Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

"Twitter" lietotāji "pārbēg" uz jaunu platformu: kas tā ir? (5)

Raksta foto
Foto: Reuters / Scanpix

Ņemot vērā, ka Īlons Masks ir iegādājies sociālo tīklu “Twitter” un attiecīgi – pārņēmis vadību pār to, daudzi lietotāji jau sākuši meklēt alternatīvas šim sociālajam tīklam. Viens no lielākajiem ieguvējiem šajā situācijā ir “Mastodon”. BBC skaidro, kas šī ir par platformu.

“Mastodon” pārstāvji norāda, ka pašlaik sociālo tīklu izmanto 655 tūkstoši lietotāju, no kuriem 230 tūkstoši pievienojušies pagājušās nedēļas laikā. Virspusēji “Mastodon” izskatās tieši tāpat kā “Twitter” – lietotāji var rakstīt ierakstus, atbildēt uz tiem, pārpublicēt un spiest “patīk”, kā arī sekot cits citam. Tomēr patiesībā šī platforma darbojas pilnīgi citādāk.

Līdzība ar “Twitter” ir gan ļāvusi piesaistīt jaunus lietotājus, gan radīt zināmu apmulsumu. Platforma nav jauna – tā radīta pirms sešiem gadiem, un pašreizējā interese ir radījusi “Mastodon” serveru pārslodzi. Tieši tādēļ daudzi lietotāji ir sameklējuši veidus, kā tomēr izmantot šo platformu bez aizķeršanās.

Kur atrodas serveri?

Lai pieslēgtos “Mastodon”, ir nepieciešams izvēlēties serveri. Tādi ir vairāki, un tos var iedalīt atkarībā no valstīm, pilsētām un interesēm. Ir iespējams pieslēgties serveriem, kuros cilvēki vairāk sekos līdzi norisēm tehnoloģiju jomā, sociālajās norisēs un tamlīdzīgi.

Būtībā – nav atšķirības, kādu serveri izvēlēties, jo tāpat būs iespējams sekot visiem interesējošajiem lietotājiem, tomēr serveris palīdz atrast to lietotāju loku, kas, visticamāk, vairāk veiks ierakstus par dažādām lietām, kas interesē jauno lietotāju. Daudzi populārākie serveri, piemēram, par sociālām tēmām, ir pārslogoti, tāpēc to darbība ir lēnāka.

“MastodonApp UK” servera vadītājs Raiens Vailds, kurš vada serveri ar savas kompānijas “Superior Networks”, norāda, ka 24 stundu laikā viņa vadītajā serverī reģistrējās 6000 jauni lietotāji, tādēļ nācās apturēt jaunu lietotāju reģistrāciju.

“Gribēju redzēt, kāda ir ažiotāža. Atvēru serveri piektdienas vakarā, un jau sestdienas rītā bija 1000 jauni lietotāji. Nezināju, ka jauno lietotāju skaits tik strauji pieaugs,” teica Vailds.

Kā atrast cilvēkus?

Serveris, kuru izvēlas jaunais lietotājs, kļūst par lietotājvārda daļu. Piemēram, cilvēki, kuri reģistrējas iepriekš minētajā serverī, izmanto savu lietotājvārdu. Tādējādi lietotājvārds varētu izskatīties šādi: “@lietotajs@mastodonapp.uk”. Tā arī var atrast lietotājus šajā platformā. Ja divi lietotāji ir vienā serverī, tad atrašanai vajadzīga tikai lietotājvārda pirmā daļa – bez servera nosaukuma. Citos gadījumos gan jāraksta pilnais lietotājvārds.

Pretēji “Twitter”, “Mastodon” meklētājs nepiedāvās profilus, kam lietotājs varētu sekot.

Var meklēt arī tēmturus

Īsumā sakot, “Mastodon” ir sarežģīta platforma, kas nav vienots veselums, kā tas ir “Twitter” gadījumā. “Mastodon” nepieder vienai kompānijai vai uzņēmumam, un visi serveri veido vienu kopīgu kolektīvo tīklu. Tomēr, kā jau iepriekš minēts, katram serverim un tīklam ir savi īpašnieki, kas var būt gan privātpersonas, gan organizācijas.

“Mastodon” ir decentralizēts rīks, un decentralizētu platformu atbalstītāji izmanto “Mastodon” tieši šā iemesla dēļ – šo sociālo tīklu nav iespējams vadīt pēc vienas personas interesēm, nopirkt vai pārdot.

Šeit arī iezīmējas mīnuss – reģistrējoties “Mastodon”, lietotājam jārēķinās, ka viņš nonāk konkrētā servera īpašnieka “paspārnē”. Ja viņi kādā brīdī izdomās pamest serveri, tad būs jārēķinās, ka lietotājam būs jāzaudē savs profils. Tieši tāpēc “Mastodon” aicina serveru īpašniekus brīdināt lietotājus vismaz trīs mēnešus iepriekš par ieceri slēgt serverus.

“Twitter” dibinātājs Džeks Dorsijs pašlaik strādā pie jauna tīkla, kas saucas “BlueSky”. Plānots, ka arī šī platforma būs decentralizēta.

Kā tiek moderēts “Mastodon”?

Tas ir ļoti strīdīgs temats. Pašlaik katram serverim ir savi moderēšanas nosacījumi, un ir serveri, kuriem vispār šādu noteikumu nav. Atsevišķu serveru īpašnieki izvēlas nesaistīties ar citiem serveriem, kur ir acīmredzami daudz naida runas un cita kaitīga satura. Tas nozīmē, ka, reģistrējoties kādā konkrētā serverī, jārēķinās, ka nebūs iespējams atrast lietotājus no “naidīgiem serveriem”, jo tie vienkārši būs bloķēti. Tāpat serveros, kuros ir satura moderācija, ir iespējams ziņot par kaitīgo saturu serveru īpašniekiem.

Pēc ziņojuma saņemšanas servera īpašniekiem ir tiesības izvēlēties – paturēt vai dzēst aizdomīgos ierakstus. Tā, platformai augot, būs ļoti nozīmīga problēma.

Jau pašlaik tiek ziņots, ka “Mastodon” daudzi cilvēki kļūst par naidīgā satura mērķi.

Vai šajā platformā ir reklāmas?

Nē, šeit reklāmu nav, lai gan neviens neliedz lietotājam reklamēt savā profilā savu uzņēmumu vai produktu. “Mastodon” nepiedāvā tādu reklāmas sniegšanas pieredzi, kā tas ir “Twitter”. Tāpat lietotājiem netiek piedāvāti sponsorēti “ieteiktie ieraksti”, kas lielākoties ir reklāmas. Tādējādi lietotājs redz tikai to, ko raksta sekotāji, nevis to, ko vēlas piedāvāt reklāmdevēji.

Vai šis pakalpojums ir bezmaksas?

Tas ir atkarīgs no servera. Ir serveri, kuru vadītāji lūdz ziedojumus, jo servera uzturēšana bieži ir maksas pakalpojums, taču par “Mastodon” tīkla uzturēšanu viņi naudu nesaņem. Tomēr lielākoties šis pakalpojums ir bez maksas.

Svarīgākais
Uz augšu