Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Kā novembrī klajā laists mākslīgā intelekta projekts apdraud "Google" pozīcijas (2)

Raksta foto
Foto: dpa/scanpix

Populārais mākslīgā intelekta laboratorijas “OpenAI” projekts “ChatGPT” nopietni apdraud “Google” biznesu, jo to savā labā vēlas izmantot “Microsoft” ar savu meklēšanas rīku “Bing”, vēsta “Forbes”.

Novembra beigās “OpenAI”, kā dibinātāju vidū ir arī Īlons Masks, laida klajā savu jaunāko projektu – “ChatGPT”, kas ļauj mākslīgajam intelektam atbildēt uz jautājumiem, palīdzēt ar vēstuļu un eseju rakstīšanu, kā arī palīdz rediģēt kļūdas programmatūras kodos.

Jau nedēļu pēc “ChatGPT” nākšanas klajā tam bija vairāk nekā viens miljons lietotāju. “OpenAI” plāno tikai audzēt apgriezienus – 2023. gadā kompānija plāno saņemt 200 miljonus dolāru lielus ienākumus, bet gadu vēlāk – jau miljardu dolāru.

“ChatGPT” pašlaik tiek uzskatīts par vienu no profesionālākajiem mākslīgā intelekta projektiem, kas ļauj sniegt atbildes saprotamā valodā. Tas piesaistījis vairāk lietotāju uzmanību, nekā “Google” vai “Meta” izstrādātie projekti – attiecīgi “LaMDA” un “BlenderBot”. Visiem trim “intelektiem” ir viena problēma – tie var sniegt ļoti maldinošu un nepatiesu informāciju.

Tas, kas atšķirt “ChatGPT” no pārējiem projektiem – tas ātri sniedz atbildes uz jautājumiem un lietotājam nav nepieciešams izmantot informācijas meklēšanu internetā, kas ļoti uztrauc “Google”. Tagad par sadarbību ar “ChatGPT” paziņojusi “Microsoft” – tās meklēšanas rīks “Bing” jau gadiem ilgi atrodas tumšā “Google” ēnā. Vai tas tiešām ļaus “Microsoft” nosvērt svarus savā labā?

Kā “Google” cenšas noturēt pozīcijas?

2021. gadā “Google” sāka testēt savu mākslīgā intelekta projektu “LaMDA” (valodas modelis dialoga veidošanai). Šī bija sistēma, kas paredzēta tā saucamajiem čatbotiem. Kompānijas inženieris Bleiks Leimons jau paziņoja, ka mākslīgā intelekta sistēma “izrādot apziņas pazīmes”, pēc kā viņš zaudēja darbu “Google”.

2022. gada vasarā “LaMDA” kļuva pieejams lietotājiem. Tie, kuri vēlējās, varēja reģistrēties īpašā lietotnē un saņemt piekļuvi jaunajam projektam. Tomēr realitātē “Google” vismaz pašlaik vēlas saglabāt savu tradicionālo meklēšanas rīku, neaizstājot to ar mākslīgo intelektu. Tādā gadījumā “Google” nāktos atteikties no digitālajām reklāmām, kas 2022. gada pirmajos trīs ceturkšņos sastādīja 78% no uzņēmuma 54 miljardus dolāru lielajiem ienākumiem.

Cits jautājums – līdzīgi čatboti parasti analizē informāciju no interneta, kur viegli var atrast un apvienot patiesu informāciju ar izdomātiem faktiem. Ieviešot mākslīgo intelektu informācijas meklēšanā, “Google” riskē zaudēt reputāciju, jo 92% no informācijas internetā tiek meklēti ar “Google”. Kompānija gan izmanto mākslīgo intelektu, kas palīdz uzlabot meklēšanu daudzās valodās, tomēr pilnībā paļauties uz mākslīgo intelektu uzņēmums nevēlas.

“ChatGPT” parādīšanās ir radījusi “Google” zināmas bažas. Uzņēmuma vadītājs Sundajs Pičajs jau decembrī tikās ar saviem darbiniekiem, aicinot radīt produktus, kas konkurēs ar “ChatGPT” čatbotu un DALL-E tehnoloģiju. Laika izstrādei ir maz – jaunajiem mākslīgā intelekta produktiem ir jābūt gataviem līdz maijam, kad notiks “Google” konference.

Kā “Microsoft” vēlas izmantot “ChatGPT”

Tehnoloģiju gigants “Microsoft” vēl 2018. gadā centās radīt savu mākslīgo intelektu “Tay”, taču tas nebija sekmīgi. Čatbots “Tay” regulāri izteica rasistiskus un ksenofobiskus izteicienus, tādēļ tas ātri tika likvidēts. Jau nākamajā gadā “Microsoft” investēja vienu miljardu dolāru “OpenAI”. Investīcijas paredzēja plašu jaunuzņēmuma sadarbību ar tehnoloģiju gigantu. Tādējādi šīs investīcijas faktiski arī tika izmantotas “ChatGPT” radīšanai.

Tagad “Microsoft” vēlas izmantot šo produktu savā labā. Jau martā uzņēmums varētu atjaunināt savu meklēšanas rīku “Bing”, tam pievienojot alternatīvu atbilžu atrašanas veidu, nepiedāvājot tradicionālās mājaslapu saites. Kā tas faktiski izskatīsies, pagaidām nav skaidrs. Visticamāk, “ChatGPT” darbosies “Bing” serveru iekšienē, un tā klātbūtne lietotājiem nemaz nebūs redzama.

Patiesībā “Microsoft” ne pirmo reizi izmanto “OpenAI” tehnoloģijas “Bing” uzlabošanai. Uzņēmums jau pašlaik izmanto DALL-E 2 ģeneratoru, kas ļauj radīt attēlus pēc atslēgas vārdiem. Pašlaik šī tehnoloģija tiek izmēģināta vien dažos reģionos.

“OpenAI” izstrādāto produktu izmantošana kopā ar “Bing” ļaus “Microsoft” aktīvāk konkurēt ar “Google”. Laika gaitā “ChatGPT” var kļūt par pilnvērtīgu “Google Knowledge Graph” alternatīvu. Tā ir “Google” zināšanu bāze, kas ļauj meklētājam nekavējoties atrast dažādas atbildes, un tā tiek nepārtraukti papildināta, izmantojot interneta skenēšanu un lietotāju atsauksmes.

“Microsoft” gan nevēlas pilnībā mainīt “Bing” funkcionalitāti. Ja korporācija tomēr izvēlēsies spert soli tālāk, tā varēs piedāvāt daudz vairāk iespējas, ko sniedz mākslīgais intelekts. Vai ar to būs gana, lai “apspēlētu” “Google”, – diez vai. Miljoniem lietotāju būs vajadzīgs laiks, lai mainītu savus meklēšanas paradumus, kas radušies pēdējo 20 gadu laikā.

Svarīgākais
Uz augšu