Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Sankcijas darbībā: Krievija nespēj uzturēt pašu ražotās lidmašīnas (12)

Foto: AFP / Scanpix

Krievijā ražoto lidmašīnu “Sukhoi SuperJet 100” tālāka ekspluatācija ir apdraudēta, jo Krieviju pametis franču dzinēju ražotājs, kas ražojis “SaM146” dzinējus, vēsta “The Moscow Times”.

Tiek norādīts, ka “Sukhoi” laineru pāreja uz Krievijā ražotajiem PD-8 dzinējiem, kuri joprojām nav sertificēti, notiks pakēpeniski, ņemot vērā esošo lidmašīnu dzinēju nolietojumu un vērtību.

Pēc “Apvienotās aviobūves korporācijas” (OAK) vadītāja Jurija Sļusarja vārdiem, tehniski ir iespējams nomainīt “SuperJet 100” dzinējus, taču no ekonomiskā viedokļa ir “neatrisināti jautājumi”, jo vietējā ražojuma PD-8 dzinējiem ir “būtiska cena”.

“Tāpēc, ņemot vērā lidmašīnas vērtību, piemēram, ja lidmašīna būs 500 miljonus rubļu (aptuveni 6,5 miljonus eiro) vērta, tad tai būs vērts mainīt dzinēju un citas daļas,” sacīja Sļusarjs.

Šajā situācijā Krievijas aviokompānijas uzstāj, lai vietējie speciālisti tiktu apmācīti veikt franču ražojuma dzinēju kapitālo remontu, taču pašlaik vietējie speciālisti nav apguvuši dzinēja gāzes ģeneratora darbības principus, norādījis OAK vadītājs.

Krievijas lidsabiedrību rīcībā ir 150 “SuperJet 100” lidmašīnas. Gadījumā, ja lidmašīnu dzinējiem bojājumi būs nelabojami, tad lidaparātus varēs norakstīt. Pagaidām gan Krievijā esot vairāki rezerves “SaM146” dzinēji, ko ražojis Francijas koncerna “Safran” meitas uzņēmums “PowerJet” un vietējā kompānija “Neptun”. Martā Francijas ražotājs pameta Krieviju, un radās situācija, ka dzinēju remonts ir iespējams tikai Francijā.

Neatkarīgais aviācijas eksperts Aleksejs Komarovs norāda, ka “Safran” atbildēja par tehniski sarežģītāko dzinēja daļu, kurā notiek degvielas degšana. Viņš norādīja, ka degvielas turbīnas daļa, degšanas kameras un citi elementi pieprasa ļoti tehnoloģisku apkopi. Šos elementus var ražot arī Krievijā, tomēr sasniegt tos pašus parametrus un drošības rādītājus kā Francijā ražotajiem dzinējiem būs tikpat kā nereāli.

“Tie ir ļoti lieli tēriņi attiecībā uz projektēšanu un ražošanu, tehnisko sagatavotību un papildu materiālu izstrādi. Tam arī vairs nav jēgas,” sacīja Komarovs.

Par to, ka Krievijas atbildīgās iestādes negrasās mainīt “SaM146” dzinējus pret Krievijas ražojuma PD-8 dzinējiem, vēl decembrī paziņoja Krievijas Rūpniecības un tirdzniecības ministrs Deniss Manturovs. Aviokompānijās pastāv bažas, ka dzinēju problēmu dēļ lidmašīnas agri vai vēlu vairs nebūs lietojamas.

“Ja pēc 2-3 gadiem lidmašīnas vairs nebūs lietojamas, tad ir vienkāršs jautājums – kurš segs visus zaudējumus?” sprieda “Aviaport” izpilddirektors Oļegs Panteļejevs.

Pēc viņa teiktā, Krievijas lidsabiedrību flotēs ir gan par 10 gadiem vecākas lidmašīnas, gan tādas, kuras ekspluatē kopš pagājušā gada. Tāpēc Krievijā nepieciešams ieviest Francijā ražoto dzinēju remonta apgūšanu, kā arī cita veida diagnostikas veikšanu “SuperJet 100” lidmašīnām.

Tiesa gan, ražošanas nozarē pašlaik vērojama koncentrēšanās uz importa aizvietošanas modificēto dzinēju “SSJ New”, kā pamatā būs PD-8 dzinēji. Tie lidsabiedrību rīcībā nonāks ne ātrāk kā 2024. gadā.

Svarīgākais
Uz augšu