Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Kā pasaulē slavens norvēģu dīdžejs nemanāmi būvē savu biznesa impēriju

Raksta foto
Foto: AP/Scanpix

Radiostacijās visai bieži var dzirdēt norvēģu dīdžeja Kirres Gorvela-Dalla jeb Kygo daiļradi. Reti kurš var iedomāties, ka Kygo ir visai zināma personība arī biznesa pasaulē. 2022. gadā Kygo nopelnīja sešus miljonus dolāru. “Forbes” stāsta, kā Kygo izdodas būt ne tikai atpazīstamam dīdžejam, bet arī veiksmīgam uzņēmējam.

Norvēģis Kygo ir labi zināms visā pasaulē. Piemēram, oktobrī Ņujorkā, “Madison Square Garden” arēnā viņa koncerts pulcēja 21 tūkstoti cilvēku, kas vairāk nekā divas stundas izbaudīja Kygo radīto ballīti, un tā bija īpaša – pirmo reizi dīdžejs uzstājās Ņujorkā, lai gan pirms tam, kopš 2014. gada, viņš bija nospēlējis vairāk nekā 350 koncertus visā pasaulē.

Pieticīgajam norvēģim, kurš šogad nopelnījis aptuveni sešus miljonus dolāru, šis oktobra vakars ir kā pierādījums, ka mūzika var būt gan izklaide, gan bizness. Kygo 2017. gadā – 25 gadu vecumā debitēja “Forbes” sarakstā “30 līdz 30”, kas sevī apvieno virkni ietekmīgākos jaunos uzņēmējus. Ar savu lielo starptautisko pieredzi un faniem, neparasto mūzikas skanējumu un atbalstu no daudziem ietekmīgiem biznesmeņiem Kygo ir pratis padarīt savu skatuves vārdu par lielu starptautisku zīmolu.

2020. gadā dīdzējs kopā ar savu menedžeri Mailzu Šīru radīja jaunu organizāciju – “Palm Tree Crew” (PTC), kas nodarbosies ar festivālu organizāciju, apģērbu līnijas radīšanu un restorānu atvēršanu, kas viss būs veidots pludmales tematikā. Viņi tam piesaistīja 65 miljonu dolāru lielas investīcijas, un sāka darboties arī kriptovalūtu un patēriņu preču ražošanas jomā. Pēc Kygo un Šīra teiktā, tas viss labi sasaucas ar PTC ideju.

“Mēs nolēmām – kādēļ tā vietā, lai brauktu uz dažādām vietām un spēlētu dažādos festivālos, mums neradīt savu festivālu, kurā pieaicināt savus māksliniekus un cilvēkus, kuri mums patīk? Mēs varam kontrolēt, kas festivālā tiek pārdots un kontrolēt visu notiekošo. Tā ir ļoti laba situācija,” saka Gorvels-Dalls, kurš kopā ar menedžeri Šīru un trešo līdzdibinātāju Ostinu Krīdenu pārvalda 90% PTC akciju.

PTC saknes meklējamas pirms vairākiem gadiem, kad amerikāņu mūziķis Džimijs Bafets uzaicināja Šīru uz savu koncertu.

“Redzēju, kā 40 000 cilvēku stāv uz ielas, gaidot brīdi, kad vērsies stadions. Ieejot stadionā, redzu, ka Bafetam viss ir savs – sava tekila, savas preces. Tas ir trakums! Kāpēc citi mūziķi tā nedara?” sprieda Šīrs, kurš 20 gadu vecumā sāka sadarbību ar Kygo.

Bafets, kura “dzīves uz salas” impērija iekļauj viesnīcas, kūrortus, restorānus un pat savu kruīza līniju, faktiski arī kļuva par pirmo PTC investoru. Pats Bafets “neatceroties, cik daudz naudas investējis”, bet šī summa varētu būt ap 50 000 dolāru.

“Man tā [Kygo spēlētā mūzika] bija kāds pilnīgi nezināms virziens mūzikas pasaulē, taču tas man patika, jo tropiskā ”house” mūzika ir tuva tam, kādu mūziku spēlēju es,” “Forbes” skaidroja Bafets, kuram patika dīdžeja centība pašam noteikt savu likteni, nevis “pārdoties mūzikas industrijai”.

“Šie puiši zināja, ka būt mūziķim nav tikai ballīte, rokenrols un laba laika pavadīšana. Tas ir arī bizness,” teica Bafets.

Tāda Gorvela-Dalla jeb Kygo attieksme, iespējams, meklējama viņa karjeras sākumā. Norvēģis bija Edinburgas biznesa skolas students, un savā brīvajā laikā viņš sāka veidot populāru dziesmu remiksus un publicēja tos “SoundCloud”. Starp lielākajiem hitiem bija Marvina Geja klasiskā dziesma “Sexual Healing”, kā arī Eda Šīrana dziesma “I See Fire”. Kygo mūzikas cienītājus piesaistīja iepriekš nedzirdēts instrumentu izpildījums, kas deva dziesmām jaunu dzīvi un tropisku noskaņojumu.

Kygo savu pirmo PTC festivālu aizvadīja 2021. gadā. Tas norisinājās Vesthamptonbīčā, netālu no Ņujorkas, un tā galvenie izpildītāji bija Kygo pats, kā arī viņa kolēģis – dīdžejs Zed. Kovida ierobežojumu dēļ festivālu varēja apmeklēt ap 3000 cilvēku, taču šogad šo festivālu apmeklēja jau divreiz vairāk cilvēku, un viens no galvenajiem viesiem bija arī Bafets.

Šīs festivāla peļņa bija 2,5 miljoni dolāru. Tāpat tika organizēti vēl divi festivāli Meksikā un Horvātijā, kurus apmeklēja vairāki tūkstoši cilvēku. PTC festivāli nav lēts prieks – vairāku dienu biļete uz šādu pasākumu maksā no 600 līdz 1000 dolāriem, un tajā var izbaudīt ne tikai pludmales tematiku (galu galā pats pasākums arī notiek pludmalē), bet arī iepirkšanos dažādos ekskluzīvos veikalos.

Paredzams, ka nākamajā gadā PTC aizvadīs 12 festivālus visā pasaulē, kurus varētu apmeklēt līdz pat 30 000 cilvēku. Pēc uzņēmuma aprēķiniem, šie festivāli varētu ļaut nopelnīt 10 miljonus dolāru.

Kas attiecas uz investīcijām, Kygo un Šīrs dibināja “Palm Tree Crew Holdings” 2020. gadā. Uzņēmumu pārvalda Šīra bērnības draugs un bijušais investīciju baņķieris Ostins Krīdens, kurš arī ir zīmola ģenerāldirektors. Viņš palīdzējis piesaistīt finansējumu no “turīgām privātpersonām un ģimenes kompānijām”. Viņš gan nav nosaucis konkrētus vārdus, ja neskaita biznesmeni Deividu Adelmanu, kurš nesen iegādājies daļas NBA komandā Filadelfijas “76ers” un NHL komandā Ņūdžersijas “Devils”.

Pēc Krīdena teiktā, PTC ir kā stratēģiskais partneris, kurš apvieno Kygo mūziku, zīmolu, fanus un investorus. “Mēs esam stratēģiskais fonds, kā arī sava veida slavenību fonds. Mums ir izveidojies lielisku cilvēku tīkls, kas palīdz mums veikt dažādus darījumus. Tāpat mums ir liela stratēģisko partneru bāze, kurā piedalās arī daļa no ietekmīgākajiem biznesmeņiem pasaulē,” sacīja Krīdens.

Interesanti, ka Šīra brālis Brets Šīrs pārvalda 25 miljonus dolāru vērtu kriptovalūtu fondu, kas gan pašlaik pieredz būtiskas problēmas, ņemot vērā sarežģīto situāciju kriptovalūtu tirgū.

Kygo komanda sev ir uzstādījusi grandiozus mērķus – atvērt restorānus Maiami, viesnīcas Norvēģijā, naktsklubus Spānijā un, iespējams, pat izveidot savu lidsabiedrību. Pagaidām tās gan ir tikai baumas.

“Pēdējās desmitgades laikā ir bijuši daudzi veiksmīgi mūzikas izpildītāji, kuri radīja pilnīgi jaunus zīmolus, tomēr nevaru atcerēties nevienu, kurš spētu uzticīgi sekot savam mērķim – radīt integrētu biznesa ekosistēmu,” norāda eksperts Lerijs Millers. Viņš gan piebilst, ka biznesā ir labs piemērs – mūziķe Riana ir radījusi savu zīmolu “Fenty Beauty”, kā vērtība ir trīs miljardi dolāru.

Tomēr biznesa ekosistēmas radīšana nav vienkārša. Pašlaik Kygo rokās ir miljardiem dolāru lielas summas. Viņam patīk radīt mūziku, kas patīk miljoniem cilvēku, taču viņam nepatīk slava. Tomēr – katrā biznesā lielu lomu spēlē skaļš vārds. Sava ceļa sākumā Kygo vēlējās, lai viņa mūzika būtu slavena, taču ātri saprata, ka viņam arī pašam kā cilvēkam būs jāsamierinās ar slavu.

Kygo ir pārliecināts, ka Šīrs ir galvenais PTC dzinējspēks:

“Viņam vienmēr ir bijis plašs redzējums uz lietām. Tomēr – nekas nevar notikt bez manas piekrišanas. Domāju, ka māksliniekam vienmēr jābūt galavārdam,” tā Kygo.

Viņš cer, ka PTC kļūs par pašpietiekamu biznesu, kurš nebūs atkarīgs no publiskā viedokļa. Lai arī festivālu bizness ir svarīga dīdžeja un uzņēmēja dzīves daļa, viņš neaizmirst, ka pats galvenais paliek viņa daiļrade: “Mani uztrauc tikai viens – vai manis radītais skaņdarbs ir labs vai nav. Es vienmēr esmu bijis mūziķis,” tā dīdžejs.

Svarīgākais
Uz augšu