Šeit arī iezīmējas mīnuss – reģistrējoties “Mastodon”, lietotājam jārēķinās, ka viņš nonāk konkrētā servera īpašnieka “paspārnē”. Ja viņi kādā brīdī izdomās pamest serveri, tad būs jārēķinās, ka lietotājam būs jāzaudē savs profils. Tieši tāpēc “Mastodon” aicina serveru īpašniekus brīdināt lietotājus vismaz trīs mēnešus iepriekš par ieceri slēgt serverus.
“Twitter” dibinātājs Džeks Dorsijs pašlaik strādā pie jauna tīkla, kas saucas “BlueSky”. Plānots, ka arī šī platforma būs decentralizēta.
Kā tiek moderēts “Mastodon”?
Tas ir ļoti strīdīgs temats. Pašlaik katram serverim ir savi moderēšanas nosacījumi, un ir serveri, kuriem vispār šādu noteikumu nav. Atsevišķu serveru īpašnieki izvēlas nesaistīties ar citiem serveriem, kur ir acīmredzami daudz naida runas un cita kaitīga satura. Tas nozīmē, ka, reģistrējoties kādā konkrētā serverī, jārēķinās, ka nebūs iespējams atrast lietotājus no “naidīgiem serveriem”, jo tie vienkārši būs bloķēti. Tāpat serveros, kuros ir satura moderācija, ir iespējams ziņot par kaitīgo saturu serveru īpašniekiem.
Pēc ziņojuma saņemšanas servera īpašniekiem ir tiesības izvēlēties – paturēt vai dzēst aizdomīgos ierakstus. Tā, platformai augot, būs ļoti nozīmīga problēma.
Jau pašlaik tiek ziņots, ka “Mastodon” daudzi cilvēki kļūst par naidīgā satura mērķi.
Vai šajā platformā ir reklāmas?
Nē, šeit reklāmu nav, lai gan neviens neliedz lietotājam reklamēt savā profilā savu uzņēmumu vai produktu. “Mastodon” nepiedāvā tādu reklāmas sniegšanas pieredzi, kā tas ir “Twitter”. Tāpat lietotājiem netiek piedāvāti sponsorēti “ieteiktie ieraksti”, kas lielākoties ir reklāmas. Tādējādi lietotājs redz tikai to, ko raksta sekotāji, nevis to, ko vēlas piedāvāt reklāmdevēji.
Vai šis pakalpojums ir bezmaksas?
Tas ir atkarīgs no servera. Ir serveri, kuru vadītāji lūdz ziedojumus, jo servera uzturēšana bieži ir maksas pakalpojums, taču par “Mastodon” tīkla uzturēšanu viņi naudu nesaņem. Tomēr lielākoties šis pakalpojums ir bez maksas.