E-komercijas IT risinājumu izstrādātāja "Magebit" izpilddirektors Artūrs Krūze stāsta, kādi aspekti jāņem vērā, lai iepirkšanās interneta vietnēs notiktu droši, jo īpaši laikā, kad gatavojamies gada skaistākajiem svētkiem – Ziemassvētkiem, kas daudziem nav iedomājami bez dāvanām, kas ērti iegādājamas arī internetā.
“Pirms vispār sākt iepirkšanos nezināmā veikalā, es ieteiktu aplūkot citu pircēju atsauksmes, taču neuztvert pārāk nopietni tās, kuras publicētas tirgotāja vietnē. Ja interneta vietnei ir pilna kontrole pār atsauksmēm, kritiskās, visticamāk, netiks parādītas. Lai redzētu objektīvu ainu, labāk izmantot trustpilot.com vai līdzīgu resursu, kur var ievadīt konkrētās vietnes adresi un aplūkot reālas atsauksmes. Ja viss šķiet pieņemami, var pievērsties produktu izvēlei, vienlaikus paturot prātā dažus vērtīgus ieteikumus pašu drošībai,” stāsta Krūze.
Ja, atverot lapu, izlec paziņojums, ka vietne nav droša, tas jau ir pirmais lielais, sarkanais karogs, ka tur nevajag uzturēties un, vēl jo vairāk, ievadīt savus datus – e-pasta adresi, personīgo informāciju, maksājumu kartes datus u. tml.
Lapa izskatās “salūzusi” jeb stilistiski sabrukusi – teksti mētājas, kur pagadās, pogas nereaģē u. tml. Arī šādā gadījumā nekādus personīgos datus ievadīt nevajadzētu.
Uz pircēju tiek izdarīts milzīgs psiholoģisks spiediens, lai liktu kaut ko iegādāties nekavējoties. Nav nekas neparasts parādīt, ka, piemēram, vēl pieci cilvēki skatās šo produktu vai kāds tikko nopircis kaut ko citu. Taču, ja šādu spiediena punktu ir ļoti daudz, labāk izvairīties no pirkumiem. Visi taimeri – īpaša cena tev pieejama vēl tikai 5 minūtes un tamlīdzīgi – pārsvarā ir blēņas, kas domātas psiholoģiskai ietekmēšanai.
Vienīgā maksāšanas iespēja ir karšu maksājums, un kartes dati jāievada pa tiešo lapā. Ja tiek piedāvāta arī iespēja norēķināties caur kādas trešās puses procesoru maksājumiem (piemēram, "Stripe"), tas ir pieņemami. Ja nav pieejams neviens maksājumu procesora logo un maksājumu liek izdarīt tikai ar maksājumu karti, tas ir ļoti aizdomīgi.