Pirms braukšanas, kad ārā ir auksts, automašīna ir jāuzsilda. Šāda pārliecība ir iesakņojusies daudzu autobraucēju apziņā, bet galvenokārt jau pieredzējušākajos šoferos. Bet vai šī pārliecība ir pareiza? Vai tiešām ir nepieciešams no rīta kādu laiciņu pasēdēt rūcošā mašīnā?
Vai pirms braukšanas motors ir vai nav jāsilda? (10)
"Shell" piederošais amerikāņu motoreļļu un citu smērvielu ražotājs "Penzoil" cenšas viest skaidrību šajos jautājumos.
Lielākajā daļā transportlīdzekļu, kas ražoti pirms 1995. gada, tika izmantots karburators — ierīce, kas sajauc gaisu un degvielu. Izmantojot karburatoru, pirms braukšanas bija svarīgi ļaut automašīnai minūtes darboties tukšgaitā, lai pārliecinātos, ka dzinējs strādās pareizi. 80. un 90. gados automobiļu rūpniecība pārgāja uz degvielas iesmidzināšanas metodi, likvidējot vajadzību pēc karburatora. Un te sākas viedokļu atšķirības. Vieni saka, ka var braukt uzreiz, bet tikai mierīgā tempā, savukārt citi aizvien uzskata, ka automašīnām dažas minūtes jādarbojas tukšgaitā, lai eļļa uzsiltu un iegūtu pareizo viskozitāti.
Automobiļu apkopes un remonta asociācijas prezidents Džozefs Henmillers saka, ka "eļļa ir dzinēja dzīvības spēks". Viņš norāda, ka automašīnām aukstā laikā pirms braukšanas vajadzētu pastrādāt tukšgaitā vienu līdz divas minūtes. Proti, ja temperatūra naktī ir pazeminājusies zem sasalšanas punkta vai ir pietiekami auksts, lai vējstikli būtu aizsaluši, tās ir spēcīgas zīmes, ka eļļai ir jāsasilst, lai tā varētu vienmērīgi plūst pa dzinēju.
"Aukstā laikā šķidrumi sabiezē, tāpēc, lai notiktu eļļošana, ir vajadzīgas 60 līdz 120 sekundes," sacīja Henmillers.
Viņš arī piebilst, ka, pareizi neļaujot dzinējam darboties, jūs, iespējams, saīsināsit sava dzinēja kalpošanas laiku.
"Penzoil" ekspertiem ir cita teorija. Tehniskā padomniece Šena Simmonsa sacīja, ka tas ir mīts, ka dzinējiem aukstā ziemas dienā jāļauj pastrādāt tukšgaitā.
"Lai gan ļoti aukstā temperatūrā motoreļļas pārsūknēšana prasa ilgāku laiku, mēs runājam par milisekundēm, nevis minūtēm," viņa sacīja. "Jūsu dzinējs uzsildīs eļļu daudz ātrāk, braucot normālā ātrumā, nevis darbojoties tukšgaitā."
Vides aizsardzības aģentūras viedoklis sakrīt ar tiem, kuri saka, ka automašīnas iesildīšana ne tikai nav noderīga, bet arī ir izšķērdīga.
Gan EPA, gan Energy.gov norāda, ka automašīnai nevajadzētu darboties tukšgaitā ilgāk par 30 sekundēm. Tas ir ne tikai videi draudzīgāks, bet arī ekonomiski izdevīgāk. 30 sekundes tukšgaitā faktiski patērē vairāk degvielas nekā automašīnas restartēšana.
Daudzviet ir noteikts, cik ilgi auto var darboties tukšgaitā. Piemēram, Mineapolisa ierobežo tukšgaitas ilgumu līdz trim minūtēm, izņemot dažus gadījumus – ja gaisa temperatūra ir zem nulles pēc Fārenheita jeb -18 pēc Celsija, vai arī augstāks par 90 grādiem pēc Fārenheita jeb 32 grādiem pēc Celsija. Tad automašīnu var vienas stundas ietvaros darbināt līdz 15 minūtēm.
Čikāgā, Ņujorkā, Filadelfijā un Bostonā ir līdzīgi noteikumi.
Tiem, kas pieķerti pārāk ilgi darbinām stāvošu auto, var tikt uzlikts naudas sods.
Tai pašā laikā visi eksperti ir vienisprātis, ka autovadītājiem pirmajās braukšanas minūtēs vajadzētu būt mierīgam. Henmillers iesaka pirmajās piecās līdz 10 minūtēs braukt ne vairāk kā 45 jūdzes stundā jeb ar aptuveni 70 kilometriem stundā.