Valdība otrdien atbalstīja čeku loterijas darbības izbeigšanu no nākamā gada.
Valdība nolemj pārtraukt čeku loteriju (2)
Tāpat FM rosina likumprojekta "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam" sagatavošanas procesā FM budžeta programmā "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" samazināt čeku loterijas organizēšanai paredzēto finansējumu 2023.gadam 515 843 eiro apmērā un 2024. un 2025.gadam 635 012 eiro apmērā ik gadu.
Ministru kabineta rīkojums uzdod FM sagatavot likumprojektu "Par Čeku loterijas likuma atzīšanu par spēku zaudējušu" un regulējumā noteiktā kārtībā virzīt likumprojekta "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam" pavadošo likumprojektu paketē.
Informatīvajā ziņojumā teikts, ka čeku loterijas efektivitāte tika analizēta katru gadu kopš tās sākšanas. Izvērtējot ieguvumus no čeku loterijas īstenošanas, kā arī pamatojoties uz veikto efektivitātes kritēriju izvērtējumu un valsts budžeta līdzekļu izlietojuma analīzi, FM secina, ka čeku loterija sākotnējā tās organizēšanās laikā bija vērtējama kā efektīvs rīks Valsts ieņēmumu dienesta (VID) darbā un ēnu ekonomikas mazināšanas jomā, veidojot pircēju ieradumu ikdienā pieprasīt darījumu apliecinošus dokumentus, kas pozitīvi ietekmēja valsts budžeta ieņēmumus.
Pēc pētījumu centra SKDS visā Latvijas teritorijā 2020.gada sākumā veiktās aptaujas rezultātiem, vidēji 21% respondentu atzina, ka pēc čeku loterijas darbības sākšanas pievērš lielāku uzmanību tam, vai tiek izsniegts darījumu apliecinošs dokuments.
Vairākās citās valstīs, kurās tikusi organizēta čeku loterija, pieredze apliecina, ka čeku loterijas ir ļoti labs īstermiņa (aptuveni diviem gadiem) rīks ēnu ekonomikas ierobežošanai un efektīva sociālā kampaņa. Tomēr, mazinoties iedzīvotāju interesei, to turpināt nebūtu lietderīgi, jo ieguvumi no tās organizēšanas pārsniegs izdevumus, norādīts FM informatīvajā ziņojumā.
Čeku loterijas efektivitāte pilnībā ir atkarīga no iedzīvotāju aktīvas dalības tajā, tāpēc līdzšinējo līdzdalības rādītāju dinamika un prognozes norāda uz nepieciešamību pārskatīt čeku loterijas turpmāko organizēšanu, skaidro FM. Gan čeku loterijas dalībnieku, gan iesniegto maksājumu dokumentu skaits ir pakāpeniski un konsekventi samazinājies visā čeku loterijas norises laikā.
Šo dinamiku būtiski nav varējusi mainīt nedz epidemioloģisko ierobežojumu ieviešana vai atcelšana, nedz jauninājumi pašā čeku loterijā (tematisko ceturkšņu ieviešana un iespēja čeku loterijā piedalīties ar rēķiniem), nedz īstenotās reklāmas kampaņas.
Pašlaik paredzams, ka 2022.gadā čeku loterijas efektivitātes kritēriji, kas saistīti ar dalībnieku un iesniegto maksājumu dokumentu skaitu, netiks sasniegti, informatīvajā ziņojumā norāda FM.
To apliecina arī pēdējie novērtējuma dati par čeku loterijas efektivitātes kritēriju izpildi 2022.gada pirmajā pusgadā. Čeku loterijas pirmais efektivitātes kritērijs, kas saistīts ar dalībnieku skaita dinamiku, nesasniedz plānoto vidējo vērtību (43 315 dalībnieki) par 20%, bet otrais efektivitātes kritērijs par iesniegto maksājumu dokumentu skaitu nesasniedz plānoto vērtību (830 545 čeki) par 11%.
Turklāt 2022.gada pirmajā pusgadā tematiskajos ceturkšņos iekļautajās nozarēs reģistrēto darījumu apliecinošo dokumentu skaits ir palielinājies tikai par 1%, kamēr tika plānots 7% kāpums, kas FM liek secināt, ka arī trešais efektivitātes kritērijs nav izpildīts.
FM informatīvajā ziņojumā teikts, ka čeku loterijas dalībnieku skaitam un attiecīgi arī iesniegto maksājumu dokumentu skaitam arvien samazinoties, 2023.gadā varētu būt grūti sasniegt arī efektivitātes kritēriju, kas paredz to, ka ieņēmumiem no čeku loterijas īstenošanas divas reizes jāpārsniedz čeku loterijas organizēšanai nepieciešamos izdevumus. Turklāt jāņem vērā, lai čeku loteriju turpinātu 2023.gadā, tai būs nepieciešami papildu ieguldījumi.
Ņemot vērā, ka 2022.gada pirmajā pusgadā nav sasniegti trīs efektivitātes kritēriji, tad visdrīzāk tie netiks sasniegti arī 2023.gadā, tādējādi, lai novērstu risku čeku loterijas organizēšanas izdevumu negatīvai ietekmei uz valsts budžetu, FM piedāvā neturpināt čeku loteriju un virzīt likumprojektu "Par Čeku loterijas likuma atzīšanu par spēku zaudējušu", nosakot, ka tā tiek izbeigta līdz ar 2022.gada čeku gada izlozi, kas notiks 2023.gada februārī.
Šajā gadījumā čekus varēs iesniegt līdz 2023.gada 5.janvārim, tādējādi janvārī notiks pēdējā mēneša izloze par decembri un informācija par izlozē laimējušajiem čekiem tiks publicēta čeku loterijas tīmekļvietnē janvāra otrās nedēļas svētdienā.
Savukārt februārī tiks organizēta gada izloze un informācija par gada izlozē laimējušajiem čekiem tiks publicēta 2023.gada februāra trešās nedēļas svētdienā. Spēlētājs, kura reģistrētais čeks tiks atzīts par laimējušo čeku, 30 dienu laikā no izlozes rezultātu publicēšanas dienas varēs pieteikties naudas balvas vai papildu balvas saņemšanai. Čeku loterijas organizēšanas izmaksas šajā gadījumā 2023.gadā veidotu 119 168 eiro. 2022.gada izloze būtu čeku loterijas projekta cikla ikgadējais noslēgums.
Lai čeku loterijas darbību noslēgtu, jau 2022.gadā ir nepieciešams pieņemt likumprojektu "Par Čeku loterijas likuma atzīšanu par spēku zaudējušu", kas noteiktu gan tās organizēšanas noslēgšanas procesu, gan izmaiņas budžeta finansējumā, kas saistīti ar čeku loterijas organizēšanu un izmaksājamo balvu izdevumu segšanu. Tādējādi, ja Čeku loterijas likumā tiks noteikts beigu termiņš, VID vajadzēs vienoties ar čeku loterijas pakalpojuma sniedzēju, kas nodrošina čeku loterijas izlozes tehnisko risinājumu, par pakalpojuma līguma darbības izbeigšanu un līguma punktu piemērošanu atbilstoši spēkā esošajam regulējumam.
FM atzīmē, ka VID budžeta programmā "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" ik gadu ir piešķirts finansējums 635 012 eiro apmērā, lai nodrošinātu čeku loterijas organizēšanas un izmaksājamo balvu izdevumu segšanu.
Analizējot iegūto informāciju par čeku loterijas rezultātiem pusotra gada laikā, aprēķināts, ka preventīvo pasākumu un tematisko pārbaužu laikā uzņēmēji, pēc VID aicinājuma, ir iesnieguši precizētās deklarācijas un papildu deklarējuši nodokļus, tādējādi palielinot valsts budžeta ieņēmumus (tiešā ietekme) 2020.gadā par 2,03 miljoniem eiro, bet 2021.gadā par 1,73 miljoniem eiro.
Kopumā FM secina, ka čeku loterijas ieguvēji ir gan laimestu saņēmēji, gan visa sabiedrība kopumā, jo tiek veicināta vide, lai reģistrētu ar nodokli apliekamus darījumus, nodrošinātu darījumu caurskatāmību un veicinātu godīgu konkurenci. VID čeku loterijas ietvaros iegūto informāciju galvenokārt izmanto preventīvam darbam, aicinot komersantus precizēt nodokļu deklarācijas.