Forbes” aprēķini liecināja, ka repera aktīvu vērtība ir ap miljardu dolāru. Kanje Vests bija neapmierināts: “Man nav miljards. Man ir 3,3 miljardi dolāru, bet “Forbes” neviens nemāk skaitīt!”
Tā tas turpinājās arī pērn un šogad – Vests turpināja sūdzēties, ka “Forbes” par zemu novērtē viņa bagātības. Šī gada pirmajā pusē Vests vērsās pie “Forbes”, uzsverot, ka viņa partnerība ar “Adidas” vien ir 4,3 miljardus dolāru vērta.
Vestam līguma zaudēšana ar “Adidas” pārvilka krustu ar citām kompānijām. “Gap” pārtrauca izmantot “Yeezy” produktus jau septembrī, bet oktobrī “JPMorgan” pārstāja apkalpot Vesta kontus, bet franču modes nams “Balenciaga” pārtrauca ar viņu līgumu.
Pagājušajā nedēļā producentu kompānija MRC paziņoja, ka negrasās publicēt jau gatavo dokumentālo filmu par Vestu, bet kreatīvā aģentūra CAA, ar ko Vestam bija līgums, atteicās sadarboties ar reperi.
CAA sadarbojās ar Vestu kopš 2013. gadā, tieši CAA palīdzēja Vestam radīt “Yeezy” zīmolu. Turklāt Vests paspēja sabojāt attiecības arī ar ierakstu kompāniju “Universal Music Group” un citām mūzikas zvaigznēm.
Tomēr ir šaubas, vai Vestam antisemītiskais skandāls būs ko mācījis. Oktobra otrajā pusē Vests publicēja pirmo ierakstu sociālajā tīklā “Parler”, ko iecienījuši galēji labējie radikāļi un konspirācijas teoriju piekritēji. Turklāt Vests arī izteicis vēlmi iegādāties šo sociālo tīklu. Un savā ierakstā Vests citējis Bībeli: “Ko par to visu teikt. Dievs ir par mums, bet kurš ir pret mums?”