Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Iemesli, kādēļ Masks ļauj "Twitter" kļūt par naida runas un dezinformācijas perēkli (26)

Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Līdz ar Īlona Maska kļūšanu par “Twitter” vadītāju kompānija arvien biežāk tiek apsūdzēta, ka tā ļauj izplatīt naidīgu saturu. Izdevums “Washington Post” norāda, ka tieši ekstrēmisms un naida runa var palīdzēt “Twitter” gūt ļoti labus ienākumus.

Nekomerciālā organizācija “Center for Countering Digital Hate” (CCDH), kas nodarbojas ar naida runas apkarošanu internetā, sociālajā tīklā “Twitter” pamanījusi ļoti negatīvu tendenci. Līdzās lielo zīmolu - “Apple TV”, NFL un “Amazon” reklāmām gozējas arī 10 influenceru – ekstrēmistu saturs. Jāpiebilst, ka šie profili iepriekš bija bloķēti, taču Masks tos atbloķējis.

Šeit tiek runāts par cilvēku tirdzniecībā aizdomās turēto Endrjū Teitu, antivakseri Emeraldu Rombinsonu, konspirāciju teoriju atbalstītāju un antisemītus atbalstošo “Rizza Islam”, viltus ziņu portālu “Gateway Pundit”, kā arī vēl sešiem ASV zināmiem ekstrēmistiem. Visi šie profili par dažādiem pārkāpumiem iepriekš tika dzēsti no “Twitter” platformas.

CCDH kā piemēru min ātrās ēdināšanas ķēdes “Wendy’s” reklāmu līdzās antivaksera Stjū Pītersa tvītam, kurā viņš apgalvo, ka “vakcīnas ir bioloģiskie ieroči, ar kuriem nogalināti ne viens vien cilvēks”. Šim antivakserim ir vairāk nekā 168 tūkstoši sekotāju.

Līdzās “Baked Alaska” (Atims Džonejs) tvītam, kurā viņš vaicā, “vai drīkst izmantot N vārdu (melnādaino nicinošs apzīmējums angļu valodā, - red.)”, līdzās parādās straumēšanas platformas “Peacock” reklāma. Džonejs nesen atzīts par vainīgu 2021. gada 6. janvārī notikušajā uzbrukumā Kapitolijam.

Amerikāņu vēlēšanu falsifikācija, konspirāciju teoriju izplatīšana par vakcīnām, melīgi apgalvojumi par Ukrainu un bioloģiskajiem ieročiem, sieviešu nomelnošana – tas ir nepilns saraksts ar tvītu tematiku, kurā pausts naids, un blakus redzamas lielu zīmolu reklāmas.

“Mūsu pētījums pierāda, ka pašpasludinātu nacistu, dezinformatoru, homofobu un citu naida runas izplatītāju profilu atjaunošanas iemesls nav vārda brīvība, bet gan nauda,” sacīja CCDH ģenerāldirektors Imrans Ahmeds.

“Twitter” ienākumi no reklāmas kritušies daļēji tādēļ, ka šāda “kaimiņu būšana” kaitē lielajiem zīmoliem.

“Daudzi zīmoli vēlas izvairīties no “Twitter" Īlona Maska retorikas dēļ. Viņš radījis atmosfēru, kurā zīmoli nejūtas droši,” paudis reklāmas aģentūras “Mekanism” inovāciju direktors Brendans Geihans.

Tā, piemēram, tīmekļa tirdzniecības vietne “Fiverr” paziņojusi, ka tā pārtrauc jebkāda veida reklāmas “Twitter” platformā.

Pētījuma metodoloģija

Pētījumā CCDH izmantoja jaunizveidotus profilus “Twitter”, kas sekoja 10 naida runu izplatošiem profiliem. Pēc tam organizācija aprēķināja šo profilu reklāmas vērtību. Šeit ņemts vērā reakciju skaits pie katra tvīta un gada griezumā, un no tā izsecināts, cik daudz naudas no šiem profiliem iespējams gūt kā reklāmas ienākumus.

Pēc tam rezultāts salīdzināts ar industrijas vidējiem rādītājiem – cik maksā reklāma par katrām 1000 reakcijām. Pēc “Brandwatch” datiem, reklāma “Twitter” maksā 6,46 dolārus par 1000 reakcijām.

Kopumā ekstrēmistiskie profili, visticamāk, kompānijai “Twitter” ļauj nopelnīt ap 19 miljoniem gadā.

“Šie desmit profili vien ļauj “Twitter” piesaistīt miljardiem skatījumu, ko Masks vēlas pārdot slaveniem amerikāņu zīmoliem, kā “Apple”, “Amazon” un NFL. Zīmolu reklāma parādās blakus naida runai, kas pielīdzināma nacistu retorikai un ar tiešiem nāves draudiem,” sacīja Ahmeds.

Bezpeļņas organizācijas “Check My Ads Institute” līdzdibinātāja Nandini Džammi sacīja, ka piekrīt CCDH secinājumiem, lai gan 19 miljonu dolāru ienākumi ir vien aptuvens skaitlis.

“Precīzi pateikt, kādi ir reklāmas ienākumi, pateicoties ekstrēmistu saturam, ir ļoti sarežģīti, jo digitālās reklāmas tirgus ir ļoti neskaidrs jautājums. Tomēr zināms, ka tas ļauj gūt lielus ienākumus,” sacīja Džammi.

Cilvēktiesību organizācija “Anti-Defamation League” (ADL), kas cīnās pret antisemītismu, publicējusi atskaiti par 18 ekstrēmistiskiem profiliem, kas publisko dezinformāciju, un ko Masks atgrieza platformā “Twitter”.

“Pēdējo nedēļu laikā problemātiskie profili tiek atgriezti “Twitter”, un viņi atkal izplata naida runu, melīgu informāciju un dažādas teorijas. Par šo profilu saturu, tostarp izteiktu antisemītismu, ADL vērsās “Twitter”, taču kompānija šīs prasības ignorē,” teikts ADL ziņojumā.

Uzmanību: propaganda!

Eiropas Komisija arī paudusi neapmierinātību ar Maska jaunās kompānijas satura moderēšanu. Eiropas varasiestāde paziņojusi, ka pēdējā pusgada laikā “Twitter” ievērojami samazinājusi pūliņus apkarot dezinformāciju.

Tiek norādīts, ka platforma nepietiekami nopietni attiecas pret šo problēmu, un arvien vairāk rodas bažas par to, ka kompānija vienkārši nevar (vai nevēlas) moderēt saturu Maska vadībā.

“Twitter” nav sniedzis Eiropas Komisijai pilnīgu informāciju par dezinformācijas apkarošanu. Eiropas Komisija norādījusi, ka “Twitter” sniegtie dati par pēdējo pusgadu ir ļoti nepilnīgi, tajos trūkst svarīgas informācijas, kā arī nav nekādu plānu saistībā ar faktu pārbaudi.

Kompānija lēma, ka ir jāslēdz lietojumprogrammas saskarne (API), kas ļauj pētniekiem pārbaudīt un monitorēt dezinformācijas un cita veida tēmu ierakstus platformā.

Eiropas Savienības augstais ārlietu pārstāvis Žuzeps Borels brīdinājis, ka tas var apdraudēt cīņu pret dezinformāciju, kas ir ļoti svarīga, it īpaši ņemot vērā Krievijas ļoti agresīvo propagandu pret Ukrainu.

Eiropas Komisijas viceprezidente Vera Jurova arī paudusi bažas par Kremļa propagandas izplatību. Viņa sacīja, ka “Krievija īsteno pilna mēroga dezinformācijas karu, un sociālajiem tīkliem ir jāpilda savi pienākumi, nevis jāļauj izplatīt dezinformāciju,” teica Jurova.

Svarīgākais
Uz augšu