Klimata un enerģētikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dagnis Dubrovskis Re:Check skaidro, ka šādā variantā viss kurināmais no uzreiz mežā iegūtās biomasas vairs nevarētu saņemt kompensācijas, nodokļu atlaides vai cita veida atbalstu. Nevarētu, piemēram, piešķirt atbalstu lielo šķeldas katlumāju modernizēšanai un/vai pārejai uz šādas biomasas dedzināšanu. Dažāda veida atbalstu vairs nevarētu piešķirt ar 2030. gadu. EP priekšlikums nozīmējot, ka šī primārās koksnes biomasa vairs netiktu uzskatīta par atjaunojamo energoresursu un faktiski tiktu pielīdzināta fosilajam kurināmajam.
Piedāvā ierobežot, nevis aizliegt
Tātad ne EK, ne EP piedāvājums neparedz aizliegt koksnes kurināmā izmantošanu siltumapgādē, kā maldinoši teikts Meža īpašnieku biedrības paziņojumā. Tāpat no biedrības paziņojuma var noprast, ka “aizliegums” attiektos pat uz malkas kurināšanu individuālu mājokļu krāsnīs, taču tā nav – direktīvas piedāvājumā ir runa par noteiktas jaudas centralizēto siltumapgādi jeb pašvaldību katlu mājām, kurās pamatā kā kurināmo izmanto šķeldu. Pašlaik tiek diskutēts, ka atbalstu nevarētu saņemt sadedzināšanas iekārtas, kuru jauda pārsniedz 7,5 vai 5 MW. Kā Re:Check skaidroja Latvijas siltumapgādes uzņēmumu asociācijas valdes loceklis Valdis Vītoliņš, tas atbilst katlumājām, kādas ir, piemēram, Brocēnu izmēra Latvijas mazpilsētās.
To, ka direktīvas priekšlikumi paredz ierobežošanu, nevis aizliegšanu, un runa nav par malku jeb individuālās apkures krāsnīm, Re:Check atzina arī Meža īpašnieku biedrības izpilddirektore Sigita Alksne. Neprecīzā informācija esot radusies “ātrā raksta tulkojumā” un cilvēkiem, kas interesējoties, biedrība jau esot sniegusi korektāku informāciju. Alksne sacīja, ka tikšot labots arī biedrības interneta lapā publicētais paziņojums, taču četras dienas vēlāk tas vēl nebija izdarīts.