LU Juridiskās fakultātes profesore Sanita Osipova skaidroja, ka ir daudz kontrolējošu vecāku, kuru bērni piepilda to sapņus. Rezultātā vecāki ieceļ bērnus par saviem "saimniekiem", un, kad viņi pieaug, tad jūtas parādā. Proti, kontrolējošie vecāki atņem bērnam iespēju pieaugt un pašam izvērtēt riskus dzīvē, norādīja Osipova.
"Kad gadās pasprukt no rokas, tad šie bērni ir daudz apdraudētāki nekā tie, kas lēnā garā auguši, iepazīstoties ar riskiem. Šādi stingrie vecāki rada liekuli vai nomāktu personību, jo gudrākie un jestrākie bērni iemācās ļoti ātri apiet šīs sistēmas. Arī tas gan deformē personību tāpat kā tiem bērniem, kuri salūzt un pakļaujas vecāku kontrolei," sacīja Osipova.
Putniņa piebilda, ka dažādo vecāku audzināšanas metožu dēļ nereti parādās konflikti skolās un bērnudārzos un arī vardarbība vienaudžu vidū.
Piemēram, ja bērni, kuri auguši vienlīdzīgā ģimenē, mēģina līdzīgas attiecības veidot arī skolā un ar pedagogiem, tad tie, kas nāk no kontrolējošas, hierarhiskas ģimenes, reaģē uz aizrādījumiem tikai tad, ja skolotājs "kliedz uz viņiem paceltā balsī".
Biedrības "Resiliences centrs" nometņu programmu vadītājs Kārlis Mednieks atzīmēja, ka ne vienmēr jaunieši spēj atpazīt visas emocijas un tās kontrolēt. Šādos gadījumos tiek aizmirsts, kas ir cieņa, ieslēdzas aizsardzības režīms un dusmas. Viņš stāstīja, ka nereti arī jaunieši ir saņēmuši pārmetošus komentārus no skolotāju puses, piemēram, par nevīžīgo izskatu vai uzvedību, kas radījusi sliktu pašsajūtu viņiem pašiem un iespēju pasmieties par to apkārtējiem. Viņa vērtējumā, skolotājam nebūtu jāizsaka skaļi šāda veida aizrādījumi skolēnam, bet gan jāaprunājas vēlāk vai jāmeklē cits veids, kā risināt jautājumu, jo pretējā gadījumā pedagogs pats kļūst par varmāku, neapzināti aizskarot bērna pašcieņu.