Augstākās tiesas (AT) Administratīvo lietu departaments 3.novembrī atzinis par pamatotu Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) lēmumu uzlikt mobilo sakaru operatoram "Tele2" soda naudu 20 000 eiro apmērā par kompānijas īstenoto negodīgo komercpraksi, piedāvājot sniegt interneta pakalpojumu par maksu bez patērētāju piekrišanas, informēja tiesā.
Noslēgusies Tele2 tiesāšanās ar patērētāju sargiem; uzņēmumam būs jāmaksā 20 000 eiro sods (6)
PTAC lēmumu par soda uzlikšanu pieņēma 2020.gada 4.decembrī.
Administratīvā apgabaltiesa noraidīja "Tele2" prasību par PTAC lēmuma atcelšanu. Uzņēmums iesniedza kasācijas sūdzību, tomēr AT lietu nolēma neierosināt, līdz ar to stājies spēkā apgabaltiesas spriedums.
Izskatāmajā lietā ar PTAC lēmumu tika atzīts, ka par negodīgu komercpraksi ir uzskatāma plānota pakalpojuma sniegšana un papildu maksas pieprasīšana, nesaņemot patērētāja aktīvi sniegtu piekrišanu. PTAC lēmumā norādījusi, ka "Tele2" lielam skaitam patērētāju 2020.gada 29.un 30.aprīlī nosūtīja īsziņas, kā arī citos veidos paziņoja, ka patērētājiem, neatkarīgi no izvēlētā tarifu plāna, no 2020.gada 1.jūnija uz laiku līdz gada beigām tiek sniegts jauns pakalpojums "Bezlimita internets Latvijā" par papildu maksu 2,5 eiro mēnesī.
Lēmumā konstatēts, ka "Tele2" minēto pakalpojumu lielai daļai klientu pieslēgusi automātiski, nesaņemot patērētāju aktīvi sniegtu gribas izteikumu - apstiprinājumu, tādā veidā pārkāpjot būtisku patērētāju tiesību aizsardzības principu, kas aizliedz patērētāja klusēšanu izmantot kā piekrišanu kādas preces vai pakalpojuma pasūtīšanai.
PTAC secinājis, ka "Tele2", automātiski sniedzot pakalpojumu par papildu maksu, patērētājam neizdarot par to pasūtījumu, ir pārkāpusi normatīvos noteiktās patērētāja tiesības un šajā gadījumā patērētājam nav pienākuma pieņemt pakalpojumu un maksāt par to kompānijas vienpusēji noteikto maksu.
AT atzina par pamatotu apgabaltiesas secinājumu, ka "Tele2" ir pieļāvis agresīvu komercpraksi, veicot nepasūtīta pakalpojuma piegādi patērētājam. Uzņēmums tādējādi izmantojis nesamērīgu ietekmi, kā arī profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi, jo pietiekami rūpīgi neizvērtēja, vai komercprakse konkrētajā veidā nerada patērētāja izvēles ierobežojumus un neliek pieņemt lēmumus, kādus patērētājs citādi nebūtu pieņēmis.
Lēmumā par atteikšanos ierosināt kasācijas tiesvedību AT norāda, ka apgabaltiesa, interpretējot patērētāja brīvas izvēles jēdzienu, pamatoti neaprobežojās tikai ar patērētāja informēšanas pienākuma novērtējumu, bet vērtēja arī to, kā apstrīdētā prakse ietekmēja patērētāju izvēles vai rīcības brīvību.
Apgabaltiesa novērtēja izskatāmās lietas faktiskos apstākļus, ņemot vērā Eiropas Savienības Tiesas atziņas, un tā rezultātā secināja, ka patērētājiem nav bijusi atstāta brīva un nepiespiesta izvēle par pakalpojuma lietošanu vai atteikšanos no tā, kaut arī "Tele2" par to patērētājus bija informējusi gan ar īsziņu palīdzību, gan publicējot informāciju interneta vietnē.
No pierādījumiem lietā apgabaltiesa secināja, ka "Tele2", īstenojot apstrīdēto komercpraksi, būtiski samazināja patērētāju izvēles brīvību, jo, iztrūkstot aktīvai patērētāja rīcībai, patērētājam iestātos nelabvēlīgas sekas.
Jau ziņots, ka "Tele2" pagājušajā gadā strādāja ar 152,2 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 10% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa sasniedza 31,8 miljonus eiro. Kompānija reģistrēta 1995.gada novembrī, un tās pamatkapitāls ir 3,486 miljoni eiro. "Tele2" vienīgais īpašnieks ir Zviedrijas "Tele2 Sverige".