Nedēļu pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā Rīgas ostā no Sankt Pēterburgas ienāca Singapūrā reģistrēts kuģis "Asian Majesty". Krievijā tas jau bija daļēji piepildīts, bet "Riga fertilizer terminal" tajā vēl iekrāva kālija hlorīdu kravu, kas pieder sankcionētā Mazepina Maurīcijā reģistrētai firmai. Milzīgais kravas kuģis Rīgas ostu pameta, bet Latvijas ūdeņus atstāt tam sankciju dēļ aizliedza.
Un kopš 5.marta kuģis ar bīstamo minerālmēslu kravu joprojām noenkurojies Rīgas līcī. To iespējams redzēt arī publiskajā kuģu radarā.
Rīgas brīvostas pārvaldnieks apstiprina, ka saņemts lūgums kuģim ienākt ostā, ja jūra aizsals. Līdzīgs lūgums izteikts arī ostai Ventspilī.
Kā mūs iepriekš informēja Valsts vides dienests, tad SIA "Riga fertilizer terminal" vēl nesen atradās 89 tūkstoš (89 199 t) tonnu minerālmēslu. Ko ar tiem darīt, Latvijas iestādēm nebija skaidrs. Vides uzraugi cēla trauksmi, ka to nepareiza uzglabāšana var radīt pat sprādziena draudus.
Jūnijā, kad Stambulā notika ANO, Krievijas, Ukrainas un Turcijas sarunas par graudu eksportu no Ukrainas, tika runāts arī par minerālmēslu eksportu uz tā saucamajām "trešās pasaules valstīm". Kā mums zināms, jūlijā Latvijā ieradusies īpaša ANO pārstāve, kura sākusi neformālas pārrunas par iespēju Mazepina firmas "Riga fertilizer terminal" glabātos minerālmēslus nodot Āfrikas valstīm. To apstiprina arī ārlietu ministrs.
Vladimirs Putins nosauca par nepieņemamu minerālmēslu bloķēšanu, kas paredzēti pasaules nabadzīgākajām valstīm. Šādu pozīciju prezidents izteica darba tikšanās laikā ar uzņēmēju Dmitriju Mazepinu.