Ieteikumi drošai braukšanai ziemā, kas noderēs ikvienam

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Frederic Legrand - COMEO/Shutterstock

Līdz ar pirmo sniegu pieaudzis to KASKO un OCTA atlīdzību pieteikumu skaits, kas vistiešākajā veidā saistīti ar ziemas laikapstākļiem, sniegu un ledu, liecina apdrošināšanas sabiedrības ERGO dati. Viena no svarīgākajām lietām drošai braukšanai ir atbilstošas ziemas riepas, kas obligātas no 1. decembra. Taču, kā atzīst "Drošas Braukšanas Skolas" (DBS) vadītājs Jānis Vanks, ne mazāk izšķiroša ir braukšanas kultūra, prasme tikt galā ar nestandarta situācijām un pārvaldīt savu auto.

"Saslīdēšana, nespēja laikus nobremzēt un savaldīt auto uz apsniguša ceļa, nepareizi izvēlēta braukšanas distance, uzbraukšana sniegā apslēptam akmenim vai ceļa apmalei un īpaši nepatīkams gadījums, kad stāvvietā novietotā auto, kura aizmugurē sēdēja mazs bērns, saslīdēšanas rezultātā ietriecās cits auto, kas brauca ar nepiemērotām – vasaras – riepām. Šīs un citas situācijas, ar kurām kopš novembra saskārušies mūsu klienti-autovadītāji, skaidri parāda, cik svarīgi ir aprīkot automašīnu ar atbilstošām ziemas riepām un braukt uzmanīgi. Pretējā gadījumā autobraucējs kļūst par tiešu apdraudējumu ne vien pats sev, bet arī apkārtējiem," uzsver ERGO Atlīdzību regulēšanas departamenta direktore Ilze Andersone.

Dot vairāk laika sev un citiem

"Ir ziema, un tas nozīmē – jādomā kā ziemā!" norāda DBS direktors un drošas braukšanas eksperts Jānis Vanks. "Sākot ar to, ka jāierēķina laiks auto notīrīšanai no rīta, un arī braucot jādod vairāk laika sev un citiem. Visam, ko darām uz ceļa, jābūt pārdomātam un savlaicīgam, nedrīkstam radīt pārsteigumu citiem autovadītājiem: laikus jārāda pagriezieni, jāievēro distance un jāatceras, ka ziemā mainās bremzēšanas ceļš – tas kļūst garāks. Tomēr pats svarīgākais – laba saķere ar ceļu un labas ziemas riepas!"

Ieteikumi drošai braukšanai ziemā

Kādas riepas izvēlēties?

Dzīvojot ārpus pilsētas, vislabāk izvēlēties riepas ar radzēm. Radzes sniegs papildu drošību, braucot pa apsnigušiem grants ceļiem un šosejām ārpus pilsētas. Taču, ja plānots ziemā ar auto doties uz ārvalstīm, jāpārbauda attiecīgās valsts noteikumi, jo dažviet radžotu riepu lietošana ir aizliegta.

Savukārt pilsētā aktuālas trīs veidu riepas. Pirmkārt, skandināvu tipa mīkstās gumijas riepas, kas ir Latvijā populārākais variants. Tām ir mīksts protektors, kas ļauj braukt arī pa ledu. Jāņem vērā, ka šīs riepas ir nedaudz sliktāk piemērotas braukšanai pa slapju un sausu asfaltu, bet ir ļoti labas pa sniegu un ledu.

Otrkārt, riepas ar radzēm, kas būs noderīgas ļoti stiprā, sniegotā un ledainā, ziemā. Treškārt, t.s. Eiropas ziemas riepas, kas vairāk domātas braukšanai pilsētas apstākļos, kad ir maz sniega vai ceļi ir ideāli notīrīti. Ar šīm riepām var braukt arī pa sniegu, un tās ir labas uz slapja un sausa asfalta.

Autobraucēji, kuri pārvietojas tikai pa pilsētu, var izvēlēties Eiropas ziemas riepas, taču jāsaprot, ka braukšana pa ledainu šoseju tad būs apgrūtināta.

Latvijā ziemā nevajadzētu braukt ar vissezonas riepām, jo kas der visam, neder nekam! Vasaras riepas no ziemas riepām atšķiras ne tikai ar protektora dziļumu, bet arī ar gumijas sastāvu – vasarā gumija ir stingrāka, bet ziemā tai jābūt elastīgai arī mīnus grādos. Vissezonas riepas ziemai ir pārāk cietas, tādēļ vairāk slīd. Gumijas atbilstība konkrētiem laika apstākļiem ir ļoti svarīga – to nedrīkst novērtēt par zemu.

Auto saslīdēšana

Ja auto sācis izslīdēt ar priekšu vai aizmuguri, nedrīkst veikt straujus manevrus, uzdodot gāzi vai bremzējot. Auto izslīdēšanas apstākļi un auto piedziņas veidi ir dažādi, tādēļ katrā konkrētajā gadījumā jārīkojas atkarībā no situācijas. Galvenais ieteikums, ja auto ir saslīdējis: maigi, bez panikas un, precīzi reaģējot ar stūri, jāsamazina ātrums. Izslīdēšana visbiežāk notiek līkumos, un tas nozīmē, ka attiecībā pret līkumu un saķeri ātrums bijis par lielu.

Joslu maiņa

Lielākās problēmas ziemā notiek, mainot joslas. Tādēļ pirmais padoms: apdomāties, vai joslu tiešām nepieciešams mainīt. Ziemā tas ir bīstams manevrs, īpaši, ja sniegs sasnidzis valnī vai ir izveidojusies ledus un sniega “putra”. Ja varam nemainīt joslu, labāk to nedarīt.

Ja josla tomēr jāmaina, priekšpiedziņas auto ir svarīgi saglabāt vilkmi. Kamēr priekšējie riteņi velk uz priekšu, aizmugure neizslīdēs. Gadījumā, ja izslīdēs, bet priekšējo riteņu vilkme saglabāsies, izslīdēšana apstāsies. Vilkme jāsaglabā līdz brīdim, kad auto nostabilizējas vajadzīgajā joslā.

Savukārt aizmugures piedziņas auto vilkme, mainot joslas, nav ieteicama. Ja šajā situācijā tiek palielināts ātrums, aizmugure var izslīdēt. Ar šādu auto jābrauc daudz maigāk, taisnāk, precīzāk. Vilkme jāsaglabā, bet jābūt ļoti prātīgam, rīkojoties ar gāzes pedāli.

Ar pilnpiedziņas auto joslu maiņa ir visvienkāršākā – tas ir stabilākais no variantiem. Tomēr nedrīkst aizmirst, ka arī pilnpiedziņas veidi mēdz būt dažādi. Galvenais ieteikums: jāsaglabā vilkme, bet tā nedrīkst būt agresīva, un ļoti precīzi jāstrādā ar stūri.

Lai auto neiestieg sniegā

Ja auto jānovieto sniegā, piemēram, mežā, ir svarīgi šajā vietā iebraukt sliedes, pabraukājot uz priekšu un atpakaļ. Tādējādi nodrošinām sev iespēju ieskrieties, lai vēlāk veiksmīgi izbrauktu ārā. Ja zem auto paliek daudz sniega, tas automašīnas siltuma dēļ var izkust, izveidojot tādu kā slidkalniņu, kā rezultātā nebūs iespējams izkustēties. Ja celiņš apstājoties būs iebraukāts, izbraucot nebūs jāspolē riteņi. Savukārt, ja riteņi tiks spolēti, auto iestigs dziļāk sniegā. Gadījumā, ja automašīna tomēr uzsēžas uz sniega, zem tās "vēdera" jānorok sniegs un zem velkošajiem riteņiem jāpaliek apakšā kas stingrs, piemēram, zari, lai riteņiem veidotos saķere.

Auto iedarbināšana aukstā laikā

Ja ziemā no auto jātīra sniegs, pirms sākt to darīt, ieteicams iedarbināt automašīnu – izmantot šo laiku, lai iesildītu transportlīdzekli. Ja sākam braukt bez iesildīšanas, nav vēlams stipri gāzēt, kamēr motors nav iesilis, un jābrauc ar zemiem apgriezieniem.

Otra lieta – pat, ja automašīnai ir labas ziemas riepas, uzreiz pēc aukstas nakts uzsākot braukšanu, tās vēl būs aukstas, neelastīgas, ar sliktāku saķeri, tādēļ jābrauc uzmanīgi, līdz riepas tiek "iebrauktas" un "iesilst". Iedarbinot auto aukstā laikā, jāļauj apgriezieniem uzkāpt (tas aizņems ne vairāk kā 30 sekundes) un jāsāk braukt tikai tad, kad apgriezieni iet uz leju.

Sniegs no jumta

Daudzi autovadītāji steigā nenotīra sniegu no automašīnas jumta, taču ir ļoti svarīgi to izdarīt. Automašīna braucot uzsilst, sniegs uz jumta kūst, radot bīstamību gan pašam autovadītājam, gan apkārtējiem. Strauji bremzējot, šī ledus-sniega kupena var noslīdēt uz vējstikla, nopietni traucējot redzamību, vai arī, uzņemot ātrumu, var ielidot aizmugurē braucošajos auto.

Redzamība

Automašīnām, kurām ir salona gaisa filtrs, kas nav ilgi mainīts, logi aizsvīst no iekšpuses. Tas nozīmē, ka ir laiks nomainīt gaisa filtru, jo laba redzamība, sevišķi caur priekšējo stiklu, ir ļoti

būtiska. Ziemas periodā ieteicams iegādāties arī jaunas logu slotiņas, kas efektīvi un ātri notīra stiklu.

Apgaismojums

Ziemas tumšajā laikā ir svarīgi ne vien redzēt citus, bet arī pašiem būt redzamiem. Tādēļ jāpārliecinās, vai visas auto gaismas ir kārtībā. Priekšējiem lukturiem jābūt noregulētiem, lai netiktu apžilbināti citi autobraucēji.

Ziemai atbilstošs logu šķidrums

Pat ja gaisa temperatūra vēl ir salīdzinoši augsta, laikus, jau rudenī, jāpāriet uz ziemai paredzēto logu šķidrumu, lai, iestājoties salam, sistēma neaizsalst un nav jāatsaldē.

Uz augšu