Ko nozīmē darbinieku masveida atlaišana no lielo tehnoloģiju kompānijām (2)

Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Tehnoloģiju kompānijās kā “Twitter”, “Meta”, “Coinbase”, “Amazon” un “Snap” masveidā atlaisti darbinieki. Atsaucoties uz tīmekļa vietni “Layoffs.fyi”, visā pasaulē tehnoloģiju uzņēmumos darbu zaudējuši vairāk nekā 120 000 cilvēku.

Iemesli, kādēļ darbinieki masveidā tiek atlaisti, ir dažādi, taču iezīmējas arī kopīgas tendences.

Pandēmijas laikā mūsu dzīve pārcēlās uz digitālo vidi un tehnoloģiju gigantiem tas bija īstais “pļaujas laiks” - šo uzņēmumu vadītāji ticēja, ka ir sākušies “labie laiki”, tāpēc tika strauji paplašināts darbinieku skaits. “Meta”, piemēram, šī gada pirmajos deviņos mēnešos darbā pieņēma 15 000 cilvēku, taču tagad tiek paziņots par darbinieku atlaišanu. Viens no iemesliem – pārrēķināšanās.

“Es pieņēmu lēmumu [pieņemt darbā tūkstošiem jaunu darbinieku], kas ļautu būtiski palielināt mūsu investīcijas. Diemžēl jāatzīst, ka lietas nenotika tā, kā bija plānots,” sacīja “Meta” vadītājs Marks Zakerbergs.

Pārmaiņas tirgū

Interneta reklāmas ir galvenais ienākumu avots daudzām tehnoloģiju kompānijām. Tomēr pār reklāmas biznesu ir savilkušies tumši mākoņi. Uzņēmumi ir saskārušies ar pretestību, īstenojot dažādas reklāmas sniegšanas metodes. “Apple” secinājusi, ka uzņēmumam ir grūtāk izsekot cilvēku aktivitāti internetā un pārdot šos datus reklāmdevējiem.

Ņemot vērā sarežģīto ekonomisko situāciju, daudzas kompānijas bijušas spiestas samazināt reklāmas budžetu. Tehnoloģiju sektorā negatīvas sekas atstājuši centrālo banku lēmumi palielināt procentu likmes.

“Tehnoloģiju uzņēmumiem ir bijis ļoti nepatīkams. Neviens nav imūns pret problēmām,” sacīja “PP Foresight” tehnoloģiju analītiķis Paolo Peskatore.

Pat “Apple” ziņojusi par iespējamām problēmām, lai gan kompānijas vadītājs Tims Kuks uzsvēra, ka uzņēmums joprojām pieņēma darbā jaunus darbiniekus.

“Amazon” lēmumu atlaist tūkstošiem darbinieku pamatoja ar “neparasto un neparedzamo makroekonomisko vidi”, kas licis kompānijai izvērtēt prioritātes, kas ir svarīgāk uzņēmumam un kas – klientiem.

“Mēs vienmēr ik gadu izvērtējam, kas ir svarīgāk mūsu uzņēmumam. Mēs vienmēr meklējam, kā uzlabot savu darbību un to, kas mums būtu jādara, lai to sasniegtu,” teica “Amazon” pārstāve Kellija Nantela.

“Pašreizējā makroekonomiskā vide pieprasa veikt pārkārtojumus. Dažos gadījumos tas nozīmē, ka atsevišķi darbinieki vairs nav nepieciešami. Mums tas nav viegls lēmums, un mēs aktīvi strādājam pie tā, lai palīdzētu ikvienam atlaistajam darbiniekam,” sacīja Nantela.

Mazināt burbuli

Investori arī izdara spiedienu uz uzņēmumiem, lai tie mazinātu savas izmaksas. Kompānijām tiek pārmests, ka tās ir kā “uzpūsti burbuļi”, kam ir grūtības reaģēt uz potenciālu izaugsmes tempu krišanos. Atklātā vēstulē “Google” un “YouTube” māteskompānijai “Alphabet” investors Kristofers Hons aicināja uzņēmumu samazināt darbavietas un algas.

Kompānija “Alphabet” tiek uzskatīta par vienu no disciplinētākajām kompānijām, un izmaksu samazināšana varētu skart arī uzņēmuma autonomo automašīnu kompāniju “Waymo”.

Īlons Masks savukārt uzskata, ka ir iespējams veikt izmaksu samazinājumu viņa jauniegūtajā kompānijā “Twitter”, kam ir bijušas grūtības piesaistīt peļņu un jaunus lietotājus. Analītiķi uzskata, ka Masks ir pārvērtējis “Twitter” iespējas, un līdz ar to pieaug spiediens arī uz pašu Masku, kurš noteikti vēlas, lai viņa 44 miljardus dolāru lielie ieguldījumi atpelnītos.

Jau pašlaik viņš no darba ir atbrīvojis pusi no kompānijas darbiniekiem, un palicējiem tiek uzspiesta jauna, “ekstremāla” darba ētika, kas paredz “ilgas stundas intensīva darba”.

Debesīs daudz mākoņu

Tehnoloģiju nozares apskatnieks Skots Keslers uskata, ka investori vairs netolerēs lielo tehnoloģiju uzņēmumu futūristiskos projektus, kā virtuālo realitāti vai autonomās automašīnas, lielāku uzsvaru liekot uz projektiem, kas sāktu atmaksāties jau īstermiņā.

“Daudzām kompānijām būs jāsaskaras ar skarbo realitāti,” teica Keslers.

Digitālās plānošanas programmatūras ražotāja “WorkForce Software” vadītājs Maiks Morini paziņoja, ka notiekošais ir pagrieziena punkts tehnoloģiju industrijā.

“Tehnoloģiju industrija pamet beznosacījuma izaugsmes periodu,” sacīja Morini.

Lai arī tehnoloģiju uzņēmumiem jāsaskaras ar skarbo realitāti, par to norietu runāt nav pamata. “Amazon” vēlas atlaist 10 000 darbinieku, un tie ir tikai 3% no visiem uzņēmumā strādājošajiem.

Turklāt, kā jau iepriekš pierādījusi vēsture, masveida atlaišana var nozīmēt, ka no lielajiem uzņēmumiem izmestie darbinieki var radīt jaunus un veiksmīgus uzņēmumus.

Silīcija ielejas norišu apskatnieks Maiks Melouns sacīja: “Nenorakstīsim lielos tehnoloģiju uzņēmumus pār ātru. Vēl ir cerība.”

Svarīgākais
Uz augšu