Galvenie ieguvēji – pārvadātāji
Starptautiskajā kravas auto ražošanas uzņēmumu grupā "Traton", kurā ir iekļauti zīmoli "Scania" un "MAN", uzskata, ka nākotne pieder pašbraucošām mašīnām. Šo pārliecību vislabāk ilustrē grupas nesen pieņemtā globālā stratēģija autonomas braukšanas risinājumu izstrādei. Tā attiecas uz visiem grupas pārvaldītajiem zīmoliem.
"Pašlaik mēs testējam tehnoloģijas un koncentrējamies uz daudzsološākajiem rezultātiem un risinājumiem, jo autonomo kravas auto sērijveida ražošanu vēlamies sākt jau līdz 2030. gadam," saka Katarīna Modāla-Nilsone, "Traton" tehniskās attīstības direktore.
Pašbraucošajiem auto ir daudz priekšrocību. Piemēram, tie spēj veikt lielus attālumus bez pārtraukuma. Tas nozīmē, ka tie spēj darboties 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā, taču ar drošāku un degvielu taupīgāku braukšanas ātrumu. Turklāt iebūvētie sensori ļauj šiem auto ātrāk reaģēt uz briesmām, piemēram, dzīvniekiem uz ceļa.
Automatizētā braukšana samazina arī degvielas patēriņu un attiecīgi negatīvo ietekmi uz vidi. Nav mazsvarīgs arī tāds aspekts, ka, izslēdzot cilvēka pieļautas kļūdas, bojājumi notiek retāk, tāpēc sarūk remonta izmaksas un dīkstāves laiks. Tādējādi pašbraucošie transportlīdzekļi sniedz arī lielāku drošības izjūtu to pārvaldītājiem un uzlabo darbības efektivitāti.
Visbeidzot šādas mašīnas samazina personāla izmaksas, kas veido otro lielāko pozīciju mašīnu ekspluatācijas izdevumu tāmē pēc degvielas tēriņiem. Autonomas kravas mašīnas ir arī risinājums, iespējams, lielākajai problēmai transporta nozarē – dramatiskajam šoferu trūkumam.
Turklāt šo problēmu saasina fakts, ka pieprasījums pēc šiem pakalpojumiem turpina augt. Saskaņā ar Vācijas Kravu autopārvadājumu, loģistikas un utilizācijas asociācijas datiem šajā valstī vien katru gadu pensionējas aptuveni 30 000 kravas auto vadītāju, bet viņu vietā nāk tikai 17 000 jaunu. ASV 2021. gadā trūka 80 000 šoferu, un paredzams, ka līdz 2030. gadam šis skaits dubultosies.