Lielākā daļa jeb 69 % automašīnu lietotāju uzskata, ka Rīgā un Jūrmalā ir pārāk daudz automašīnu, liecina Eiropas vadošās transporta platformas "Bolt" sadarbībā ar pētījumu centru SKDS veiktā aptauja. Gandrīz tikpat daudz Rīgas un Jūrmalas iedzīvotāju (68%) piekrīt, ka pilsētās vajadzētu būt vairāk alternatīvu privātajām automašīnām, piemēram, ērta sabiedriskā transporta sistēma un koplietošanas mobilitātes iespējas.
Teju 70% iedzīvotāju uzskata, ka būtu jāmazina automašīnu skaits Rīgā un Jūrmalā (5)
Jaunākie aptaujas dati rāda, ka 40 % Rīgas un Jūrmalas iedzīvotāju, kuriem ir autovadītāja apliecība, visbiežāk brauc vieni, savukārt 38 % mājsaimniecību ir vairāk nekā viena automašīna. Pētījuma autori norāda, ka pilsētu atkarība no automašīnām ir viena no lielākajām problēmām, ar ko saskaras ikviena metropole. Pēdējos aptuveni simts gadus pilsētas ir projektētas tā, lai tās būtu pielāgotas autotransportam, citus pārvietošanās veidus un gājējus atstājot otrajā plānā.
Personīgie auto vēl aizvien ir statusa simbols sabiedrībā, kas ir ērti pieejams, turklāt tas ļauj autovadītājam ātri un patstāvīgi mērot lielus un mazus attālumus. Ar katru desmitgadi visā pasaulē palielinās automašīnu pārdošanas apjomi. Tikmēr "Bolt Drive" aprēķini liecina, ka viens koplietošanas auto var aizstāt vairākas privātās automašīnas – koplietošanas automašīna mēnesī veic trīs līdz četras reizes lielākus attālumus, salīdzinot ar privāto automašīnu.
"Šī nav pirmā reize, kad skaidri paužam savu pārliecību – pilsētas ir jāveido cilvēkiem, nevis automašīnām. Lai notiktu izmaiņas, katram ir jābūt gatavam mainīt savus paradumus un ir jānodrošina atbilstoša infrastruktūra, kas ļautu koplietošanas rīkiem un citiem transporta veidiem sastādīt lielāku veikto braucienu daļu – neatkarīgi no tā, vai tie ir īsi attālumi, kuriem labākais risinājums ir skrejriteņi un divriteņi, vai garāki attālumi, kuriem noderīga ir kopbraukšana vai automobiļu koplietošana. Aptaujas rezultāti rāda, ka Rīgā un Jūrmalā vēl ir tālu no šiem mērķiem, taču braucienu skaits pilsētā ar mūsu skrejriteņiem un koplietošanas automašīnām aug nevis pa mēnešiem, bet pa dienām," sacīja Fēlikss Igaunis, "Bolt Drive" vadītājs Latvijā.
Lielākā daļa braucienu ar privāto auto notiek pilsētas robežās
Pārliecinošs vairākums (72%) respondentu visbiežāk automašīnu izmanto braucieniem pa pilsētu, tādējādi, piedāvājot dažādas mobilitātes alternatīvas, braucienus pilsētā iespējams efektivizēt. Biežāk minētie iemesli, lai atteiktos no braukšanas ar automašīnu pilsētā, ir labāks sabiedriskā transporta pārklājums (45%), koplietošanas automašīnu pieejamība par pieņemamu cenu (22%) un augsta mikromobilitātes rīku pieejamība (11%), piemēram, koplietošanas skrejriteņi un e-velosipēdi.
Automašīnu samazināšana uz ielām radītu videi draudzīgākas pilsētu teritorijas, kas nodrošinātu labāku dzīves pieredzi cilvēkiem, kuri tajās dzīvo. Tas nozīmē mazāk negadījumu, mazāk laika, kas pavadīts sastrēgumos, mazāk emisiju un tīrāku gaisu.
Veicinot koplietošanas automašīnu infrastruktūru un sekmējot to pieejamību, septembra beigās "Bolt" sāka automašīnu koplietošanas "Bolt Drive" pakalpojuma sniegšanu Rīgā un Jūrmalā.
Automašīnas ir iespēja nomāt, izmantojot "Bolt" lietotni, kas klientiem ļauj kartē redzēt sev tuvākos transportlīdzekļus un rezervēt sev vēlamo. Rīga un Jūrmala ir otrā un trešā pilsēta Eiropā, kurās ir pieejams "Bolt Drive". Automašīnu koplietošana ir daļa no "Bolt" mobilitātes piedāvāto rīku klāsta, lai palīdzētu pilsētām pārorientēties no privātajām automašīnām uz ilgtspējīgām alternatīvām. Uzņēmums Latvijā jau piedāvā kopbraukšanas un elektrisko skrejriteņu nomas pakalpojumus.
"Bolt" vienmēr ir svarīga drošība, tāpēc uzņēmums pastāvīgi atgādina lietotājiem ievērot ceļu satiksmes noteikumus, kā arī "Bolt Drive" noteikumus un nosacījumus. Lai atturētu no bezatbildīgas braukšanas, uzņēmums arī uzrauga braukšanas ātrumu un izsūta brīdinājumus.
Par pētījumu
"Bolt" sadarbībā ar pētījumu centru SKDS šī gada septembrī tika aptaujāti 775 Rīgas un Jūrmalas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 75 gadiem, kuriem ir autovadītāja apliecība.