Rīgas ostā pērn pārkrauti 460 700 konteineru vienību (TEU), un tas ir par 10,8% vairāk nekā 2021.gadā, informē Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāvji.
Rīgas ostā pērn pārkrauts par 10,8% vairāk konteinerkravu
Tostarp ostas lielākā konteineru stividorkompānija SIA "Baltic Container Terminal" (BCT) pagājušajā gadā sasniegusi rekordaugstu kravu apgrozījuma rādītāju, pārkraujot 326 000 TEU, kas ir par 16% vairāk nekā 2021.gadā. Konteinerkravu apgrozījuma pieauguma pamatā ir ģeopolitiskās situācijas būtiskā ietekme uz globālajām loģistikas ķēdēm, kas ietekmē kravu apriti ne tikai Baltijas reģionā, bet arī faktiski visā pasaulē.
Arī Rīgas brīvostas pārvaldes tirgus analītiķi norāda, ka visu Baltijas reģiona ostu statistikas dati labi ataino kara radīto ietekmi uz konteinerkravu pārvadājumiem. Proti, Sanktpēterburgas osta, kas vienmēr ir bijusi pārliecinoši lielākā reģiona konteineru osta pērn zaudēja 64% no konteinerkravu apjoma. Toties pieauga gan Rīgas, gan Klaipēdas, gan Tallinas ostu konteinerkravu apgrozījuma rādītāji. Arī reģiona Somijas ostās Helsinkos un Haminā/Kotkā konteinerkravu dinamikas rādītāji 2022.gadā bija pozitīvi.
BCT valdes loceklis Dmitrijs Kiseļevs norāda, ka 2022.gada rezultātus izraisīja divas tendences, kas abas ir saistītas ar Krievijas sākto karu Ukrainā un tā rezultātā izmainītajām ierastajām loģistikas ķēdēm.
"Sākoties karam, Baltijas jūras konteinerlīnijas boikotēja Krievijas ostas, un izmantoja Baltijas valstu konteineru terminālus, lai novietotu un uzglabātu Krievijas tirgum paredzētos konteinerus. Attiecīgi konteineru apgrozījums mūsu terminālī strauji pieauga," skaidroja Kiseļevs, piebilstot, ka savukārt vēlāk eksportētāji un importētāji, piemērojoties situācijai, izmantoja Rīgas ostu to preču nosūtīšanai, kas iepriekš tika sūtītas caur Krievijas ostām. BCT terminālī pieauga Krievijas eksporta konteineru plūsma, kā arī importa konteineru apjoms, kas tālāk tika nosūtīti uz Centrālāzijas valstīm.
Kiseļevs uzsver, ka neapšaubāmi BCT rekordaugsto rezultātu pamatā 2022.gadā galvenokārt ir ģeopolitiskā situācija, kas nāca ar jaunām loģistikas iespējām terminālim. "Vienlaikus nevajadzētu novērtēt par zemu gadu gaitā ieguldīto darbu un investīcijas uzņēmuma infrastruktūrā un darba efektivitātes uzlabošanā. Uzņēmums spēja piemēroties jaunajai situācijai, ātri apstrādājot un uzglabājot lielu konteineru apjomu," pauž BCT valdes loceklis.
Pagājušā gadā Rīgā strādāja sešas regulāro konteinerpārvadājumu līnijas, kuru kuģi kopumā ienāca ostā 401 reizi. Visas sešas līnijas ir pagarinājušas līgumu darbība Rīgas ostā arī uz 2023.gadu.
"Baltic Container Terminal" reģistrēta 1996.gadā un tās pamatkapitāls ir 10 miljoni eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmuma apgrozījums 2021.gadā bija 14,72 miljoni eiro un peļņa - 5,49 miljoni eiro. "Baltic Container Terminal" pieder SIA "Mariner Finance Baltic", kuras vienīgais īpašnieks ir Maltā reģistrētā "Mariner Finance P.L.C.".