Līdztiesības iniciatīvas var sniegt taustāmus rezultātus uzņēmējdarbībā, piedaloties Sabiedrības integrācijas fonda rīkotajā ekspertu diskusijā "Dzimumu līdztiesība - iespēja uzņēmējdarbības izaugsmei?", šādu nostāju pauda Latvijas Universitātes (LU) asociētā profesore un komunikācijas studiju nodaļas vadītāja Marita Zitmane.
LU profesore: Visa sabiedrība kopumā var iegūt no sieviešu līdztiesības veicināšanas darba vidē
Viņa uzsvēra, ka ir vairāki pētījumi, kas aprēķinājuši to, ko valstis un visa sabiedrība kopumā var iegūt no sieviešu līdztiesības veicināšanas darba vidē. Piemēram, pētniecības centra "McKinsey Global Institute" jeb "Makinsija globālā institūta" ziņojumā konstatēts, ka līdz 2025.gadam pasaules iekšzemes kopprodukts (IKP) varētu palielināties par 26%, veicinot sieviešu dalību darba tirgū un nodrošinot vienlīdzīgu atalgojumu. Aplēses liecina, ka līdz 2025.gadam pasaules IKP varētu augt par 12 triljoniem ASV dolāru.
Zitmane atzīmēja, ka, ieviešot šādas iniciatīvas, ne tikai palielinās pasaules IKP, bet pieaug arī uzņēmumu rentabilitātes rādītāji. "Makinsija globālā institūta" pētījums liecina, ka dažādība dzimumu pārstāvniecībā palielina uzņēmuma rentabilitātes rādītājus par 21%.
LU asociētā profesore vērsa uzmanību arī uz darbinieku produktivitātes pieaugumu. Viņa uzsvēra, ka apmierinātāki un laimīgāki darbinieki arī labāk strādā. Ja, piemēram, uzņēmums, organizācija vai iestāde nodrošina darbiniekiem to, ka ir diezgan vienkārši sabalansēt aprūpes un ģimenes dzīves pienākumus, tad palielinās arī sieviešu produktivitāti.
"Protams, ir daudz vieglāk koncentrēties darbam, ja nav jādomā par to, kā aizvest un atvest bērnu uz mūzikas skolu, pagūt vēl iepirkt nepieciešamo un, iespējams, palīdzēt vīra mātei ar dažādiem pienākumiem. Ja darba devējs veicina darba un ģimenes dzīves balansu, tas rezultējas labākā lēmumu pieņemšanā un lielākā darba produktivitātē," sacīja Zitmane.
Viņa klāstīja, ka uzņēmumos, kuros tiek īstenota gan dzimumu līdztiesība, gan arī dažādības vadības iniciatīvas vērojams pieaugums izaugsmē un inovācijas. No aizspriedumiem brīva vide veicina radošumu un radošo domāšanu. Jo dažādākas ir cilvēku pieredzes, jo radošāki ir risinājumi.
LU asociētā profesore minēja vēl kādu taustāmu ieguvumu, kas ir klientu piesaistīšana - dažādāki cilvēki var radīt dažādākus produktus, kas atbilst plašākām cilvēku interesēm un cilvēku lokam. Pētījumi liecina, ka tieši sievietes ir atbildīgas par 70 līdz 80% patērētāju pirkumiem.
"Ja sievietes ir pamata patērētājs, tad būtu labi, ja preces un pakalpojumi atbilstu sievietes dzīves pieredzē un būtu balstīti sieviešu vajadzībās. Tas ir gluži normāli, ja mēs veidojam produktus, ņemot vērā patērētāju vajadzības. Veicinot sieviešu iesaisti inovācijās, lēmumu pieņemšanā mēs labāk varam rast atbildes uz tām vajadzībām, kādas ir mūsu patērētājam," sacīja Zitmane.
Kā nākamo argumentu LU asociētā profesore minēja darbinieku apmierinātību. Elastīgas darba formas, līdztiesīgs atalgojums, atvērta un radoša vide ietekmē darbinieku apmierinātību. Nav mazsvarīgi tas, ka dažādības un dzimumu līdztiesības iniciatīvas rada pārliecību, ka cilvēks var profesionāli augt.
"Ja nav jautājums par "stikla griestiem", par to, ka cilvēks savā karjerā varbūt nespēs sasniegt kaut kādas virsotnes, tad, iespējams, viņš mazāk cenšas un investējas. Atvērta, līdztiesīga vide rada apmierinātākus dalībniekus. Kāds pētījums liecina, ka 80% darbinieku samazinās stress, ja uzņēmums īsteno darba un ģimenes dzīves savienošanas iniciatīvas," pauda Zitmane.
Pēc viņas paustā, vēl viens ieguvums ir reputācijas izaugsme. LU profesore atzīmēja, ka Latvijas patērētājs nav pārāk aktīvs balsošanā ar maciņu, bet pasaules pieredze rāda, ka 53% patērētāju nobalsos ar savu maciņu, ja uzņēmums neatbalstīs tos uzskatus un vērtības, kas ir svarīgas arī patērētājam.