Vienmēr ir vērts atcerēties vienkāršu patiesību – tas, kas izskatās neticami izdevīgs, pat lielo atlaižu laikā, tāds var nebūt, un lielākoties tā arī ir. Iepērkoties internetā, jābūt ļoti uzmanīgam un vairākkārt jāpārliecinās, vai interneta veikals, kurā jūs iepērkaties un ievadiet prasītos bankas datus, ir reāls un uzticams pakalpojumu sniedzējs. Šādos gadījumos ieteicams izmantot tikai šim mērķim īpaši paredzētu maksājumu karti, kurā atrodas tikai konkrētajam pirkumam nepieciešamā summa. Tādā veidā ir iespējams samazināt risku zaudēt ievērojamu naudas summu,” iesaka Saulītis.
10 ieteikumi, kam pievērst uzmanību, lai pasargātu sevi no krāpniekiem, iepērkoties internetā:
- Tīmekļa adrese izskatās maldinoša – atdarina kādu zināmu preci, ražotāju vai pārdevēju.
- Tīmekļa adrese nesatur drošas pārlūkošanas simbolu un tā nesākas ar https, bet gan ar http. “S” nozīmē secure jeb drošs. Vai tā ietver vairākus punktus un neierastas domēna adreses, piemēram, con.su.club.
- Vietne pārdod preces, bet nav to oficiālais izplatītājs.
- Interneta vietnē ir vairākas kļūdas – nevar atvērt citas lapas saites, nestrādā “pogas”, kā arī redzamas vizuālas kļūdas tekstos. Turklāt nestrādā saites uz interneta veikala sociālo tīklu kontiem – nereti mājaslapās tiek ievietotas tikai sociālo tīklu ikonas, bet reāli šādi konti nemaz neeksistē.
- Trūkst vai neeksistē kontaktu sadaļas, vai norādītie kontakti realitātē neeksistē. Tāpat veikala kontakti/ adrese ir trešās valsts jurisdikcijā/ zemo nodokļu zonā.
- Saite ir bijusi saistīta ar kiberdrošības uzbrukumiem vai datorvīrusiem. To var noskaidrot dažādos reputācijas pārbaudes rīkos, piemēram, Google Safe Browsing, Google Transparency Report vai talosintelligence.com.
- Neatvērt saiti uz interneta veikalu, ko negaidīti atsūta draugs vai paziņa ar tekstu, kas nav raksturīgs viņa ikdienas sarakstei.
- Nav papildu informācijas par precēm, trūkst vai nav reālu klientu atsauksmju par veikalu citos avotos vai sociālajos tīklos un šīs atsauksmes ir jaunas un pārspīlēti labas. Tāpat jābūt uzmanīgiem, ja atsauksmes par veikalu ir pārāk vienveidīgas un ir acīmredzams, ka radītas mākslīgi.
- Nav atrunāti konkrēti interneta veikala noteikumi, piegādes, naudas atmaksas vai citi svarīgi nosacījumi. Tāpat jābūt uzmanīgiem, ja interneta veikala noteikumi ir neloģiski vai nesamērīgi labi pircējam.
- Ja interneta vietnes apskates laikā izlec reklāmas banneri, kas aicina saņemt papildu atlaides, vinnestu loterijā vai jebkādā citā veidā aicina ievadīt savus personīgos datus.